Tartalom

I.1.1. Előszó
I.1.2. Bevezető
I.2. A kutatás célja, menete, módszerei
I.3.1. Az oktatás fejlesztését megalapozó kutatások helyzete
I.3.2. A pedagógiai értékelés és a minőségfejlesztés
I.3.3. Az oktatási rendszer fejlesztésének tudományos megalapozása a kutatási háttér
II.1 .A Budai Városkapu Iskola Vasas Somogy Hirdi Iskola és Óvoda bemutatása
II.1.1. Az iskola szocio - kulturális helyzete
II.2.1. Sajátos nevelési igényű tanulók[1] integrációja[2]
II.2.2. Nemzetközi kitekintés
II.2.3.Az integráció Magyarországon
II.2.4.Az integrált nevelés-oktatás feltételei
II.3.1. A Diagnosztikus fejlődésvizsgáló és kritériumorientált fejlesztő rendszer általános bemutatása
II.3.2. A DIFER - teszt felhasználhatósága
II.3.3. A DIFER tesztel történt mérésekkel kapcsolatos adatszolgáltatási határidők
II.4. A DIFER - teszt részletes bemutatása
II.4.1. Az írásmozgás koordináció
II.4.2. Relációszókincs
II.4.3. Beszédhanghallás
II.4.4. Elemi számolási készség
II.4.5. A tapasztalati következtetés
II.4.6. A tapasztalati összefüggés-megértés
II.4.7. A szociális motívumok
II.4.8. A hét készség eredményének az átlaga a DIFER - index
II.5.1. A hátrányos helyzet megítélése iskoláinkban
II.5.2. A kutatás mintája
II.5.2.1. Az adatfelvétel
II.5.2.3. A fejlesztés
II.5.2.4. A fejlesztés eredményei az elemi alapkészségek fejlődése
II.6.1. A hátrányos helyzet szerepe
II.6.2. A szülők iskolai végzettségének szerepe
II.6.3. A fejlesztés és stabilitás
II.6.4. A családi háttér szerepe
II.6.5. Rövid konklúzió a mért eredmények és a hátrányos helyzet megítéléséről
III.1. A tanulás gyerekjáték
III.1.2. A gondolkodás és tanulás
III.1.3. Adottság és környezet
III.2. Az alapfogalmak értelmezése
III.2.1.A részképesség fogalma
III.2.2. A tanulási nehézség fogalma
III.2.3. A tanulásban akadályozottság fogalma
III.2.4. A diszlexia és a diszgráfia fogalma
III.2.5. A diszkalkulia meghatározása
IV. Esetismertetések: a saját iskolánkba járó tanulók differenciált fejlesztése
IV.1. Az első eset
SzékelyBalázsné: Részképességek Műszaki Könyvkiadó Bp. 2000IV.2. A második eset
IV.3. A harmadik eset
IV.4. A negyedik eset
IV.5. A fejlesztés során felhasznált terápiák
V.1. A tehetséggondozás
V.1.2. Tanulási zavarok és a kreatív tehetség
V.1.3. Tanulási zavarokból kreatív tehetség
VI.1. A kutatási eredmények összegzése
VI.2. Köszönet

"Isten minden kis tücskénekakad hely a kórusban.Némelyik hangja mély, a másiké magas.Megint másik hangosan ciripela telefondróton,és aki csak tapsolni tudolyan is akad."

/Margaret Martle/

I.1.1. Előszó

Margaret Martle szavait életem fő gondolatának és motíválójának tekintem. Ennek megfelelően élek, dolgozom, mint gyógypedagógus s így ítélem meg saját és mások munkáját is. Komoly, nehéz tanulási és munkafolyamat áll mögöttem, amely felbuzdított arra, hogy kihívás elé állítsam magam az inkluzív pedagógia bevezetése során iskolámban. Előfordulhat, hogy az előttem álló lehetőségek vizsgálata után más irányba fogunk lépni, mint az itt felvázolt, szakdolgozatomban leírtak tervei alapján tenném, de az új lehetőségeket és változó körülmények kínálta esélyeket ki kell használni a gyermekek érdekében. Az ismeretlenben haladva legalább olyan sikeresek lehetünk a sajátos nevelési igény tekintetében is, mint a mások által már kitaposott ,,normál,, pedagógia kitaposott ösvényén.

Az iskolánk igazgatója is buzdított az elmúlt évek során, hogy a változásokra szükség van. Az SNI tanulók oktatására való felkészülés, elfogadásuk miatt rengeteg módosításra, átalakítási folyamatra került sor először a pedagógusok, szülők, tanulók gondolkodásában, majd a tettekben egyaránt. Ezek a változások a következő két-három év során fejtik ki majd hatásukat, amennyiben erre támogatást kapok a továbbiakban is a tantestület teljes egészétől, a munkám folytatása érdekében. Minden egyes kolléga hosszas bonyodalmas tanulási folyamat részese lett, a gyógypedagógia neveléstudományi területeivel ismerkedve új utat taposva, tapasztalva, a járt utat feladva fogják a kezem, s tanulóink kezét az ismeretlenben.

Gyógypedagógiai koordinátorként a következő fő irányok változtatásán munkálkodom kollégáimmal karöltve a változások végrehajtáshoz. Az egyik a szakmai fejlesztés, ami az óvodapedagógusok, tanítók, tanárok belső képzését takarja a differenciált oktatás lehetőségei és alkalmazása területén. Továbbá a tárgyi eszközeink tervszerű felújítása, cseréje a következő a gyógypedagógiai mérés-értékelési rendszer felülvizsgálata, a szervezeti átalakítás – fejlesztés, a befogadó iskolai szemlélet mélyítése, fejlesztő feladatbank létrehozása.

6