II.4.1. Az írásmozgás koordináció

Ez az egyik leglassabban fejlődő készség, amely kb. 2 éves kortól 3-5 évig tart. Ezen készségterületen a legnagyobbak az eltérések,akár 40%- a a gyerekeknek alkalmatlan még iskolába kerüléskor az írásmozgás elsajátítására. Az írásmozgás elsajátításának előfeltétele: a pontos észlelés, a szem-kéz koordináció, a finommozgások megfelelő szintű fejlettségi szintje:

  1. kicsiny vonalak, vonalkombinációk pontos észlelése

  2. szem-kéz koordináció: és ezek reprodukciója

 

Az értékelő eszköz használata

Elkülönített helyen elhelyezünk egy asztalt, amely alkalmas arra, hogy négy gyerek körbe ülje. Ez egy írásra alkalmas asztal legyen, a cél az, hogy a négy gyerek körbe ülhesse, kényelmesen tudjon másolni, egymással szemben üljenek.

Ettől az asztaltól körülbelül három méterre legyen egy másik asztal is, ahol a vizsgálatot végző személy ül és figyeli a gyerekek megnyilvánulásait a ,,Szociális motívumok és készségek,, nevű teszt előírásai szerint.

Miután a gyerekek elhelyezkedtek felkészítjük őket a feladat megoldására. Az instrukció lényege, hogy mindenkinek van egy saját lapja, amit jól meg kell nézni. Az első sorban vannak rajzok, a másodikban nincsenek. (Mutatjuk, magyarázzuk) ,,A második üres sorba rajzoljátok majd ugyanazt, ami az első sorban van. Te például hová rajzolod ezt a rajzot?,, ( A kérdést minden gyermeknek megismételjük, és mindaddig magyarázzuk, amíg valamennyien megértik, hogyan kell csinálni.) ,,Minden rajz más. Ez itt egy álló vonal.,, (Mutassuk és mindenkinél ellenőrizzük, hogy érti-e) ,, Ez itt mellette a kör.,, (A többit már nem kell megnevezni. Azt kell tudatosítani, hogy minden rajz más és más.),, Most már mindenki tudja, hogy mit kell csinálni. Nagyon ügyeljetek arra, hogy minden rajzotok pontosan ugyanolyan legyen, mint ami fölötte van, amiről lemásoljátok.,, ( Kiosztjuk az íróeszközöket és mehet a munka.)

  1. 8 különböző vonalrajz lemásolása a feladat ebben a szubtesztben, 24 itemben.

4 csoportba osztja fel az írásmozgást:

a) függőleges egyenes

b) kör és fordított csésze

c) háromelemű rajzok

d) 2 db hurkos vonalrajz

Értékelés 3 szempont szerint történik, amelyre összesen 24 pont adható a nyolc rajzra. (100%pont)

A teszt pontozása: a tartalom, elhelyezés, méret alapján történik. Értékelése: 1,0-t írunk be az ,,Adatlap,, megfelelő rovatába.(Lásd a mellékletben. )       

  1. tartalom: egyértelműen felismerhető és minden eleme megvan 1 pont,ha a tartalom nem jó, elhelyezést és méretet már nem is kell vizsgálni, az automatikusan 0 pontot ér.

  2. Elhelyezés: akkor jó a rajz, ha az eltérések egy teljes vonalköznyinél kisebbek, és 45 foknál kevésbé ferdék,1pont .ha nem jó, akkor méretet már nem kell vizsgálni, szintén automatikusan 0 pontot ér.

  3. Méret: egyetlen elem sem rövidebb vagy hosszabb a mintánál 1mm-vel (alsó és felső vonal 1mm vastag, ezt lehet viszonyításként használni, 1 pont.

Az országos átlag fejlődése

1. osztály végén 85 % jónak tűnhet, de nem biztos, hogy az: optimális 90 % lenne , csak a gyerekek fele van ezen a szinten.

Ennek a képességnek a fejlődési üteme nem gyorsul az iskola hatására! A gyerekek nagy része fejletlen koordinációval küszködi végig az iskolát. Településkategóriák között jelentős különbség nincs ebben a tekintetben.

Az összetevők fejlődése

Nehézségi szintnek megfelelően alakul: 2. osztályra egyenes vonal 99%, legnehezebb hurok: 76%

Első osztályban: 98 és 72 % között

Vagyis tendencia ugyanaz, mint a kombinált mutatónál: első osztály után ellaposodik a görbe

Szempontok: tartalom a legjobb, aztán elhelyezés, végül méret.

Első osztály: 95%-78%-72%

Második osztály: 99% - 81% - 76%

Ezeknek a gyerekeknek nincs vagy elhanyagolható a problémájuk az írással, a fejlettségbeli különbségek az optimális, vagy befejező szintre ért. (7.sz. táblázat)

Fejlettségbeli különbségek

Szintek

Elsősök

Másodikosok

Optimális szint

48%

61%

Befejező szint

36%

32%

7.sz. táblázat Forrás : Országos adatok alapján 2007

A többiek diszgráfiára veszélyeztetettnek tekinthetőek, fejlesztésre szorulnak.

Első osztályba lépők: 35% optimális és befejező szinten – ők fogják gond nélkül elsajátítani az írást, másik 30% (haladó szint) megfelelő türelemmel és odafigyeléssel tanítható, a többiekkel viszont gond lehet, további vizsgálatokra és fejlesztésre szorulnak.

Tanulságok

Elsősorban az érési folyamat, amelybe viszonylag nehéz beavatkozni, bár a gyurmázás, gyöngyfűzés, csipegetés, válogatás, festés segítheti a fejlődés alakulását.

40 % pontnál kevesebbet elérő gyerekeket lehet, hogy érdemes óvodában tartani. A nagymozgás fejlesztést kiemelt feladatként alkalmazni a gyermek fejlesztése során, ezen kívül mozgáskoordináció, finommotorika fejlesztését emelném még ki fejlesztési feladatként.

Jó lenne, ha az iskolában is az írástanítást fél évvel később kezdeni, az érett, jól fejlett írásmozgás koordinációval rendelkező gyerekeknek sem lesz belőle semmilyen hátrányuk.