A pszichikum ontogenetikus fejlődése
A
pszichikum ontogenetikus fejlődése
Az egyén fejlődése során mindig újabb
működések alakulnak ki, így a tudati tükrözés egyre magasabb szintre emelkedik,
ami által a lelki élet összerendezettebbé válik. A lelki élet teljes
kialakulása, vagyis az egyén önálló személyiséggé válása (a gyermekkor) hosszú
évek alatt történik meg. Minél magasabb szinten áll egy élőlény a filogenetikus
fejlődés fokán, annál tovább tart a személyiség kialakulásának folyamata. Az
egyszerű élőlények létezésük kezdetén már önálló életre képesek. A magasabb
rendű élőlények (a fejlett emlősök) esetében a gyermekkor a teljes élet
egyötöde. Ugyanez az ember esetében a teljes élet közel egyharmada.
Az egyén pszichikus fejlődése
progresszív folyamat, minden változásnak, előrehaladásnak vagy
visszafejlődésnek oka van, azaz a pszichikus fejlődés különböző tényezők által
determinált. Ezekre az okokra, vagy tényezőkre különböző korai elméletek
más-más magyarázattal szolgálnak, sokszor teljesen ellentmondva egymásnak. Századok
óta vitatott, hogy inkább az öröklés - a természet -, vagy inkább a környezet -
a nevelés – az emberi fejlődésfontosabb tényezője.
A preformizmus,
vagy nativizmus elmélete szerint a
pszichikus fejlődés folyamatát kizárólag az egyén belső tényezői határozzák
meg, azaz a személyiség attól függ, hogy genetikailag mit örökít át a szülő. Az
átöröklés olyan folyamat, amely következtében az utódok az elődökhöz hasonló
tulajdonságokkal jönnek világra. E szerint a fogamzás pillanatában eldől, hogy
kiből milyen ember lesz, és a fejlődés – ezen belül a pszichikus fejlődés is –
lényegében a már készen lévő alkat növekedése.
Ennek
az elméletnek merőben ellentmond a szociológiai
determinizmus elmélete. Képviselői szerint születéskor mindenki „tiszta
lappal” (tabula rasa) születik, azaz a
fejlődés legfontosabb tényezője a környezeti hatás. A pszichikus fejlődés
folyamatát és végeredményét tehát a környezet determinálja. Születéskor a
gyermek a tiszta lap, és a környezete írja rá a különböző jellegzetességeket.
Jó környezetben az egyénből erkölcsös, rossz környezetben erkölcstelen,
antiszociális felnőtt válik.
A
fenti két szélsőséges elméletből egy harmadik született, a konvergencia tan elmélete. Ebben az egyén pszichikus fejlődése két
tényező együtthatásának az eredménye. Az egyén pszichikus fejlődését az öröklés
és s környezet hatásai együttesen determinálják. Az öröklés a pszichikus
fejlődés indítóoka, a környezet pedig a kibontakozás feltételeit biztosítja..
Az öröklés és környezet
fejlődésre gyakorolt hatását nagyon nehéz szétválasztani, a modern elméletekben
is egymással versengő nézetek fogalmazódnak meg.
A biológiai érés megközelítés szerint a fejlődés forrásai endogének,
az élőlények biológiai örökségéből fakadnak. Ugyanakkor számos genetikai
kutatás igazolja, hogy a személyiségvonások és a gének között nincs egyértelmű
összefüggés, azaz egy gén több tulajdonság kialakulásához is vezethet, míg
egy-egy tulajdonság létrejöttében egyszerre több gén is szerepet játszhat. Az
öröklésnek bizonyos patológiás esetekben lehet döntő hatása, de normális
esetben az öröklés az agy plaszticitását (formálhatóságát), vagyis a
nevelhetőség alapját jelenti.
A környezeti tanulási megközelítés szerint a fejlődéssel együtt járó
változások exogén, vagyis külső tényezők által meghatározottak, vagyis a
környezet hatása a döntő.
Az univerzális-konstruktivista megközelítés szerint a fejlődés az
egyed környezethez való aktív alkalmazkodása (hozzáigazodik, vagy átalakítja a
környezetet) következtében jön létre. Ebben a megközelítésben a biológiai és
környezeti tényezők szerepe egyenlő erősségű.
A kulturális megközelítés szerint mind a biológiai, mind a környezeti
tényezők fontosak, de hangsúlyozza, hogy a fejlődést eredményező
kölcsönhatásokat döntően a kultúrában megtestesülő történelem alakítja.
A személyiség fejlődését meghatározó
tényezők megértése szempontjából fontos fogalmak:
1. Öröklés
Az
a folyamat, amely során az utódok az elődökhöz hasonló tulajdonságokkal,
adottságokkal jönnek a világra. Ilyenek az adott fajra általánosan jellemző
sajátosságok, az idegrendszer típusa, a szülők speciális jellemzői,
tulajdonságai, az örökletes betegségek, a betegségekre való hajlam.
2. Veleszületett sajátosságok
Azok
a sajátosságok, amelyek az intrauterin (méhen belüli) periódusban, azaz a
fogamzás és a születés közötti kihordási időben alakulnak ki, tehát a
születéskor már meglévő sajátosságok.
3. Szerzett sajátosságok
Minden
sajátosság szerzett, amely nem öröklés során, hanem az intrauterin (méhen
belüli) életben külső hatásokra, vagy az egyén élete során a tapasztalás,
tanulás, gyakorlás hatására alakulnak ki.
Fontos
megjegyezni, hogy minden öröklött adottság veleszületett, de az újszülött
sajátosságainak egy része már nem az átöröklésnek, hanem a születés előtti és a
születés alatti hatásoknak a következménye.
4. Adottságok
A
szervezet öröklött, veleszületett diszpozícióit nevezzük adottságnak, melyek a
képesség kialakulásának előfeltételei. Egy részük az érzékszervek szerkezetének
és működésének magas fejlettségében, más részük a mozgások
összerendezettségében nyilvánul meg. Az adottságok növelik az egyén
érzékenységét bizonyos hatások felfogására. Az adottság lehetőség, nem azonos a
képességek meglétével.
5. Képességek
Kialakult
valós tulajdonságok, amelyek valamely tevékenység eredményes elvégzésének
feltételei. A képességek egy része öröklött, más része az élet során, tanulás,
gyakorlás hatására kialakult, szerzett tulajdonság.
A képességeket két csoportba
soroljuk:
1.
Természeti képességek
Organikus
jellegű, társadalmi tartalom nélküli képességek. Látási, hallási, tapintási és
egyéb ingerek megkülönböztethetőségének képessége, a reflexek kialakításának
képessége, stb. Az emberi faj tulajdonságaként öröklődnek, és függnek az
idegrendszer öröklött tulajdonságaitól.
2.
Specifikus emberi vagy társadalmi
képességek
Ilyenek
a beszéd, a logikus gondolkodás, a zenei hallás, az alkotó fantázia stb. A
társadalmi képességek a természetiekre épülnek, de nem öröklődnek. Minden
egészséges idegrendszerű emberben kifejleszthetők a társadalmi képességek.
6. Érés
A
pszichikus fejlődés egyik formája, egy adott szintre való eljutás folyamata. Megkülönböztetünk
biológiai érést, és spontán, nem tudatos ráhatás eredményeként megjelenő érést.
A biológiai érés a tanulás megalapozója, belső feltétele, a tanulással szoros
kölcsönhatásban áll. Az érés biztosítja a fejlődés struktúráját, a tanulás
pedig a dinamikáját. A biológiai érés viszonylag független a külső hatásoktól.
Az érés másik jelentése során végbemenő folyamat érettebbé, fejlettebbé
váláshoz vezet.
7. Tanulás
Tanulásnak
nevezünk a szervezetben végbemenő minden olyan változást, amely tapasztalatszerzés,
gyakorlás, ismétlés következtében megy végbe, és viselkedés-változást
eredményez. A tanulás az érési folyamatokon alapul, de feltétele is az érésnek.
Az egyén mind az érésben, mind a tanulásban magasabb szintre jut. Az érés és
tanulás állandó felcserélődése folyamán fejlődik az egyén.