II.4.2. Relációszókincs

2.kép

A relációszókincs dolgok jelenségek közötti viszonyokat fejeznek ki, téri- időbeli- tulajdonságbeli-mennyiségi- hasonlósági viszonyokat mér ez a teszt. A kialakulatlanság következménye, hogy nem érti tanítója és társai beszédét, nehezen tájékozódik a taneszközökben, ezen belül a füzetekben, könyvekben nehezen találja, hol is tart, melyik feladatot végzik el, milyen téri alakzatról van szó.

Szavak és igekötők, ragok megértése a feladat a teszt mérése során .

4 tesztváltozat van a teszt csomagban, minden tesztváltozat 24 itemből áll, amely 20 önálló szót plusz 4 igekötőt tartalmaz.

  1. 8 térbeli viszony (alatt, előtt stb.)

  2. 4 mennyiség (páros, negyed stb.)

  3. 4 igekötős (rálép, átlép stb.)

  4. 4 időbeli (délután, idős, tavasz stb.)

  5. 4 hasonlósági (legrövidebb, ugyanolyan magas stb.)

Az értékelő eszköz és használata

Egyéni adatfelvétellel, elkülönített helyen történik. Minden gyereket másik tesztváltozattal vizsgáljuk . A tesztnek egy hibája van, Van ahol több jó megoldás is van, ezek pedig szintén itemek során csak 1 pontnak felelnek meg.

Értékelés

Minden itemre 1 vagy 0 pont adható. A 24 kérdésre az eredményektől függően 24 db 1,0 pontot adhatunk, ezt írjuk be az ,,Adatlap,, megfelelő részébe.

Maximálisan 24 pont adható , az a 100 % pont

Az országos átlag fejlődése

Első oszt. Végén átlag = 89%

Harmadik oszt. Végén = 97%

Eredmények erősen korrelálnak a szókincs fejlettségével (0,63), ezért azt külön nem is mérik.

Iskolába lépéskor 82% pontos átlag, ami arra utal, hogy sokan nem biztosak ezeknek a szavaknak a használatában.

Településenkénti jelentős különbségek nincsenek

Az összetevők fejlődése

A mennyiségre és az időre vonatkozó szavak fejlődnek lassabban.

Sok kis gyereknek súlyos gondjaik lehetnek iskolába lépéskor – már óvodában segíteni kell nekik!

Az iskolába lépő gyerekek közel felének hiányos a reláció szókincse (befejező szint alatti teljesítményt mutatnak)

Optimumot elérő 3. osztályosok között 7%-al magasabb a Budapestiek aránya, mint az országos átlag).

Tanulságok

Azok a gyerekek, akiknek mesét olvastak minden nap, tudás és a magatartás tekintetében is másfél évvel érettebbek voltak a többi gyereknél (tudásban volt benne a relációszókincs).

Ezért a fejlesztés eszközének a mesét és az arról való beszélgetés képekről, helyzet gyakorlatok, bábozás, mozgásos játékok a legalkalmasabbak.