Szociális készségek közül azokat választják, amelyek az iskola szempontjából fontosak: kapcsolatfelvétel, társakhoz és pedagógushoz való viszonyulás, feladatvállalás, feladattartás, elemi erkölcsi érzék.
Beszoktatást is nagyban segítené, ha ezekről többet tudnánk.
Az értékelő eszköz és használata
Egy csoportos és 5 egyéni vizsgálat (3 különböző alkalommal írásmozgás koordináció felvételekor a csoportos vizsgálat: késleltetett utasítás – ha kész vannak a feladattal, csendben várják meg, hogy a többiek is befejezzék.
ezután másik asztaltól figyeli a gyerekek viselkedést fa. Végzés közben és után, és feljegyzi a viselkedést
A három különböző alkalommal értékelhetjük a gyermek kapcsolat-felvevő képességét
5 egyéni vizsgálat előtt egy-egy moralitás történet, amelyet útmutató szerint pontozni kell
5 egyéni vizsgálathoz kapcsolódóan ötös skálán feladatvállalási hajlandóságot vizsgáljuk
5 egyéni vizsgálathoz kapcsolódóan ötös skálán feladattartást vizsgálja
Összesen 120 pont = 100%pont
Az országos átlag fejlődése
Már középső csoport végére 72%pont, utána oviban már nem fejlődik
Iskola 1. osztálya 5-6% pontnyi fejlődés, utána megint nincs fejlődés.
Nyilván a beszoktatással is összefügg.
Településtípusok szerint nincs különbség
Az összetevők fejlődése
Legmagasabb szinten: a kapcsolatfelvétel áll – már középső csoportban 89%, és utána még emelkedik is
Erkölcsi érzék a legkevésbé fejlett – ez indul 62%pontról, nagycsoportban fejlődik 10%-ot, aztán 3-at%-ot.
A többi összetevő a kettő között van, és gyakorlatilag nem fejlődik
Fejlettségbeli különbségek
Fejlődés átrendeződéssel valósul meg: csökken az előkészítő és optimum szinten lévők száma, nő a haladó és befejező szinten levőké.
Mégis óriási különbségek maradnak a gyerekek között.
Az iskolába lépő gyerekek 4%-a teljesen éretlen, másik 21%-ból nehezen kezelhető, problémás gyerek lesz.
Településbeli különbségek nincsenek.
Tanulságok
A fent említett 4%-ot vissza kell tartani az óvodában, a másik 21%-nál is megfontolandó az iskolakezdés.
Az iskola hatása: kapcsolatfelvételre, társas együttlétre és együtt cselekvésre kevés a lehetőség ( a sok frontális munka miatt).
Feladatvállalás és feladattartás az iskolában nem fejlődik! (pedig tőlük jobban elvárják!)
Valószínű motivációs probléma.
Erkölcsi érzék: viszonyítási alap, motívum › befolyásolja a szociális magatartást, ezért fontos.
Fejlesztés eszköze: mesék, bábozás, szituációs játékok, önismereti – a másik megismerését szolgáló játékok, társas játékok.
Az alapvető személyes értékrend, ezen belül a gyermek személyiségét, magatartását, viselkedését, óvodai-iskolai lét alapjait tartalmazza. A következő területeket méri be:
Viszonyulást,a feladathoz,a társakhoz, pedagógusokhoz.
Feladatvállalást
Feladattartást
Elemi szintű erkölcsi érzéket
Ez a készségterület lényeges kritériuma az iskolaérettségnek, kb. 4-5%- a az óvodáskorúaknak ezen terület elmaradása miatt, nem alkalmas beiskolázásra, vissza kell tartani az óvodába. A kapcsolatfelvétel, együttműködés, az erkölcs a saját viselkedés irányítója, mások által kért tevékenység elvégzésének vállalása, a kitartás mind - mind nélkülözhetetlen az iskolai tanítás-tanulás folyamatában.