II.4.6. A tapasztalati összefüggés-megértés

Elméleti bevezető: az összefüggések feltétellel, annak velejárójával és a közöttük lévő viszonnyal jellemezhetők

4-8 éves gyerekeknél csak elemi összefüggés-megértés működik (egy feltétel – egy velejáró)

 Az értékelő eszköz és használata

A sikert két dolog határozza meg:

  1. az összefüggés tartalmára vonatkozó tudás

  2. az összefüggés működésére vonatkozó tudás

(ezért ismerős tartalmon kapták a feladatokat a gyerekek)

Mivel nem biztos, hogy mindenki ugyanazzal a tudással rendelkezik, az elején tanítani kell.

Egyéni vizsgálat, 8x4 = 32 pont = 100%pont

Két ekvivalens teszt 4x4 ponttal is elég megbízhatóan mér nagymintás mérésben

Egyéni diagnózis esetén a teljes tesztet fel kell venni.

Az országos átlag fejlődése

Meglepő,de a fejlődés kétharmada 4 éves kor végéig megvalósul. (középső csoport Végén 64%)

Az iskolába lépés után 3 év alatt alig 10 %pontnyi fejlődés! – tehát az iskola nem sokat fejleszt ezen a készségterületen.

Településtípus: jelentős különbségek nincsenek, a budapesti átlag kicsit magasabb, mint az országos átlag, de ez nem számottevő.

Az összetevők fejlődése

Szükségszerű velejárás azaz, a determinisztikus gondolkodás és a

valószínű velejárás, a sztochasztikus gondolkodás fejlődése.

A kettő két különböző fejlődési ívet követ: determinisztikus főleg óvodában fejlődik, aztán szinte vissza (!) fejlődik.

.Fejlettségbeli különbségek

Implicit szintet vizsgálták csak (a többit lehet, hogy az iskolának kellene fejleszteni)

3. osztály végén gyerekek 80%-a képes összefüggéseket megérteni, ezek alapján jósolni vagy magyarázni jelenségeket

17+4%-nyi gyerek súlyos gondokkal küzdőnek számít.

Az iskolába lépéskor van 9%-nyi gyerek (két alsó szint), akik szinte semmit sem értenek abból, amit az iskolában mondanak.

A települések között jelentős különbségek nincsenek.

Tanulságok

Jelenleg spontán fejlődik, de segíteni kellene, különösen a sztochasztikus fejlesztést, mert ez lassabban alakul ki.

Segítség módja: mesék, történetek feldolgozása – beszélgetés az összefüggésekről, algoritmusok felépítése.

Nem tanárnak kellene feladatokat csinálni, hanem a szakembereknek (módszertani füzetek. A tananyag megértésének, az iskolai eredményesség alapvető feltétele, az iskolai oktatásban az összefüggések sokaságának megláttatása, nyelvi kifejezésének mérése a cél. Összefüggés-megértés területei:

  1. ,,Ha-akkor,,

  2. ,,Nemcsak-akkor,,-,,Csak –akkor,,

  3. Okság, együtt járás

  4. Mindig-nem mindig

Fejlődését befolyásolja a szociális közeg, a mese, a tananyagokban előforduló összefüggések megláttatása, a környezetismeret tananyaga, az elbeszélések, a cselekményes olvasmányok, a köznyelvi szintű beszélgetések.