II.5.2. A kutatás mintája

A kutatás mintáját hátrányos helyzetű gyerekek teszik ki, akik a Vasas- Somogy- Hirdi iskolába tanulnak alsó tagozaton. Az intézményünk olyan településeken találhatók, ahol az országosnál alacsonyabb a foglalkoztatottsági ráta. A szakdolgozatomban felhasznált minta alapján településeink a foglalkoztatottsági aránya 31–38 százalék, az országos arány a KSH adatai szerint 2007 szeptemberében ennél lényegesen magasabb, 51 százalék volt. A Budai Városkapu Iskola Vasas-Somogy Hirdi Iskola és Óvoda intézményegységeiből 2007 óta 288 gyermek vett részt Difer - teszt felvételén.

A szülők iskolázottsága

 

A szülők iskolázottsága

Legfeljebb általános iskola

Szakmunkás végzettség

Érettségi

Főiskola

Egyetem

VSH

Anya

29

34

28

9

0

Apa

26

51

18

3

2

Országos

A gyerekek megoszlása a szülők iskolai végzettsége szerint (százalék)

Anya

20

28

33

13

6

Apa

17

41

25

9

8

9.sz táblázat. Forrás : Saját adatok és országos mérési adatok

A gyerekek szüleinek iskolai végzettségét hat kategóriába soroltam be: nem fejezte be az általános iskolát, általános iskola, szakmunkás, érettségi, főiskola, egyetem. A mintánkba tartozó gyerekek szüleinek iskolázottságát összehasonlítottam korábbi, 2003 őszén végzett országos reprezentatív vizsgálat megoszlásával. Ennek alapján megállapítható, hogy a mért mintánkban a szülők iskolai végzettsége jelentősen elmarad az országostól. Az országos eloszlás alapján a szülők 20 százaléka rendelkezik legfeljebb általános iskolai végzettséggel, mintámban ez az arány megközelíti a 30 százalékot mindkét szülő esetén. Az egyetemi végzettségű szülők aránya az országos minta szerint 6-8 százalék, mintánkban az apák 2 százalékának van egyetemi végzettsége, míg egyetemi végzettségű anya nincs is (9.sz.táblázat) .