IV.1. Az első eset

Hét éves fiú. Beiskolázták egy belvárosi ,,elit” iskolába, majd félév után eltanácsolták az iskolájából, mivel nem tudott megtanulni olvasni és írni annak ellenére, hogy intelligenciája- a pszichológus véleménye szerint- átlagot meghaladó volt. Iskolakezdéskor nem mérték fel a diagnosztikus fejlődésvizsgáló tesztel. Iskolánkba kerülésekor mértem fel én a gyermeket. A mért értékei alapján szembesülnöm kellet azzal a ténnyel, hogy fél évvel az iskolakezdés után sem érte el az optimális szintet a teljesítménye az írásmozgás-koordináció, a relációszókincs, és a beszédhanghallás szubtesztek területén. Ő is és szülei is együttműködőek. Tanulási problémája a következő: Gyuri olvasás zavaros ezt, a következő példával szemléltetem. Az M és O betűkártyákat N-Őnek olvassa, majd a tanár csodálkozó arcát látva, gyorsan helyesbít: ,,Ez tényleg nem E-R, mivel ezt így kell írni!,,- mondja és rámutat a P-Ű betűkártyára.

 Hogyan lehet segíteni?

Gyuri Úgy gondolja, hogy az N-Ő nem olvasható M-O-nak , mivel azt P-Ű-nek kell írni. Mit jelent ez a hiba? Gyuri diszlexiás a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Rehabilitációs Bizottság szakvéleménye alapján. A gyenge részképességét korrigáló speciális fejlesztő terápiára van szüksége. Olvasásterápiájának alapját Meixner Ildikó: Diszlexia- reedukációs terápiája képezi. A kisfiúnál a hangzás (hangalak) és a betű képe (betűalak) között nem alakult ki szoros együttjárás. Még nem ,, fogta fel,, a betűalak és a hangalak közötti elválaszthatatlan kapcsolatot, vagy rosszul jegyezte meg az összefüggést. Az olvasás művelete valójában a betűk sorrendjének ,,átfordítása,, kimondott hangzósorokká, szavakká. Ha a látottak és hallottak között ez a híd nem ,,épül fel,, , akkor nem lehet megtanulni olvasni. Gyurinál még nem épült fel a híd. Részképesség-gyengesége a látás-hallás integrációjának, összekapcsolódásának területén nyilvánul meg. Mindenekelőtt e kapcsolat kialakításában kell számára segítséget nyújtani. Az egyéni fejlesztési tervéből jól láthatók azok a részterületek melyek kiemelt fejlesztése történik a tanév során.

A tanuló egyéni fejlesztési terve

Szakértői vélemény száma:                4662-1171/2007

Szakértői vélemény diagnózisa:                         F.81.0 Diszlexia                                                         F80.8         egyéb nyelvi és beszédfejlődési                                                                 zavar                                                         F80.1         a kifejező beszéd zavara

Szakértői véleményben megjelölt elsődleges fejlesztési irányok:                                                         Figyelem                                                        Emlékezet                                                        Gondolkodási műveletek                                                        Beszédfejlesztés

 

Az egyéni fejlesztési terv összefoglalása

Együttműködő, feladattudata kialakult. Bizonytalan, gyakori megerősítést igényel.Dominanciája jobb oldali. Testsémája megfelelő. Térben, időben jól tájékozódik.        Vizuomotoros koordinációja, finommotorikája kissé gyenge.        Beszédfejlettsége alacsony szintű. Képről felsorolást mond, tőmondatokat alkot. Beszédét diszgrammatikus mondatok jellemzik. Szókincse szegényes. Általános tájékozottsága hiányos.        Gondolkodása lassú, rugalmatlan. Összefüggéseket nehezen ismer fel, problémamegoldó képessége alacsony szintű. Feladatértése nehezített.        Vizuális figyelme, észlelése emlékezete gyenge. Auditív figyelem, észlelés, emlékezet területén is fejlesztést igényel.        Betűfelismerése bizonytalan, betűcserék gyakran előfordultak (a-á, ú-ű, ó-ő, b-d, zs-sz,z, ly-ny,ty, gy-g, c-cs, n-m ). Szavak olvasásakor sok hibát vétett (betűcserék, betűkihagyások, -betoldások, -felcserélések).         Szavak írásakor betűket hagyott ki, mást írt. A betűk kiejtésének megfelelően nem tudta felidézni a betűk formáját. Írása nehezen értelmezhető, tollbamondás után értelmetlen betűhalmazt írt.

A fejlesztési irányok megjelölése

Fejlesztési területek:

A fejlesztés módja, feladattípusok:

FinommotorikaVizuomotoros koordináció

Tépés, hajtogatás, gyűrés, nyírás, ragasztás, festés, gyurmázás,színezés, rajzolás, formautánzás, áthúzás,ollóhasználat, vonalak kibogozása, sablonok körberajzolása, író és rajzoló mozgások, ábrázoló technikák egyre szűkülő határok közöttcélba dobó játékok

Vizuális figyelem

Utasítás szerint elemek kiválogatása (az összes egyforma kigyűjtéseNagy képen kis részlet megtalálásaKépek átmásolásaA figyelem terjedelmének bővítése, a látótér növelése (felvillantott információk megfigyelése)A lényeges információ kiemelése (képekből, szövegből)A figyelemmegosztás képességének gyakorlása több egyidejű információ megadásával

Vizuális észlelés

Szemfixációs gyakorlatok (fényforrás követése, mozgás követése, képek követése)Differenciálás- eltérés, azonosság észrevétele (egyre összetettebb formák, képek)Változás megfigyeltetése, hiányok pótlása vizuális minta alapjánDiszkrimináció (alak, háttér megkülönböztetése) –összetett háttérből forma kiemelése (képek, betűk, szavak, számok stb.)Gestalt-látás (egységben látás)- hiányos formák, számok betűk, szavak kiegészítése egésszéAlak- és formaállandóság- ugyanazon tárgy, forma felismerése változó helyzetbenVizuális tagolás- képkiegészítés, mozaik összeillesztése

Vizuális emlékezetszerialitás

Vizuális minták, képek felidézése egyre növekvő elemszámmalTöbb kép megfigyelése- az ott szereplő elemek felidézése, kiválogatása más képek közülAdott kép, minta megfigyelése, majd reprodukálása (rajzzal, kirakással)az eredetileg meghatározott sorrend visszakérdezésével

Auditív figyelem

Lényeges ingerre való reagálás egy, ill. több jellel

Auditív észlelés

Differenciálás: környezet hangjai, hangszer,Fonémák megkülönböztetése és azonosítása (zöngés-zöngétlen hangpárok)Hosszú-rövid hangok megkülönböztetéseDiszkrimináció: beszédhang, szótag, szó kihallása szövegbőlAuditív nyelvi szekvenciák fejlesztése: hangok, szavak, mondatok ismétlése hallás után, majd hallási sorrend utánzása

Auditív emlékezetszerialitás

Auditív minta felidézése természetes hangokkal fonémákkal szavakkal mondatokkal memoriterekkel(fokozatosan növelve az elemek számát)az eredeti sorrend visszakérdezésével

Gondolkodás

Csoportosítás, rendezés utasítás szerintAnalógiák alkotásaÖsszefüggés verbalizálása képről, magyarázat, következtetés megfogalmazása (segítséggel, kérdés-válasz)Szabály felismerése, majd alkalmazása

Beszéd

Szavak gyűjtése képről, adott témáról.Szógyűjtés megadott szempont alapjánSzómagyarázatokSzinonimák gyűjtéseSzóláncHangokból szóalkotásMondatalkotási gyakorlatokElkezdett mondatok befejezése, ill. mondatok elejének a kitalálása.Hiányos mondatok kiegészítése.Rövid történetek meghallgatása, felidézése kérdések segítségével, beszélgetéssel, egyre kevesebb segítséggel.

Olvasás

Betűk képének rögzítése,betűdifferenciálás (a-á, ú-ű, ó-ő, b-d, zs-sz,z, ly-ny,ty, gy-g, c-cs, n-m ).betűsorok, szótagok olvasása..Rövid szavak olvasása.Szó-kép egyeztetések.Szavak kiegészítése hiányzó betűkkel.Olvasástechnikai gyakorlatok: -jelfelismerési, hibakeresési gyakorlatok -töredékes, nyomdahibás szavak olvasása -látószögnövelő gyakorlatok

Nyelvi-helyesírási készség

Betűk írása.Rövid szavak írása másolással, látó-halló tollbamondással.

Segédanyagok

  1. Meixner Ildikó: Játékház tankönyvcsalád Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2004

  2. Kárpáti Tamásné-Tasnádyné-Varga Sándorné: Betűről betűre Olvasásfejlesztő füzetek

 Krónika Nova Kiadó, Bp. , 2005

  1. Adorján Katalin: Gyakorlóanyag diszlexiás gyermekek részére I

 Meixner Módszer Alapítvány, Bp. 2005

  1. Szautner Jánosné Szigeti Gizella: Nebuló 1. Képességfejlesztő feledatgyűjtemény

  2. Marketing Műhely Kft., Szolnok 2005