IV.4. A negyedik eset

 A DIFER – teszt alapján is szembetűnő volt, hogy minden alapkészsége nagyon gyenge teljesítményt mutatott. További pedagógiai vizsgálat után, a gyermeket a szülő beleegyezésével elküldtük a Tanulási Készséget Vizsgáló Szakértői Rehabilitációs Bizottsághoz, ahol a szakértői vélemény is alátámasztja az iskolai vizsgálatok gyanúját, a gyermek tanulásban akadályozott tanuló (IQ: 57). A gyermek beszédfejlettsége megfelelő, gyenge rajzkészség, fejletlen finommotorika jellemzi. A Nagymozgása rendezetlen, keresztezett dominanciával rendelkezik. A kommunikációs készsége, fogalomhasználata gyenge az impulzus-kontrollja, rendezetlen, gondolkodása rigid letapadt.

Hogyan lehet segíteni?

Az egyéni fejlesztés alapját Alapozó mozgásterápia adja és kombináljuk más fejlesztési eljárásokkal.

Elemi mozgások fejlesztésével kezdjük a terápiát, a dominancia fejlesztése követi.

A gyermek egyéni fejlesztési terve

Szakértői vélemény száma:                                6666-1247/2007. BMSZRB

Szakértői vélemény diagnózisa:                         F70 (enyhe mentális retardáció,tanulásban akadályozott)

Szakértői véleményben megjelölt elsődleges fejlesztési irányok:                                                         munkatempó fokozása                                                        grafomotoros fejlesztés                                                        figyelem                                                        emlékezet                                                        gondolkodás                                                        általános ismeretek bővítése                                                        mennyiségfogalmak bővítése

Az egyéni fejlesztési terv összefoglalása

Feladattudata kialakult, feladattartása megfelelő. Kissé fáradékony, figyelemkoncentrációra rövidebb ideig képes. Munkatempója kissé lassú.        Általános ismeretei kissé hiányosak. Testsémája megfelelő. Térben (bal-jobb irányokat téveszti) és időben kissé bizonytalanul tájékozódik. Vizuomotoros koordinációja és grafomotorikája gyenge. Dominanciája kialakult, keresztezett (jobb kéz, láb, bal szem).        Tanulási képességeket meghatározó pszichés funkciók közül vizuális figyelme, észlelése (differenciálás), emlékezete fejlesztést igényel. Auditív figyelme, észlelése (tagolás), emlékezete kissé gyenge.        Beszédfejlettsége megfelelő.        Gondolkodása lassú, rugalmatlan. Összefüggéseket észrevesz, lényegkiemelésre, következtetésre csak segítséggel képes. Problémamegoldó képessége megfelelő. Szabályfelismerése nehezített. Logikai gondolkodása gyenge.        Olvasási tempója kissé lassú. Hosszú-rövid hangokat hibásan differenciálja. Betűtévesztések (g-gy, b-d, t-d), betűkihagyások, -betoldások, -felcserélések előfordultak. Olvasási technikája nem megfelelő /magában kibetűzi a szavakat (szöveg olvasásakor a hosszabb szavakat szótagonként), majd ezután olvassa össze/. Szöveg olvasásakor előfordult, hogy mást olvasott (alakilag hasonló szót). Szövegértése gyenge.        Írásképe rendezetlen. Előfordult, szó írásakor nem kapcsolta egymáshoz a betűket. Hangok hosszúságát hibásan jelölte. Betűkihagyás, szavak egybeírása előfordult.        Húszas számkörben jól tájékozódott, inverz számsort is helyesen mondott. Műveleteket jól elvégezte, tízes átlépést is jól megoldotta. Szöveges feladat értelmezéséhez segítséget igényelt.       

A fejlesztési irányok megjelölése

Fejlesztési területek:

                A fejlesztés módja, feladattípusok:

Vituomotoros koordinációGrafomotorika

Tépés, hajtogatás, gyűrés, nyírás, ragasztás, festés, gyurmázás,színezés, rajzolás, formautánzás, áthúzás,ollóhasználat, vonalak kibogozása, sablonok körberajzolása, író és rajzoló mozgások, ábrázoló technikák egyre szűkülő határok között

Célba dobás, rúgás

Téri tájékozódásszerialitás

Viszonyfogalmak használata-saját helyzetéhez viszonyítva -a helyzetét változtatva -máshoz viszonyítvaUtasítás alapján cselekvés végrehajtása *Végrehajtott cselekvés megfogalmazása*Függőleges síkban korongok elhelyezése, rajz (*)Vízszintes síkban

Időbeli tájékozódás

Egy napon belüli időbeli tájékozódás (napszakok, tevékenységek)Tájékozódási gyakorlatok a hét napjai közöttNaptár használata bővülő formában (heti, havi, évszakot átfogó, éves)Saját életével kapcsolatos események időbeli sorrendjének a megállapításaDátumok időrendjeTartalmilag összefüggő eseményképek sorba rendezése, egymásutániság megállapítása

Vizuális figyelem

Utasítás szerint elemek kiválogatása (az összes egyforma kigyűjtéseNagy képen kis részlet megtalálásaKépek átmásolásaA figyelem terjedelmének bővítése, a látótér növelése (felvillantott információk megfigyelése)A lényeges információ kiemelése (képekből, szövegből)A figyelemmegosztás képességének gyakorlása több egyidejű információ megadásával

Vizuális észlelés

Szemfixációs gyakorlatok (fényforrás követése, mozgás követése, képek követése)Differenciálás- eltérés, azonosság észrevétele (egyre összetettebb formák, képek)Változás megfigyeltetése, hiányok pótlása vizuális minta alapján

Vizuális emlékezetszerialitás

Vizuális minták, képek felidézése egyre növekvő elemszámmalTöbb kép megfigyelése- az ott szereplő elemek felidézése, kiválogatása más képek közülAdott kép, minta megfigyelése, majd reprodukálása (rajzzal, kirakással)az eredetileg meghatározott sorrend visszakérdezésével

Auditív figyelem

Lényeges ingerre való reagálás egy, ill. több jellelFeladatvégzés egyre erősödő háttérzajban

Auditív észlelés

Differenciálás: környezet hangjai, hangszer,Fonémák megkülönböztetése és azonosítása (zöngés-zöngétlen hangpárok, hosszú-rövid hangok)Hosszú-rövid hangok megkülönböztetéseDiszkrimináció: beszédhang, szótag, szó kihallása szövegbőlHangok felismerése szavakban (szó elején, végén, közepén)Auditív nyelvi szekvenciák fejlesztése: hangok, szavak, mondatok ismétlése hallás után, majd hallási sorrend utánzása

Auditív emlékezetszerialitás

Auditív minta felidézése természetes hangokkal fonémákkal szavakkal mondatokkal memoriterekkel(fokozatosan növelve az elemek számát)az eredeti sorrend visszakérdezésével

Gondolkodás

Analógiák alkotása,magyarázat, következtetés, megfogalmazása, lényegkiemelés (segítséggel, kérdés-válasz),egyszerű szabályjátékok, szöveges feladatok megoldása.

Általános ismeretek

Mindennapi életben való eligazodást segítő ismeretek nyújtása, praktikus ismeretek elsajátításának a megsegítése.

Olvasás

Betűdifferenciálások (g-gy, b-d, t-d)Betűsorok, szótagsorok, szósorok olvasásaOlvasástechnikai gyakorlatok: -jelfelismerési, hibakeresési gyakorlatok -töredékes, nyomdahibás szavak olvasása -látószögnövelő gyakorlatok

Szövegértés fejlesztése:

Hiányos szavak kiegészítése betűkkelBetűkből, betűhalmazokból szavak összerakásaKép-szó, kép-mondat egyeztetések

Hiányzó szavak beillesztése mondatokba

Szavakból mondatok összeállításaEgyszerű, majd bővített, összetett mondatok, rövid összefüggő szövegek olvasása.Kérdésekre válaszok kikeresése szövegből

Írás

Betűalakítás, -kapcsolás gyakorlásaMásolás, látó-halló tollbamondásSzóhatárok megkereséseSzavakba hiányzó betűk beírása

Matematika

Következtetési képesség, logikai gondolkodás fejlesztése- egyszerű

szöveges feladatok megoldása, szabályjátékok.A matematikai ismeretek elsajátításának folyamatos megsegítése.

Segédanyagok

  1. Adorján Katalin: Gyakorlóanyag diszlexiás gyermekek részére I.-II.

 Meixner Alapítvány, Bp. 2005

  1. Adorján Katalin: Gyakorlóanyag az olvasásmegértés fejlesztéséhez

 Meixner Alapítvány, Bp. 2007

  1. Kárpáti Tamásné-Tasnádyné-Varga Sándorné: Betűről betűre Olvasásfejlesztő füzetek

 (1.-7.) Móra Könyvkiadó Bp. 2007

  1. Benyó Imréné-Vajda Sándorné: Nyelvtani feladatgyűjtemény

 (8. kiadás), Tárogató Kiadó, Bp. 2006.

  1. Jóóné Nemes Gabriella: Tanuljunk együtt!- Nyelvtan, helyesírás 2.osztály

 Pedellus Novitas Kft., Debrecen, 1999

  1. Jóóné Nemes Gabriella: Tanuljunk együtt!- Matematika 2. 3.osztály

 Pedellus Novitas Kft., Debrecen, 1999

  1. Székely Balázsné: Részképességek

 Műszaki Könyvkiadó, Bp. 2004