II.5.2.3. A fejlesztés

A készségfejlesztés alapját a DIFER kritériumorientált, diagnosztikus tesztjeivel végzett vizsgálatok eredményei adták. Az adatlapok kitöltése, adatfelvétel után, (Lásd melléklet) az analitikus diagnózis segítségével minden gyerekről rendelkezésemre állt, hogy melyik készség mely elemét, mely összetevőjét sajátította már el, melyet kell még fejleszteni. Így a fejlesztési teendők egyértelműen kijelölhetők voltak. A felmérési eredmények alapján a gyerekek alapkészségeit a DIFER öt fejlettségi szintbe sorolja be: előkészítő, kezdő, haladó, befejező és optimum.

A fejlesztőfoglalkozások játékos formában csoportosan, kiscsoportban és egyénileg egyaránt megvalósultak. A kiscsoportok létrehozásakor figyelembe vettük a diagnosztikus mérés eredményeit, a gyerekek készségfejlettségi szintjét. A fejlesztőjátékok és a fejlesztő tevékenységek készségenként 10-15 percet vettek igénybe, sok mozgásra, cselekvésre épültek. A konkrét fejlesztőjátékok csoportonként eltérően alakultak: minden csoportban kialakult a játékoknak az a szűkebb köre, amelyet a gyerekek újra és újra szerettek volna játszani.