3. A „Mérés, értékelés” kurzus

iDevice ikon Tevékenység

„Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz,
és szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és rámutatsz a tervrajzra.
Ehelyett először keltsd fel bennük az olthatatlan vágyat a végtelen tenger iránt."

                                                                                                                                                                                    Antoine de Saint-Exupéry


A Bevezetőben említettem már, hogy egy olyan kurzus tervének az összeállítását tűztem ki célul, amely a hallgatókat felkészíti az iskolai mérések, ellenőrzések, értékelések pontos, szakszerű elvégzésére. A korábbi fejezetekben bemutattam, körülhatároltam azt az elméleti hátteret, amelyre a kurzusanyagot építem. Ebben a részben felvázolom a kurzus programját. Részletesen bemutatom a kurzus céljait, feladatait, felépítését, a megvalósítás során alkalmazható módszereket és munkaformákat. Kitérek a hallgatói, oktatói tevékenységekre. Meghatározom a kurzus során alkalmazható eszközöket. Kifejtem az értékelés módját.

A „Mérés, értékelés" kurzus egy gyakorlati jellegű kurzus-anyagon keresztül ad lehetőséget a tanárjelölteknek megismerkedni a témával. Olyan segítséget jelent a hallgatók számára, mely szilárd alapot nyújt a saját szakjukban felmérő anyagok összeállítására, kiértékelésére, a megfelelő észrevételek, következtetések levonására. Mindezekkel formálhatják tanítási gyakorlatukat, valamint tovább fejleszthetik az elkészült mérőanyagaikat.

A tanári szakot egy tapasztalati és gyakorlati szaknak tekintem, még akkor is, ha a szaktárgyi felkészítést tudományos igényesség jellemzi. Tanárnak lenni pragmatikus, gyakorlatias tudást is feltételez. A tanulásszervezés és ismeretközvetítés szakmaszerű tevékenységet jelent. A „Mérés, értékelés" kurzus akkor válik hasznossá a tanárjelölteknek, ha ezt a pragmatikus jelleget képzésük középpontjába helyezzük.

Olyan tematikát állítottam össze, mely az intézmények működéséhez kapcsolódó méréseket, értékeléseket is magában foglalja. A tanulók és a tanítási-tanulási folyamat értékelésén kívül kitér az intézmény működésének egyéb területeire is.

Véleményem szerint a mérés, értékelés kiemelt szerepet tölt be a pedagógusok munkájában. Be kell látnunk, hogy nemcsak az azonnali, tanórai visszajelzések révén értékelhetik a pedagógusok a saját munkájuk hatékonyságát, hanem a tanítás-tanulás folyamatához kapcsolódó, vagy rendszerszintű mérésekkel, értékelésekkel is.

Már a tananyag feldolgozásának tervezésénél pontosan kell tudnia a pedagógusnak, hogy hogyan, mikor, milyen méréseket, ellenőrzéseket célszerű beépítenie a tanítási-tanulási folyamatba. Továbbá a tanulók ismeretei, készségei milyen szinten vannak a folyamat kezdetén, és milyen szintre kell eljutniuk. A tananyag-feldolgozás fontosabb lépéseibe beépített mérésekkel a pedagógusok korrigálhatják, újragondolhatják a tervezett tanítási-tanulási folyamatot.

A tervezett kurzus során a hallgatók teljesebb képet kapnak az iskola működését támogató mérésekről, önértékelésekről, illetve a pedagógus munka sokrétűségét tükröző teljesítményértékelési rendszerről.