2. Az oktatási programcsomag fogalmi meghatározása és lehetséges típusai

Az oktatási programcsomag Pála Károly értelmezésében olyan komplex taneszköz-együttest jelent, amely egy konkrét célokat szem előtt tartó tanulási-tanítási folyamat során a procedurális és deklaratív tudást egy időben kívánja fejleszteni. Emellett az élethosszig tartó tanuláshoz (Lifelong Learning – LLL) nyújt biztos alapokat.i A segítő és fejlesztő funkciók a feladatleírások, a célok, a módszerek és technikák, az oktatásszervezési módok, a követelmények és a taneszközök egyértelmű és részletes megtervezésén keresztül érvényesülnek. A tartalmi elemek mellett tehát a folyamatszabályozási tényezők is dominálnak.

 

Az oktatási programcsomagok mibenlétét és fejlesztésük ütemtervét a 2002. július 27-ei dátummal szignált Modernizáció és programfejlesztés. Javaslat a magyar közoktatásban használandó oktatási programok fejlesztéséreii című dokumentum rögzítette elsőként hazánkban. Ezt követően, 2002 őszén egy szakértői munkacsoport vetette papírra az oktatási programcsomag egységes koncepcióját és sajátosságait. Gönczöl Erika és Vass Vilmos értekezése az oktatási programok strukturális felépítését az alábbi logikai rend alapján összegzi: a pedagógiai koncepció felvázolása után, a programterv és a modulleírások részletes kifejtése következik, majd az értékelést és felkészülést segítő eszközök, illetve támogató elemek tisztázására kerül sor (Gönczöl és Vass, 2004. 11-15. o.). A pedagógiai koncepció a programcsomag pedagógiai elméleti hátterét, irányelveit rögzíti, mely kiegészül a célközönség, az elvárt tanári és tanulói attitűdök, illetve a tanulás- és tudásfelfogás deklarálásával. A programterv a célokat, a követelményeket, a javasolt oktatásszervezési módokat, a tanítási módszereket, a tanulási technikákat, a taneszköztárat és az értékelési eljárásokat tárgyalja. A modulleírások a program tartalmi elemeit – a feladatleírást, az időkeretet, a részcélokat, a szükséges (tan)eszközöket stb. – tárják fel. Az értékelési és felkészülést segítő eszközök a sikeres tanítási-tanulási folyamat megvalósításához nélkülözhetetlen segédleti anyagokat és bibliográfiai forrásokat tartalmazzák.

Az oktatási programcsomag koncepcióján belül három típust különböztetünk meg, melyek fejlesztése és tökéletesítése 2004-2008 között valósult meg. Az A-típusú, vertikális rendszer szerint építkező programok összhangban állnak a hozzájuk közvetlenül kapcsolódó műveltségterülettel. A B-típusú programcsomagok horizontális vetületű, kereszttantervi rendszerek, ezért kivitelezésük során az adott kompetencia fejlesztése több műveltségterület és tantárgy keretén belül valósul meg. Tanórán kívüli fejlesztési lehetőségeket a C-típusú programok kínálnak, így a tudásszerzés, tudásátadás diákkörökön, szakköri foglalkozásokon, táborozások alkalmával és egyéb alternatív iskolán kívüli tevékenységeken történik.