A DIFER – teszt alapján is szembetűnő volt, hogy minden alapkészsége nagyon gyenge teljesítményt mutatott. További pedagógiai vizsgálat után, a gyermeket a szülő beleegyezésével elküldtük a Tanulási Készséget Vizsgáló Szakértői Rehabilitációs Bizottsághoz, ahol a szakértői vélemény is alátámasztja az iskolai vizsgálatok gyanúját, a gyermek tanulásban akadályozott tanuló (IQ: 57). A gyermek beszédfejlettsége megfelelő, gyenge rajzkészség, fejletlen finommotorika jellemzi. A Nagymozgása rendezetlen, keresztezett dominanciával rendelkezik. A kommunikációs készsége, fogalomhasználata gyenge az impulzus-kontrollja, rendezetlen, gondolkodása rigid letapadt.
Hogyan lehet segíteni?
Az egyéni fejlesztés alapját Alapozó mozgásterápia adja és kombináljuk más fejlesztési eljárásokkal.
Elemi mozgások fejlesztésével kezdjük a terápiát, a dominancia fejlesztése követi.
A gyermek egyéni fejlesztési terve
Szakértői vélemény száma: 6666-1247/2007. BMSZRB
Szakértői vélemény diagnózisa: F70 (enyhe mentális retardáció,tanulásban akadályozott)
Szakértői véleményben megjelölt elsődleges fejlesztési irányok: munkatempó fokozása grafomotoros fejlesztés figyelem emlékezet gondolkodás általános ismeretek bővítése mennyiségfogalmak bővítése
Az egyéni fejlesztési terv összefoglalása
Feladattudata kialakult, feladattartása megfelelő. Kissé fáradékony, figyelemkoncentrációra rövidebb ideig képes. Munkatempója kissé lassú. Általános ismeretei kissé hiányosak. Testsémája megfelelő. Térben (bal-jobb irányokat téveszti) és időben kissé bizonytalanul tájékozódik. Vizuomotoros koordinációja és grafomotorikája gyenge. Dominanciája kialakult, keresztezett (jobb kéz, láb, bal szem). Tanulási képességeket meghatározó pszichés funkciók közül vizuális figyelme, észlelése (differenciálás), emlékezete fejlesztést igényel. Auditív figyelme, észlelése (tagolás), emlékezete kissé gyenge. Beszédfejlettsége megfelelő. Gondolkodása lassú, rugalmatlan. Összefüggéseket észrevesz, lényegkiemelésre, következtetésre csak segítséggel képes. Problémamegoldó képessége megfelelő. Szabályfelismerése nehezített. Logikai gondolkodása gyenge. Olvasási tempója kissé lassú. Hosszú-rövid hangokat hibásan differenciálja. Betűtévesztések (g-gy, b-d, t-d), betűkihagyások, -betoldások, -felcserélések előfordultak. Olvasási technikája nem megfelelő /magában kibetűzi a szavakat (szöveg olvasásakor a hosszabb szavakat szótagonként), majd ezután olvassa össze/. Szöveg olvasásakor előfordult, hogy mást olvasott (alakilag hasonló szót). Szövegértése gyenge. Írásképe rendezetlen. Előfordult, szó írásakor nem kapcsolta egymáshoz a betűket. Hangok hosszúságát hibásan jelölte. Betűkihagyás, szavak egybeírása előfordult. Húszas számkörben jól tájékozódott, inverz számsort is helyesen mondott. Műveleteket jól elvégezte, tízes átlépést is jól megoldotta. Szöveges feladat értelmezéséhez segítséget igényelt.
A fejlesztési irányok megjelölése
Fejlesztési területek: |
A fejlesztés módja, feladattípusok: |
Vituomotoros koordinációGrafomotorika |
Tépés, hajtogatás, gyűrés, nyírás, ragasztás, festés, gyurmázás,színezés, rajzolás, formautánzás, áthúzás,ollóhasználat, vonalak kibogozása, sablonok körberajzolása, író és rajzoló mozgások, ábrázoló technikák egyre szűkülő határok között Célba dobás, rúgás |
Téri tájékozódásszerialitás |
Viszonyfogalmak használata-saját helyzetéhez viszonyítva -a helyzetét változtatva -máshoz viszonyítvaUtasítás alapján cselekvés végrehajtása *Végrehajtott cselekvés megfogalmazása*Függőleges síkban korongok elhelyezése, rajz (*)Vízszintes síkban |
Időbeli tájékozódás |
Egy napon belüli időbeli tájékozódás (napszakok, tevékenységek)Tájékozódási gyakorlatok a hét napjai közöttNaptár használata bővülő formában (heti, havi, évszakot átfogó, éves)Saját életével kapcsolatos események időbeli sorrendjének a megállapításaDátumok időrendjeTartalmilag összefüggő eseményképek sorba rendezése, egymásutániság megállapítása |
Vizuális figyelem |
Utasítás szerint elemek kiválogatása (az összes egyforma kigyűjtéseNagy képen kis részlet megtalálásaKépek átmásolásaA figyelem terjedelmének bővítése, a látótér növelése (felvillantott információk megfigyelése)A lényeges információ kiemelése (képekből, szövegből)A figyelemmegosztás képességének gyakorlása több egyidejű információ megadásával |
Vizuális észlelés |
Szemfixációs gyakorlatok (fényforrás követése, mozgás követése, képek követése)Differenciálás- eltérés, azonosság észrevétele (egyre összetettebb formák, képek)Változás megfigyeltetése, hiányok pótlása vizuális minta alapján |
Vizuális emlékezetszerialitás |
Vizuális minták, képek felidézése egyre növekvő elemszámmalTöbb kép megfigyelése- az ott szereplő elemek felidézése, kiválogatása más képek közülAdott kép, minta megfigyelése, majd reprodukálása (rajzzal, kirakással)az eredetileg meghatározott sorrend visszakérdezésével |
Auditív figyelem |
Lényeges ingerre való reagálás egy, ill. több jellelFeladatvégzés egyre erősödő háttérzajban |
Auditív észlelés |
Differenciálás: környezet hangjai, hangszer,Fonémák megkülönböztetése és azonosítása (zöngés-zöngétlen hangpárok, hosszú-rövid hangok)Hosszú-rövid hangok megkülönböztetéseDiszkrimináció: beszédhang, szótag, szó kihallása szövegbőlHangok felismerése szavakban (szó elején, végén, közepén)Auditív nyelvi szekvenciák fejlesztése: hangok, szavak, mondatok ismétlése hallás után, majd hallási sorrend utánzása |
Auditív emlékezetszerialitás |
Auditív minta felidézése természetes hangokkal fonémákkal szavakkal mondatokkal memoriterekkel(fokozatosan növelve az elemek számát)az eredeti sorrend visszakérdezésével |
Gondolkodás |
Analógiák alkotása,magyarázat, következtetés, megfogalmazása, lényegkiemelés (segítséggel, kérdés-válasz),egyszerű szabályjátékok, szöveges feladatok megoldása. |
Általános ismeretek |
Mindennapi életben való eligazodást segítő ismeretek nyújtása, praktikus ismeretek elsajátításának a megsegítése. |
Olvasás |
Betűdifferenciálások (g-gy, b-d, t-d)Betűsorok, szótagsorok, szósorok olvasásaOlvasástechnikai gyakorlatok: -jelfelismerési, hibakeresési gyakorlatok -töredékes, nyomdahibás szavak olvasása -látószögnövelő gyakorlatok Szövegértés fejlesztése: Hiányos szavak kiegészítése betűkkelBetűkből, betűhalmazokból szavak összerakásaKép-szó, kép-mondat egyeztetések Hiányzó szavak beillesztése mondatokba Szavakból mondatok összeállításaEgyszerű, majd bővített, összetett mondatok, rövid összefüggő szövegek olvasása.Kérdésekre válaszok kikeresése szövegből |
Írás |
Betűalakítás, -kapcsolás gyakorlásaMásolás, látó-halló tollbamondásSzóhatárok megkereséseSzavakba hiányzó betűk beírása |
Matematika |
Következtetési képesség, logikai gondolkodás fejlesztése- egyszerű szöveges feladatok megoldása, szabályjátékok.A matematikai ismeretek elsajátításának folyamatos megsegítése. |
Segédanyagok
Adorján Katalin: Gyakorlóanyag diszlexiás gyermekek részére I.-II.
Meixner Alapítvány, Bp. 2005
Adorján Katalin: Gyakorlóanyag az olvasásmegértés fejlesztéséhez
Meixner Alapítvány, Bp. 2007
Kárpáti Tamásné-Tasnádyné-Varga Sándorné: Betűről betűre Olvasásfejlesztő füzetek
(1.-7.) Móra Könyvkiadó Bp. 2007
Benyó Imréné-Vajda Sándorné: Nyelvtani feladatgyűjtemény
(8. kiadás), Tárogató Kiadó, Bp. 2006.
Jóóné Nemes Gabriella: Tanuljunk együtt!- Nyelvtan, helyesírás 2.osztály
Pedellus Novitas Kft., Debrecen, 1999
Jóóné Nemes Gabriella: Tanuljunk együtt!- Matematika 2. 3.osztály
Pedellus Novitas Kft., Debrecen, 1999
Székely Balázsné: Részképességek
Műszaki Könyvkiadó, Bp. 2004