II.6.2. A szülők iskolai végzettségének szerepe

A hátrányos helyzet egyik meghatározó tényezője a szülők iskolai végzettsége. A szülők iskolai végzettsége szerinti bontásban összehasonlítottam a mintába tartozó gyerekek nagycsoport végén mért készségfejlettségét az első osztály országos adataival. A legfeljebb 8 általánost végzett anyák gyerekei 7 százalékponttal, a szakmunkásképzőt végzett és az érettségizett anyák gyerekei 6 százalékponttal haladják meg nagycsoportos koruk végére az első osztály országos átlagát. A felsőfokú végzettségű anyák gyerekeinek készségfejlettsége megegyezik az országos eredményekkel. Megjegyezném, hogy a VSH mintánkban igen alacsony a felsőfokú végzettségű szülők aránya, e részmintának az adatai ezért kevésbé megbízhatóak (13.sz.táblázat).

Az elemi alapkészségek fejlettsége az anya iskolázottsága alapján a VSH részmintákban: a és az országos adatok az első osztályban. Az értékek százalékpontban megadott átlagok, zárójelben a szórások. Az adatok májusi, az országos standard adatok pedig novemberi adatfelvételből származnak. Május és november között, tehát fél év alatt az elemi alapkészségek átlagosan 5 százalékpontot fejlődtek a VSH javára.

Az anya iskolázottsága a mért mintában

Minta

Anya iskolázottsága

   

Legfeljebb 8 általános

Szakmunkás

Érettségi

Felsőfokú

VSH

75 (14)

82 (11)

85 (9)

84 (10)

Országos

68 (13)

76 (11)

80 (9)

84 (9)

13.sz.táblázat Forrás : Saját adatok alapján

A szülők iskolai végzettsége szerinti bontásban ábrázoltam az elemi alapkészségek fejlődését a kísérleti időszak alatt. A legfeljebb általános iskolát végzett szülők gyerekeinek átlagos készségfejlettsége 46 százalékpontról 75 százalékpontra emelkedett, eléri a 75 százalékpontos nagycsoport végi országos átlagot. A 2003-as országos vizsgálat eredményei alapján a 8 általánost be nem fejező anyák gyerekeinek készségfejlettsége 26 százalékponttal marad el az egyetemet végzett szülők gyerekeinek fejlettségétől. Mintában a legfeljebb 8 általánost végzett anyák gyerekei mindössze 9 százalékponttal maradnak el a felsőfokú végzettségű anyák gyerekeitől, a kétéves fejlesztés hatására jelentős mértékben csökkentek elmaradásaik nagymértékben segítheti iskolai előmeneteleik sikerességét.