1. Tanulás és elsajátítás
Az elsajátítás tudattalan tanulás, amikor hiányzik az aktív figyelmi komponens, és amelynek végeredménye készségszintű ismereteket jelent. Míg jól emlékszünk, hogy mennyire unatkoztunk egy német, angol, orosz, vagy bármely órán, arra, hogy anyanyelvünk elsajátítása során milyen áldozatokat kellett hoznunk, valószínűleg már nem.
Nevezhetjük az elsajátítást akár implicit, míg a tudatos tanulást explicit tanulásnak (Baddeley, 2003). Az implicit tanulás egyik legjobb példája saját anyanyelvünk elsajátítása, a kerékpározás vagy egyéb készségek elsajátítása. A két folyamatot Krashen (1981) óta különböztetjük meg, de éles vonalat a kettő között nem húzhatunk, hiszen akár az idegennyelv-tanulás során a legkisebbek számára, folyamatosan előtérbe kerül az elsajátítás. Sőt remélhetőleg minél több nyelvpedagógus óvodától az iskoláig alkalmazza azokat a módszereket, amelyekre a következő fejezetek során kitérünk, és amelyek az idegennyelv megtanulásának folyamatából implicit tanulási folyamatot képesek varázsolni. Most azonban tekintsük át azokat a különbségeket, amelyek az elsajátítást és a tanulást jellemzik Krashen, (1985) majd Buday (2010:35-36) alapján.
jellemző | 1. nyelv |
2. nyelv |
Tanulás menete | Saját hibájából |
hibakivédés |
Tanulás motivációja | Játékos, felfedező, hasznos |
Verejtékes munka |
Hibázás meghatározói |
Igazítás saját rendszerhez |
Kerülés, interferencia |
Nyelvi szintek |
Több szinten egyszerre |
Egyszerre egy szinten |
Szűrés | Hatékony bemeneti szűrő, arra figyel, amire kell |
Affektív szűrők, amelyek a tanulás akadályai |
Előtérben álló funkciók | Kommunikációs hangsúly: kapcsolat és cselekvés a középpontban | Rendszerhangsúly: leírás, logika és igazság a középpontban |
Szociális oldal |
Társas könnyedség | Félelem a meg nem értéstől |
Szubjektív |
elsajátítás |
tanulás |
idegrendszer |
fejlődésben |
Fejlett, szilárd anyanyelvtudás |
képesség |
Utánzással, ösztönösen |
tudatos |
információk |
Agy „tabula rasa", a beszédszándékok nyelvi realizációja |
Nagy ismeretanyag, fejlett koncentráció, beszédszándékait képes leplezni |
Nyelvi jel és gondolkodás |
Nyelv segítségével ismeri meg a világot, nyelv és gondolkodás egymással kölcsönhatásban fejlődnek |
jelölt - anyanyelvi jelölő - idegen nyelvi jelölő |
motiváció |
Egzisztenciális, vágy önkifejezésre és a világ megismerésére |
Alacsony, szükség esetén anyanyelvéhez folyamodik, más jellegű: jegy, dicséret, előmenetel stb. |
Objektív |
elsajátítás |
tanulás |
Nyelvi input minősége |
Szerves kapcsolatban a gyermek életével, anyanyelvi beszélő(k)től |
Köztes nyelv (tanár, diáktársak), nem szerves része életének |
Nyelvi input mennyisége |
korlátlan |
Nyelvi óra |
tolerancia |
Töredékes mondatok, szavakat elfogad |
Tanulót javítják, cél a tökéletes mondat |