II.4.3. Beszédhanghallás

3.kép

A beszédhanghallás az olvasás-írástanulás előfeltételeként számon tartott készség, amely alapján fontos a hang felismerése, megkülönböztetése, kiemelése, a hosszú-rövid hangzópárok differenciálása. Az iskolába lépő gyerekek kb. 40-50%-nak kialakulatlan a beszédhanghallása az országos mérések alapján. A fejletlenség következménye az olvasás, helyesírás zavara.A beszédhanghallás spontán fejlődik,a hangokat analizáljuk a beszédhang hallgatása során.

Jellemző jegyek

 A képzés helye (alveoláris, palatális stb.), a képzés módja (zár-, rés- stb.), zöngésség, időtartam és hangkihallás (domb-dob) alapján történik.

Fejlődés nagy része óvodáskorban, lassabban fejlődőknél iskola első két évében történik (Ez a szenzitív időszak).

Iskolába lépéskor gyerekek 40%-nak fejletlen ez a készsége. A fejletlen beszédhanghallás következményeként, beszédhibákat, olvasási, helyesírási problémákat okozhatnak. Bizonyos esetekben diszgráfia, diszlexia veszélyeztettek ezek a tanulók.

Az értékelő eszköz és használata

Rövid és hosszú teszt változatot használunk a teljesítmény függvényében. Ha a gyermek első 15 itemben két 0 pontot is elért, folytatnunk kel a hosszú tesztel a vizsgálatokat. A hosszú változat felmérése alapján a továbbiakban biztosabbak lehetünk, abban, hogy a beszédhanghallás mely területén van lemaradása a tanulónak. A mérés egyéni vizsgálattal, elkülönített helyen történik. Úgy kell elhelyezkednünk, hogy a gyermek ne lássa a szánkat.

Mind a két tesztváltozatban 3 szubteszt található:

  1. váltóhangos szópárok: minimális párok – jelentéskülönbség egyetlen beszédhangon múlik. ,,Mutass rá arra, amelyiket mondom!,, ( kép-szó segítséggel kell rámutatni a hallott szóra)pl. kéz-géz

  2. azt méri, folyamatos beszédben mennyire hallja a gyermek tisztán a hangokat.,,Melyiket mondom? Jól mondtam, vagy nem mondtam jól?,,(hold-holt, megfigyelés -kép-szó)

  3. nincs képi segítség: oppozíciós (minimális) szópárok, nincs jelentésük. ,,Figyeld meg, helyesen mondom- e amit a képen látsz!,, (ceb-szeb)

Értékelés

Minden itemre 1 vagy 0 pont adható.

Maximum pont = 60 (=100%pont)

Ha a rövid változat 15 eleméből 2-nél több hiba esetén kell mérni a tanulót,mert a hosszabb mutatja meg, hogy mivel van a probléma!

Az országos átlag fejlődése

Nagycsoport végén: 89%,első osztály végén: 94%, harmadik osztály végén: 98%.Az iskolába kerüléskor a gyerekek közel a felének bizonytalan a beszédhang hallása vagyis az optimális szint alatt vannak.

Települések szerinti különbségek nincsenek.

Az összetevők fejlődése

A hangzódifferenciálás a torzítások, hasonulások miatt nehéz fejleszteni.

Leglassabban az időtartam differenciálása fejlődik, a zöngésség is nehezen hallható.

Markáns lemaradást mutató tanulóknak speciális fejlesztésre van szükségük, logopédiai szakember bevonásával.

Tanulságok

Fontos a készségterület fejlesztése, mert az olvasás, helyesírás, általában a tanulás és idegen nyelv tanulás elsajátításának előfeltétele.

Fejlesztés eszköze: Hallásra épülő játékok, logopédiai játékok (hangzódifferenciálás, súgó játékok).