III.1.3. Adottság és környezet[27]

[28]

Minden ember felteszi magának a kérdést, hogy mi az, ami örökölt és mi az, ami szerzett. Ha a fa példáját tartom továbbra is példámnak akkor,erre következő a magyarázat: A tölgy mindvégig tölgy marad bármilyen talajban, éghajlaton is nő fel,de azonban jelentősen befolyásolják a fejlődés menetét és minőségét. E mellet egyetlen tölgy fejlődése sem azonos teljesen a másikkal, még ha ugyanattól a fától is származnak. A fenti körülmények kívül nem szabad elfelejteni a ,,kertész,, szerepét sem, mivel ő is jelentősen befolyásolni tudja a folyamatot.

Ha alaposan megvizsgáljuk egy ferdén növő tépett koronájú fácskát, akkor azt tapasztaljuk, hogy a fő ágak növekedése egyenlőtlen, és már a törzsből való elágazás is,,hibás,,. Ugyanez jellemző annál a gyermeknél , akinek nehézségei vannak a az olvasás, a számolás az írás elsajátítása során az iskolába lépés első évei alatt. Az okokat az alapoknál kell keresni, és a segítségadást is ezen a szinten kell kezdeni. A jó kertész soha nem a korona nyírásával kezd el gondozni, hanem figyelmét a törzsre illetve az elágazások tövére fordítja. Éppígy a gyermekeknél: legfontosabb szempont, ügyelni az alapképességek-készségek optimális fejlődésére. Tanulási illetve magatartási zavar esetén is akkor lehet hatékonyan segíteni, he ezt az okoknál kezdjük. A következőkben felsorolom azokat az alapvető képességeket/részképességeket amelyek a gondolkodás és tanulás rendszerének bázisát adják. Ezek fejlődéspszichológiai, kognitív pszichológiai alapfunkciók:

  1. Figyelem-koncentráció képessége

  2. Figura-háttér differenciálás észlelése

  3. Intermodális kódolás

  4. Intermodális integráció

  5. Szerriális képesség

  6. Anticipáció

  7. Testséma

  8. Síkbeli-térbeli orientáció

  9. Auditív szerriális képesség

  10. Auditív emlékezet

  11. Vizuális szerriális képesség

  12. Vizuális emlékezet

  13. Szenzomototoros képesség

  14. Vizuomotoros képesség

  15. Verbális figyelem

  16. Verbális emlékezet

  17. Grafomotoros képesség

  18. Taktilis képesség



[27]  Franz Sedlak-Brigitte Sindelar: ,,De jó már én is tudom !,, Óvodáskorú és iskolát kezdő gyermekek korai fejlesztése Oktatási Kézikönyv ELTE BGGYFK A/3 Nyomdaipari és

        Kiadói Szolgáltató KFT (1993)

[28]  Franz Sedlak-Brigitte Sindelar: ,,De jó már én is tudom !,, Óvodáskorú és iskolát kezdő gyermekek korai fejlesztése Oktatási Kézikönyv ELTE BGGYFK A/3 Nyomdaipari és

        Kiadói Szolgáltató KFT (1993)