Törvények az inklúzív nevelés felé vezető úton
Minden gyermeknek joga, hogy képességeinek, érdeklődésének, adottságainak megfelelő nevelésben és oktatásban részesüljön.
b) nevelő és oktató tevékenysége során figyelembe vegye a gyermek, tanuló egyéni képességét, tehetségét, fejlődésének ütemét, szociokulturális helyzetét és fejlettségét, sajátos nevelési igényét, segítse a gyermek, tanuló képességének, tehetségének kibontakozását, illetve bármilyen oknál fogva hátrányos helyzetben lévő gyermek, tanuló felzárkózását tanulótársaihoz,"
121.§ 14.
hátrányos helyzetű =HH gyermek, tanuló: az, akit családi körülményei, szociális helyzete miatt a gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát a jegyző megállapította
halmozottan hátrányos helyzetű =HHH
szülő tanulmányait legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán fejezte be,
vagy akit tartós nevelésbe vettek
Kt. 66. § (2) Az iskolai körzeteket úgy kell kialakítani, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya 15 %-nál nagyobb mértékben ne térjen el a szomszédos körzetekben.
működéséről
39/D § Képesség-kibontakoztató felkészítés
39/E § Integrációs felkészítés
- A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók szociális helyzetéből és fejlettségéből eredő hátrányok ellensúlyozását szolgálja
- A tanuló igényeihez igazodva, személyre szabottan, egyéni fejlesztési terv alapján történik:
- személyiségfejlesztés,
- közösségfejlesztés,
- tanulási nehézségek csökkentése,
- szociális hátrányok enyhítése.
- testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenességével küzd,
- a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének súlyos rendellenességével küzd (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar)
8/B. § (3) A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelését biztosító óvoda, valamint nevelését és oktatását végző iskola a 8. § (2)-(9) bekezdésében és a 8/A. § (1)-(4) bekezdésében foglaltakat azzal az eltéréssel alkalmazza, hogy az óvodai nevelési program, illetve az iskolai helyi tanterv elkészítésénél figyelembe veszi a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelvét, illetve a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelvét is. A Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelvében, illetve a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelvében meghatározottak szerint a siket gyermek óvodai nevelése, iskolai nevelése és oktatása jelnyelven is folyhat.
- Az értékelés alapja a tanuló önmagához mért fejlődése;
- Folyamatos, differenciált, személyre szóló, figyelembe veszi a tanuló sérülésspecifikumait, egyéni képességeit, önmagához mért fejlődését;
- Előremutató, célja a fejlesztés, az egyéni segítségnyújtás;
- Képet ad a tantárgyi ismeretek elsajátításának szintjéről, a készségek és kompetenciák fejlődéséről;
- Szempontjai között szerepet kap a tanuló tanuláshoz való viszonya, érdeklődése, feladattudata, szorgalma, együttműködése, önállósága a feladatmegoldásban;
- Hozzájárul a tanuló önismeretének fejlődéséhez, az önelfogadáshoz.