II.4.7. A szociális motívumok

Szociális készségek közül azokat választják, amelyek az iskola szempontjából fontosak: kapcsolatfelvétel, társakhoz és pedagógushoz való viszonyulás, feladatvállalás, feladattartás, elemi erkölcsi érzék.

Beszoktatást is nagyban segítené, ha ezekről többet tudnánk.

Az értékelő eszköz és használata

Egy csoportos és 5 egyéni vizsgálat (3 különböző alkalommal írásmozgás koordináció felvételekor a csoportos vizsgálat: késleltetett utasítás – ha kész vannak a feladattal, csendben várják meg, hogy a többiek is befejezzék.

ezután másik asztaltól figyeli a gyerekek viselkedést fa. Végzés közben és után, és feljegyzi a viselkedést

A három különböző alkalommal értékelhetjük a gyermek kapcsolat-felvevő képességét

  1. 5 egyéni vizsgálat előtt egy-egy moralitás történet, amelyet útmutató szerint pontozni kell

  2. 5 egyéni vizsgálathoz kapcsolódóan ötös skálán feladatvállalási hajlandóságot vizsgáljuk

  3. 5 egyéni vizsgálathoz kapcsolódóan ötös skálán feladattartást vizsgálja

 Összesen 120 pont = 100%pont

 Az országos átlag fejlődése

Már középső csoport végére 72%pont, utána oviban már nem fejlődik

Iskola 1. osztálya 5-6% pontnyi fejlődés, utána megint nincs fejlődés.

Nyilván a beszoktatással is összefügg.

Településtípusok szerint nincs különbség

Az összetevők fejlődése

Legmagasabb szinten: a kapcsolatfelvétel áll – már középső csoportban 89%, és utána még emelkedik is

Erkölcsi érzék a legkevésbé fejlett – ez indul 62%pontról, nagycsoportban fejlődik 10%-ot, aztán 3-at%-ot.

A többi összetevő a kettő között van, és gyakorlatilag nem fejlődik

Fejlettségbeli különbségek

Fejlődés átrendeződéssel valósul meg: csökken az előkészítő és optimum szinten lévők száma, nő a haladó és befejező szinten levőké.

Mégis óriási különbségek maradnak a gyerekek között.

Az iskolába lépő gyerekek 4%-a teljesen éretlen, másik 21%-ból nehezen kezelhető, problémás gyerek lesz.

Településbeli különbségek nincsenek.

Tanulságok

A fent említett 4%-ot vissza kell tartani az óvodában, a másik 21%-nál is megfontolandó az iskolakezdés.

Az iskola hatása: kapcsolatfelvételre, társas együttlétre és együtt cselekvésre kevés a lehetőség ( a sok frontális munka miatt).

Feladatvállalás és feladattartás az iskolában nem fejlődik! (pedig tőlük jobban elvárják!)

Valószínű motivációs probléma.

Erkölcsi érzék: viszonyítási alap, motívum › befolyásolja a szociális magatartást, ezért fontos.

Fejlesztés eszköze: mesék, bábozás, szituációs játékok, önismereti – a másik megismerését szolgáló játékok, társas játékok.

Az alapvető személyes értékrend, ezen belül a gyermek személyiségét, magatartását, viselkedését, óvodai-iskolai lét alapjait tartalmazza. A következő területeket méri be:

  1. Viszonyulást,a feladathoz,a társakhoz, pedagógusokhoz.

  2. Feladatvállalást

  3. Feladattartást

  4. Elemi szintű erkölcsi érzéket

Ez a készségterület lényeges kritériuma az iskolaérettségnek, kb. 4-5%- a az óvodáskorúaknak ezen terület elmaradása miatt, nem alkalmas beiskolázásra, vissza kell tartani az óvodába. A kapcsolatfelvétel, együttműködés, az erkölcs a saját viselkedés irányítója, mások által kért tevékenység elvégzésének vállalása, a kitartás mind - mind nélkülözhetetlen az iskolai tanítás-tanulás folyamatában.