3. A „Mérés, értékelés” kurzus
„Ha
hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz,
és
szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és rámutatsz a tervrajzra.
Ehelyett
először keltsd fel bennük az olthatatlan vágyat a végtelen tenger iránt."
A Bevezetőben említettem már, hogy egy
olyan kurzus tervének az összeállítását tűztem ki célul, amely a hallgatókat
felkészíti az iskolai mérések, ellenőrzések, értékelések pontos, szakszerű
elvégzésére. A korábbi fejezetekben bemutattam, körülhatároltam azt az elméleti
hátteret, amelyre a kurzusanyagot építem. Ebben a részben felvázolom a kurzus
programját. Részletesen bemutatom a kurzus céljait, feladatait, felépítését, a
megvalósítás során alkalmazható módszereket és munkaformákat. Kitérek a
hallgatói, oktatói tevékenységekre. Meghatározom a kurzus során alkalmazható
eszközöket. Kifejtem az értékelés módját.
A „Mérés, értékelés" kurzus
egy gyakorlati jellegű kurzus-anyagon keresztül ad lehetőséget a
tanárjelölteknek megismerkedni a témával. Olyan segítséget jelent a hallgatók
számára, mely szilárd alapot nyújt a saját
szakjukban felmérő anyagok összeállítására, kiértékelésére, a megfelelő észrevételek,
következtetések levonására. Mindezekkel formálhatják tanítási gyakorlatukat,
valamint tovább fejleszthetik az elkészült mérőanyagaikat.
A tanári szakot egy
tapasztalati és gyakorlati szaknak tekintem, még akkor is, ha a szaktárgyi
felkészítést tudományos igényesség jellemzi. Tanárnak lenni pragmatikus,
gyakorlatias tudást is feltételez. A tanulásszervezés és ismeretközvetítés
szakmaszerű tevékenységet jelent. A „Mérés,
értékelés" kurzus
akkor válik hasznossá a tanárjelölteknek, ha ezt a pragmatikus jelleget
képzésük középpontjába helyezzük.
Olyan tematikát állítottam össze,
mely az intézmények működéséhez kapcsolódó méréseket, értékeléseket is magában foglalja. A tanulók és a
tanítási-tanulási folyamat értékelésén kívül kitér az intézmény működésének
egyéb területeire is.
Véleményem szerint a mérés,
értékelés kiemelt szerepet tölt be a pedagógusok munkájában. Be kell látnunk,
hogy nemcsak az azonnali, tanórai visszajelzések révén értékelhetik a
pedagógusok a saját munkájuk hatékonyságát, hanem a tanítás-tanulás
folyamatához kapcsolódó, vagy rendszerszintű mérésekkel, értékelésekkel is.
Már a tananyag feldolgozásának tervezésénél
pontosan kell tudnia a pedagógusnak, hogy hogyan, mikor, milyen méréseket,
ellenőrzéseket célszerű beépítenie a tanítási-tanulási folyamatba. Továbbá a
tanulók ismeretei, készségei milyen szinten vannak a folyamat kezdetén, és
milyen szintre kell eljutniuk. A tananyag-feldolgozás fontosabb lépéseibe
beépített mérésekkel a pedagógusok korrigálhatják, újragondolhatják a tervezett
tanítási-tanulási folyamatot.
A tervezett kurzus során a hallgatók teljesebb
képet kapnak az iskola működését támogató mérésekről, önértékelésekről, illetve
a pedagógus munka sokrétűségét tükröző teljesítményértékelési rendszerről.