II.1 .A Budai Városkapu Iskola Vasas Somogy Hirdi Iskola és Óvoda bemutatása

A Budai Városkapu Iskolán belül a Vasas –Somogy - Hird Óvoda és Általános Iskola speciális helyzetű intézmény Pécs oktatási rendszerében. Pécs város oktatásrendszerében 4 iskolaközpont működik, ami azt jelenti, hogy egy iskolaközpontokhoz 5 iskola tartozik, amelyet egy igazgató irányít.  A Budai Városkapu Iskola Vasas Somogy Hirdi Iskola és Óvoda és Általános Iskola Pécs város legkeletibb részén helyezkedik el. Az itt élők számára a fő megélhetést a bányászat biztosította. Az aktív bányászat idején Pécs egyik legfontosabb munkásövezetének számított, a mai napig mély bányászgyökerekkel rendelkezik. A bányabezárások után a térség helyzete gyökeresen megváltozott. A lakosság egy része alacsony iskolai végzettségű bányásznyugdíjas, a másik része munkanélküli. Anyagi helyzetük és munkalehetőségük kilátástalan. Ez Vasas és Somogy gazdasági és kulturális leépítését hozta magával. Mindhárom településen egy-egy iskola működik, valamint Vasason és Somogyban két művelődési Ház szolgálja a település kulturális életét. Az iskola az erdő szélén családi házas övezetben helyezkedik el. 60 éve épült háromszintes épület, ami mára már felújításra szorul. Az első emelten a fejlesztő szobák, a tanári, az igazgató irodája található. A második emeleten az alsó tagozatosok tantermei találhatók, a harmadik emeleten a felső tagozatosok kaptak helyet. A gyermekek jó idő esetén a szüneteket a belső elkerített tágas udvaron töltik. A sportolni vágyó gyerekek az iskola jól felszerelt tornatermében gyakorolhatják a sport tevékenységeket. A tanárok létszáma 22 fő. Ebből két teljes állásban foglalkoztatott gyógypedagógus és egy logopédus látja el a habilitációs és rehabilitációs tevékenységeket. Az intézményben nevelt gyermekek összetétele rendkívül sokrétű, ezért elsődleges feladat a differenciált oktatás tanórán és tanórán kívüli lehetőségeinek támogatása, valamint új feladatként megjelent a sajátos nevelési igényű tanulók inkluzív nevelése. Mindezek mellett egyre nagyobb hangsúlyt kell fordítani a hátrányos és halmozottan hátrányos tanulók szocio-kulturális hátrányainak kompenzálására és azok csökkentésére. Természetesen nem feledkezhetünk meg tehetséges tanulóinkról sem. Az én hitvallásom az, hogy minden gyermekben ott lapul a tehetség valamely területen, csak fel kell fedeznünk a bennük rejlő lehetőséget, képességeket.