II.3.2. A DIFER - teszt felhasználhatósága

Az óvodás középső csoportjától használható mérőeszköz, mellyel az egyéni fejlődét nyomon tudjuk követni méréseink alapján. érdemes a mérőeszközt az iskolakezdés előtt alkalmazni. Fontos, hogy a z iskolába lépéskor szeptember-október hónapban mérjük meg azon gyermekek készségbeli teljesítményét, akikről az óvodai egyéni fejlődési lapján problémát észleltünk, vagy akiről az óvónők jelezték , hogy valamilyen problémával rendelkezik, illetve, de nem utolsó sorban az egyéni tanítói tapasztalatunk alapján vélünk bármilyen elmaradást felfedezni a gyermeknél. Én szeretném elérni, hogy minden tanító áldozzon időt az összes tanítvány felmérésére, mivel az eredmények tükrében átfogóbb képet kap az osztályban tanuló gyermekek problémáira készségeik, képességeik arányára, megoszlására. Kiemelkedő teljesítményt mutató gyermekek esetén, irányt adhatnak a mérési eredmények a tehetséggondozás felé. A méréseket évente célszerű elvégezni, mert a fejlődés ütemére kapunk választ, ezen kívül a mérhető eredményeket kapunk az elvégzett fejlesztések eredményességére, mely területen kell további fejlesztéseket végezünk, illetve visszacsatolást hajthatunk végre az eredmények alapján. Fontos a mérési eredmények figyelembe vétele a felső tagozatba lépés esetén, illetve iskolaváltás esetén is, hogy a gyermek vihesse a fogadó iskolába a mérési eredményeit, fejlesztési, terápiás naplóját, tervét a további előhaladása érdekében.

Évenkénti elvégzésével megmutatja az egyéni fejlődés ütemét. A mérési eredményekre egyéni fejlesztési terv készíthető. Iskolaváltás alkalmával a fejlődésmérő füzet támpont lehet a fogadó iskola és a pedagógus számára. Szülőknek, tanítóknak segítséget és irányvonalat ad a mindennapi tanítás-tanulás során. A tanító visszaigazolást kaphat a tanítás eredményességéről, a fejlődés üteméről, az esetleges elmaradt területek fejlesztéséhez segítséget kérhet a fejlesztő pedagógustól. A mérési eredmények tekintetében, ha a gyermekek nem érik el az optimális szintet több területen sem további teszteket kell alkalmazni, gyógypedagógus bevonását kell kérni a gyermek kivizsgálása és továbbhaladása érdekében. A további diagnosztikus eredmények súlyossága esetén a gyermeket elküldjük a Nevelési Tanácsadóba, vagy a Baranya Megyei Tanulási képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottsághoz. Ebben az esetben kérjük, hogy állítsanak ki szakvéleményt a gyermek tanulási problémáinak okáról és fejlesztése érdekében az elsődleges fejlesztési területekről.

Nem célja a DIFER mérésnek, illetve a teszt használatának, hogy a mérési eredményekkel az iskolák eredményeit összehasonlítsa.