II.6.4. A családi háttér szerepe

A VSH mintába tartozó gyerekekről az óvónők, és a tanítónők kitöltöttek egy adatlapot is, amelynek segítségével fel tudtam térképezni a családi háttér több mutatóját. ( Az adatlap kitöltése természetesen önkéntes alapon történt.) A kérdések a következők voltak pl. Az apa iskolázottsága, az anya iskolázottsága, anyagi szempontból hátrányos helyzetű a gyerek, rendezetten érkezik-e a gyerek az óvodába, iskolába, járnak-e a szülők szülői értekezletre, partnerek-e a szülők a gyerekkel kapcsolatos problémák megoldásában? , Stb.

Megvizsgáltam a háttérváltozók és a készségek fejlettsége közötti kapcsolatot is. A szülők iskolai végzettségének, a hátrányos helyzetnek a szerepét korábban már részletesen elemeztem, ezek gyenge-közepes (0,3-0,4) erősségű korrelációban állnak az elemi alapkészségek fejlettségével. A vizsgált változók közül a gyerekkel folytatott otthoni interakció befolyásolja leginkább a készségek fejlettségét: az otthoni mese, beszélgetés, játék gyakorisága, ezeket 0,4-0,5 körüli korreláció jellemzi. A készségek fejlettsége szempontjából szignifikáns szerepe van annak is, hogy milyen mértékű érdeklődést, törődést mutatnak a szülők gyerekük óvodáztatása, iskoláztatottsága iránt.

A háttérváltozók és a készségek fejlődésének összefüggése

Háttérváltozók

Elemi alapkészségek fejlettsége

  

2007/2008

2008/2009

2009/2010

Apa iskolázottsága

0,36

0,38

0,36

Anya iskolázottsága

0,34

0,44

0,42

Anyagi szempontból hátrányos helyzetű a gyerek

0,33

0,39

0,26

Érzelmi szempontból hátrányos helyzetű a gyerek

0,28

0,37

0,37

Rendezetten érkezik-e a gyerek az óvodába,iskolába?

0,26

0,28

0,31

Járnak-e a szülők szülői értekezletre?

0,26

0,24

0,21

Érdeklődnek-e a szülők gyerekük óvodai munkája,iskolai

előmenetele felől, élményei iránt?

0,34

0,39

0,40

Partnerek-e a szülők a gyerekkel kapcsolatos problémák megoldásában?

0,27

0,34

0,31

Mesélnek-e a gyereknek a szülők?

0,47

0,43

0,41

Beszélgetnek-e a gyerekkel a szülők?

0,45

0,54

0,53

Játszanak-e a gyerekkel a szülők?

0,47

0,48

0,43

Megjegyzés: A korrelációs együtthatók p<0,01 szinten szignifikánsak.

   

 15.sz.táblázat Forrás Saját adatok alapján

Ezen időszak alatt három alkalommal mértük a kollégáimmal a készségek fejlettségét. Mind a három alkalommal közel azonos mértékű összefüggést tapasztaltam a háttérváltozók és a készségek fejlettsége között. Ez azt jelzi, hogy a fejlesztés és a beavatkozás nem csökkentette a családi háttér szerepét, vagyis a családi háttér a fejlesztések, foglalkozások mellett is megőrizte jelentőségét (15.sz.táblázat).

A háttérváltozók egymással is szoros kapcsolatban állnak. A gyerekek közötti különbségek több mint feléért (53 százalék) az első fejlettségi szintje felelős, amely a készségek fejlődésének korábban már elemzett időbeli stabilitására utal. Nyilvánvaló azonban, hogy ebben már jelentős szerepe van a családi háttérnek, hiszen főként annak hatására formálódott a készségfejlődés óvodáskorban a mérések kezdetén. Emellett a mért időszak végén mérhető fejlettséget 6 százalékban magyarázza a szülők iskolai végzettsége, 5 százalékban pedig az anyagi szempontból hátrányos helyzet. A további tényezőknek nem volt lényegi szerepük, mert az említett három háttértényező közvetítette a többi hatását is. A három háttérváltozó 64 százalékban magyarázza a készségfejlettségben kimutatott egyéni különbségeket, több mint 30 százalékban egyéb, ismeretlen hatások húzódnak a háttérben.