III.1.2. A gondolkodás és tanulás[25]

[26]

A gondolkodás és tanulás fejlődése egy fához hasonlítható, amelyen az alapvető képességek és készségek a gyökér és a törzs szintjén képzelhető el. Minden tanulási és gondolkodási művelet előfeltétele az ingerek befogadásához szükséges figyelmi szint. Ez az éberségi szint a ,,gondolkodás-tanulás fa,, gyökerénél helyezhető el. Szakszóval: éberség - arousa, fiziológiai terminológia.

A törzsben sorakoznak mindazok az alapvető képességek, amelyből a gallyak a magasba törnek, azaz amelyek lehetővé teszik az észlelt információk felvételét-feldolgozását, összekapcsolódását és megőrzését, a sorrendiség felismerését, a cselekvés sorának megtervezését, a jelek illetve a szavak megértését.

Szakszóval: Figyelem, észlelés, érzékelés, tárolás, kognitív pszichológiai alap folyamatai illetve az Affolteri - modell .

A fa koronája képezi a kifejlett, komplex készségeket, azokat a ,,teljesítményeket,, mint a beszéd, az értelmes gondolkodás, az olvasás, az írás és a számolás. Ezen a szinten méri be a gyermekeket is a DIFER- teszt 4-9 éves korban. A fácska öregedésével a gallyak mindinkább elágaznak, a korona egyre terebélyesebb lesz. Az előzőeknél magasabb szintű készségek jelennek meg, mint pl. az idegen nyelv tanulása. A fa harmonikus és stabil küllemét, az időjárás viszontagságaival szembeni ellenállását a gyökérzet és a törzs fejlődése befolyásoltja. Ily módon az, hogy egy ember képességeit, a tanultakat érvényesíteni tudja-e, attól függ, hogy élete első szakaszában szerzett ,,alapok,, ezt mennyire teszik lehetővé.



[25]  Franz Sedlak–Brigitte Sindelar: ,,De jó már én is tudom !” Óvodáskorú és iskolát kezdő gyermekek korai fejlesztése Oktatási Kézikönyv. ELTE BGGYFK. A/3 Nyomdaipari és Kiadói Szolgáltató KFT. (1993)

[26]  Franz Sedlak–Brigitte Sindelar: ,,De jó már én is tudom !” Óvodáskorú és iskolát kezdő gyermekek korai fejlesztése Oktatási Kézikönyv. ELTE BGGYFK. A/3 Nyomdaipari és Kiadói Szolgáltató KFT. (1993)