2. A témaválasztás indoklása
David Lloyd George
Pályakezdő pedagógusként szembesülnöm kellett azzal, hogy bár a tanulás-tanítás folyamatáról sok elméleti ismeretet szereztem (többek között annak céljáról, feladatairól, tervezéséről, szervezéséről, értékeléséről), de magáról az értékelésről, annak módszereiről, technikáiról, eszközeiről hiányosak az ismereteim.
Nehezen láttam hozzá ahhoz a
feladathoz, mellyel tanítványaim tudását, ismereteit, készségeit, képességeit hitelesen
ellenőrizni, értékelni tudom. Elméletben megtanultam, hogy az egyes
megtanítandó-megtanulandó tananyag elején fel kell mérnem a diákok előzetes
ismereteit, tudását. Tudtam, hogy folyamatosan figyelemmel kell kísérnem, hol
tartanak az ismeretek elsajátításában. Értettem, hogy a tanítási órák végén az
egyéni teljesítményeket értékelnem kell. Megtanultam, hogy a megtanított-megtanult
tananyagot számon kell kérnem, majd osztályzatokat kell adnom a feleletekre,
dolgozatokra, az érdemjegyeknek pedig hitelesen tükrözniük kell a tanítványaim
tudását. Mindezeket az elméletben megtanultam, de a gyakorlatban bizonytalanul
alkalmaztam. Nem egyszer félreértelmeztem a tankönyvekhez kapcsolódó felmérőlapok
feladatait. A dolgozatok javítása, pontozása is nehézségeket okozott, hiába
volt a feladat mellé írva a pontszám, nem értettem melyik feladatrészre mennyi
pont adható.
Néhány, tanítóként eltöltött tanév
után lehetőségem volt a „Pedagógiai értékelés"-i szakértői szak elvégzésére a
Szegedi Tudományegyetemen. Rengeteg olyan gyakorlati tudással, ismerettel
gazdagodtam, melyek megváltoztatták a mindennapi ellenőrzési, értékelési
tevékenységemet. Szembesültem azzal, hogy az általam használt feladattípusok
csak töredékei annak, amelyekkel korábban a gyermekek tudását, ismereteit,
képességeit, készségeit ellenőriztem és értékeltem. Megtanultam, hogyan lehet
tárgyszerű, megbízható, érvényes felmérő anyagokat és hozzájuk megfelelő
javítókulcsot készíteni. Elsajátítottam sok-sok statisztikai módszert,
számítást, melyekkel a felmérések adatai feldolgozhatóak, értelmezhetőek,
melyekkel pontos elemzések készíthetők. Természetesen a megszerzett tudásomat
iskolám tantestületének is igyekeztem átadni, különböző anyagokat állítottam
össze arra vonatkozóan, hogyan tudják változatosabbá tenni a felmérésekben
használt feladataikat. Például ne csak olyan feladatot adjanak a gyermekeknek, melyben
a jó választ kell megjelölni, hanem olyant is, melyben éppen több rossz válasz megtalálására
vonatkozik az utasítás; vagy a javításnál, hogyan lehet pontosítani, melyik
feladatrészre mennyi pont adható.
Amikor egy pedagógiai jellegű
tárgy tervezését és értékelését választottam a szakdolgozatom témájának, rögtön
arra gondoltam, hogy egy olyan kurzus tervét állítom össze, amely a hallgatókat
felkészíti az iskolai mérések, ellenőrzések, értékelések pontos, szakszerű
elvégzésére. A szakdolgozatom keretében „eljátszom" azzal a gondolattal, hogy
én hogyan készíteném fel a pedagógus jelölteket ezekre az egyszerűnek és
könnyűnek tűnő feladatokra.
Tudom, hogy a tanárképzéssel
foglalkozó felsőoktatási intézményekben jelen vannak olyan kurzusok, melyek ezt
a témakört szűkebb vagy tágabb értelemben közvetítik a hallgatók felé. Mégis
nagy kihívást jelentett számomra, hogy a saját tudásomat, tapasztalataimat,
elképzeléseimet, ötleteimet felhasználva elkészítsem a „Mérés, értékelés"
kurzustervet, mely nemcsak a tanulók értékelésére terjed ki, hanem megjelennek
benne az iskola mindennapjaiban jelenlévő egyéb mérések, értékelések is, mint
az igény- és elégedettségmérések, vagy a pedagógusok teljesítményértékelése.