Minden ember felteszi magának a kérdést, hogy mi az, ami örökölt és mi az, ami szerzett. Ha a fa példáját tartom továbbra is példámnak akkor,erre következő a magyarázat: A tölgy mindvégig tölgy marad bármilyen talajban, éghajlaton is nő fel,de azonban jelentősen befolyásolják a fejlődés menetét és minőségét. E mellet egyetlen tölgy fejlődése sem azonos teljesen a másikkal, még ha ugyanattól a fától is származnak. A fenti körülmények kívül nem szabad elfelejteni a ,,kertész,, szerepét sem, mivel ő is jelentősen befolyásolni tudja a folyamatot.
Ha alaposan megvizsgáljuk egy ferdén növő tépett koronájú fácskát, akkor azt tapasztaljuk, hogy a fő ágak növekedése egyenlőtlen, és már a törzsből való elágazás is,,hibás,,. Ugyanez jellemző annál a gyermeknél , akinek nehézségei vannak a az olvasás, a számolás az írás elsajátítása során az iskolába lépés első évei alatt. Az okokat az alapoknál kell keresni, és a segítségadást is ezen a szinten kell kezdeni. A jó kertész soha nem a korona nyírásával kezd el gondozni, hanem figyelmét a törzsre illetve az elágazások tövére fordítja. Éppígy a gyermekeknél: legfontosabb szempont, ügyelni az alapképességek-készségek optimális fejlődésére. Tanulási illetve magatartási zavar esetén is akkor lehet hatékonyan segíteni, he ezt az okoknál kezdjük. A következőkben felsorolom azokat az alapvető képességeket/részképességeket amelyek a gondolkodás és tanulás rendszerének bázisát adják. Ezek fejlődéspszichológiai, kognitív pszichológiai alapfunkciók:
Figyelem-koncentráció képessége
Figura-háttér differenciálás észlelése
Intermodális kódolás
Intermodális integráció
Szerriális képesség
Anticipáció
Testséma
Síkbeli-térbeli orientáció
Auditív szerriális képesség
Auditív emlékezet
Vizuális szerriális képesség
Vizuális emlékezet
Szenzomototoros képesség
Vizuomotoros képesség
Verbális figyelem
Verbális emlékezet
Grafomotoros képesség
Taktilis képesség
[27] Franz Sedlak-Brigitte Sindelar: ,,De jó már én is tudom !,, Óvodáskorú és iskolát kezdő gyermekek korai fejlesztése Oktatási Kézikönyv ELTE BGGYFK A/3 Nyomdaipari és
Kiadói Szolgáltató KFT (1993)
[28] Franz Sedlak-Brigitte Sindelar: ,,De jó már én is tudom !,, Óvodáskorú és iskolát kezdő gyermekek korai fejlesztése Oktatási Kézikönyv ELTE BGGYFK A/3 Nyomdaipari és
Kiadói Szolgáltató KFT (1993)