A készségek, képességek fejlődését vizsgáló longitudinális felmérések eredményei a fejlődések viszonylag nagyfokú időbeli stabilitását mutatják (Csapó Benő 2002[24]). Készségfejlesztés esetén indokoltnak tűnik megvizsgálni az egyes készségek időbeli stabilitását. Ez arról ad információt, hogy a mért időszak alatt milyen mértékű átrendeződés következett be a gyerekek fejlettségi sorrendjében. Korábbi méréshez képest féléves készségfejlesztés hatására az elő- és utómérés között 0,5–0,6 közötti korrelációs együtthatóról számolhatok be. A korrelációs együtthatók azt jelzik, hogy a gyerekek készségfejlettség alapján felállítható rangsorában átrendeződések történtek, a gyerekek eltérő mértékben fejlődtek.
Jelen vizsgálat során három adatfelvételi időpontban tudtam összehasonlítani a készségek fejlődésének időbeli stabilitását. Az elemi alapkészségek rendszerének esetében meglehetősen magas (0,78) időbeli stabilitást kaptunk. Az egyes készségekben ennél némileg alacsonyabb a fejlődés időbeli stabilitása. A szocialitás (0,71) és a számolási készség (0,69) szignifikánsan stabilabban fejlődő készségnek mutatkozik, mint a másik négy készség (írásmozgás-koordináció 0,53; beszédhanghallás 0,50; relációszókincs 0,46; következtetés 0,45.)
A készségek fejlődése a mért időszakokban
Az adat felvétel ideje |
Szociali tás |
Írásmoz gás koordi náció |
Beszéd hang hallás |
Relá ció szó kincs |
Követ kez tetés |
Elemi számo lási készség |
Elemi alap készségek |
2007/2008 |
0,71 |
0,53 |
0,50 |
0,46 |
0,45 |
0,69 |
0,78 |
2008/2009 |
0,80 |
0,63 |
0,69 |
0,57 |
0,59 |
0,79 |
0,85 |
2009/2010 |
0,87 |
0,80 |
0,77 |
0,74 |
0,78 |
0,86 |
0,92 |
Megjegyzés: A korrelációs együtthatók p<0,01 szinten szignifikánsak. |
14.sz. táblázat. Forrás: Saját adatok alapján
A korrelációk azt mutatják, hogy a kétéves fejlesztőprogram hatására a gyerekek fejlettségi sorrendje némiképp megváltozott(14.sz.táblázat). Az elemi alapkészségek rendszerének 0,78 erősségű korrelációja azonban azt mutatja, hogy a mérések kezdetén mérhető fejlettségi szint jelentős mértékben meghatározza a gyerekek fejlődési folyamatát.
[24] Csapó Benő: Az iskolai szelekció hatásának elemzése a képességek fejlődésének számítógépes szimulációja segítségével. Magyar Pszichológiai Szemle, 1. sz. 211–227. (2002)