II.2.4.Az integrált nevelés-oktatás feltételei

II.2.4.Az integrált nevelés-oktatás feltételei

 Az integrációnak részben objektív, részben szubjektív tényezők játszanak szerepet. Az objektív tényezőkhöz soroljuk a különféle gyógyászati segédeszközöket, amelyek nélkülözhetetlen a mozgáskorlátozott és az érzékszervi fogyatékos gyermekek számára. Az objektív tényezőkhöz tartozik az osztály létszáma, a tankönyvek, taneszközök és a mozgáskorlátozottak esetében az épület akadálymentessége is. Szubjektív tényezőktől is nagymértékben függ az eredményesség. Meg kell állapítani, hogy a feltételrendszer nagyon komplex és ezen belül nagyon sok a szubjektív nem könnyen megfogható tényező, úgymint a pedagógus szemlélete, módszerei, kreativitása, segítőkészsége, a szülők hozzáállása, aktivitása, a pedagógiai asszisztens hozzáértése, gyógypedagógus szakmai tudása, kellő érzékenysége a probléma iránt és a gyermek személyiség jegyei. Az integrációs folyamatban a szülők kiemelkedő szerepet töltenek be. Ők alkotják az összekötő szerepet a fogadó pedagógus és a gyógypedagógus között, rájuk kell számítani a beilleszkedés szintjén, a sikerek, kudarcok folyamatos megfigyelésénél, és ők azok, aki a folyamatos segítségükkel, a tanulás ellenőrzésével segítik a gyermek egyenletes fejlesztését. A pedagógus a differenciálás módszerével a gyermek egyéni szükségleteihez igazítja a tanulási folyamatot, így látja meg igazán az egyes gyermekek erősségeit, gyenge pontjait, miben kiemelkedő vagy akár tehetséges, illetve mely szempontból marad el az átlagtól, kinek milyen a tanulási stílusa, és hogyan lehet kamatoztatni a képességeit. A gyermek személyisége sem elhanyagolható az integráció összetett folyamatában. Érdekes kérdés a fogyatékosság súlyossága, azért mert nem minden esetben igaz az, hogy minél enyhébb a fogyatékosság, annál könnyebben valósul meg az integráció. Könnyíti a beilleszkedést a nyitott személyiség, a másokkal könnyebb kapcsolatot teremtő gyermek. Az SNI tanulók iskolai oktatásának is a Nemzeti Alaptanterv (NAT) az alapdokumentuma. Azon a felismerésen alapul az SNI tanulok oktatásának a kiterjesztése, hogy az SNI és a nem SNI tanulók közös emberi tulajdonságokkal rendelkeznek, ugyanabban az emberi közösségben, kultúrában, társadalomban élnek, ezért iskoláztatásuk során ugyanazokat a tantervi tartalmakat kell figyelembe venni. A NAT a közoktatási rendszer egységes működéséhez szükséges közös tartalmi elemeket határozza meg. Így a tartalmi elemek biztosítják azt, hogy minden magyar gyermek elsajátíthassa a kultúra leglényegesebb elemeit, iskolaváltás esetén folytatni tudja tanulmányait. A tanulók között fennálló különbségeket, az iskolák a tanulók egyéni adottságaikhoz igazodva a NAT és a kerettanterv differenciált alkalmazásával a helyi tantervek és pedagógiai programok kialakításakor veszik figyelembe. Az SNI tanulókat nevelő-oktató intézmények „a fogyatékos tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelvei” című dokumentum segítségével alakítják ki a pedagógiai programjukat és a helyi tantervüket. A NAT- irányelvei az inkluzív/integráló és a gyógypedagógiai általános iskolákra, osztályokra, tagozatokra, egyaránt vonatkoznak.

.

Statisztikai adatok

A fogyatékos személyek számának felmérése az 1990. évi népszámláláskor került sor, 368 ezer fő volt a számuk. Ez a magyar népesség kb. 3,5 százalékát jelenti. A KSH , és más szakértők szerint is ez a szám nagyon alulbecsült adat a valós fogyatékos népességhez képest. A legfrissebb nyilvánosságra került adatok a 2007/2008-as évre datálódnak, melyben a teljes gyógypedagógiai migrációra vonatkoznak a számszerűsített adatok. A mért adatokon belül nem különülnek el a különböző fogyatékossági típusok.

A közölt adatok alapján a gyógypedagógiai iskoláztatásról az 2007/2008-as tanévben

Intézmény

                Létszám (fő)

óvoda

1183

általános iskola

37109

speciális szakiskola

4511

összesen

42804

5.sz. táblázat. Forrás : OM. statisztika alapján

Az itt olvasott adatokon túl a statisztikai adatokon túl megadták az integráltan oktatott tanulók számát is.

Az integráltan tanuló gyermekekről az 2007/2008-as tanévben

Intézmény

                Létszám (fő)

óvoda

1476

általános iskola

1928

speciális szakiskola

546

6.sz. táblázat. Forrás: OM statisztika alapján

További tájékoztató adat, hogy 2007-ben a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság statisztikája alapján 209945 főből 2954 fő esetében javasolták az integrált oktatást.