III.2.1.A részképesség fogalma

A részképességek azok az alapvető képességek, amelyek segítségével a magasabb rendű pszichés funkciókat differenciáltan ki tudjuk alakítani, így pl. a beszédet, a gondolkodást stb. A fejlődés egy későbbi szakaszában ezek képezik az olvasás, az írás, a számolás és az adaptív viselkedés alapját.

Részképességek gyengeségének tehát az alapfunkciók rendellenes működésével tanulási és magatartási zavarokat okozhatnak. Ezek következtében növekedik a fácska ferdén, vagy ágazik el asszimetrikusan, és lesz tépett a korona. A jó kertész, tehát eleve ügyel arra, hogy a fa növekedése harmonikus és kiegyensúlyozott legyen.

A korai diagnosztikus mérés és annak értékelése által a korai fejlesztés is azt a célt szolgálja, hogy az iskolai tanulás előfeltételeit megteremtse a szükséges képességek kialakításával és megerősítésével. Ily módon lehetséges a részképesség-gyengeségek korai felismerése és befolyásolása, hogy megakadályozzuk vagy enyhítsük az iskolai tanulási és magatartási zavarokat, elősegítsük a tehetség kibontakozását.