II.5.2.1. Az adatfelvétel

Az adatfelvételt a kísérlet kezdetén (2007/2008 tanév, október), a kísérlet első évének végén (2008. május) és a kísérlet második évének végén (2009/2010 tanév, május) végeztem, a tanító kollegáim segítségével. A bemeneti mérés alapján diagnosztizáltam a gyerekek alapkészségeinek fejlettségét. Az alapkészségek diagnózisához a DIFER Programcsomag tesztjeit használtam. Az Iskolaközpontunk pedagógiai képzésének egyik fontos eleme volt, hogy az óvodapedagógusok és a tanítók megismerjék a tesztrendszert, és képesek legyenek önálló alkalmazására. Az elemi alapkészségek országos fejlődési folyamata korábbi kutatásokból ismert (Józsa 2004b[21]; Nagy–Józsa–Vidákovich–Fazekasné 2004b[22]), a mért csoportok fejlődését az országos adatokhoz viszonyítottam.



[21]  Józsa Krisztián: Az első osztályos tanulók elemi alapkészségeinek fejlettsége – Egy longitudinális kutatás első mérési pontja. Iskolakultúra, 11. sz. 3–16. (2004a)

[22]  Józsa Krisztián: Az elemi alapkészségek rendszere. In Nagy József – Józsa Krisztián – Vidákovich Tibor – Fazekasné Fenyvesi Margit (2004): Az elemi alapkészségek fejlődése 4–8 éves életkorban. Mozaik Kiadó, Szeged, 83–93 (2004b)