UNESCO; oktatási inklúzió

iDevice ikon UNESCO
Az inkluzív oktatás nem arról szól, hogy néhány sajátos nevelési igényű tanulót hogyan lehet integrálni a többségi oktatásba, hanem sokkal inkább szemléletmód, és arra keresi a választ, hogy hogyan lehet átalakítani az oktatási rendszereket és más tanulási környezeteket, hogy azok meg tudjanak felelni a tanulók sokféleségének.

A minőségi oktatás olyan oktatás, amely inkluzív, mivel célja minden tanuló teljes részvétele.

(Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All UNESCO, 2005).


Összehasonlítási dimenziók
 

Integratív pedagógia Inkluzív pedagógia
A különbségek felfogása Elsősorban egy társadalmi normához képest szociokulturális különbségekre összpontosít. Minden egyén tanulási útját egyéninek és speciálisnak fogja fel.
A különbségek kezelése A különbségeket elismeri, és együttneveléssel csökkenteni kívánja egy egységes tanulási úthoz viszonyítva. A különbségeket viszonylagosnak tartja és a pedagógiai eszköztárával kísérli meg mérsékelni egy egyéni tanulási úthoz viszonyítva.
Cél A társadalmi méltányosság növelése, esélyadás. Az egyén tanulási útjának támogatása a lehetőségek szerint
Eszköz Minden közpolitikai, tanulás-szervezési és pedagógiai eszköz, amely a tanulók főáramához közelíti a normától erősen különbözőket. Minden tanulásszervezési és pedagógiai eszköz, amely támogatja egy sikeres egyéni tanulási út kialakítását.
iDevice ikon Az oktatási inklúzió
A jó iskola! Mindenki iskolája!
  1. Megvalósul az egyén tanulási problémák feltárása
  2. Kölcsönös segítőkészség
  3. A pedagógusok felkészültek
  4. A célok és az elvárások alkalmazkodnak a gyermekek tanulási lehetőségeihez és szükségleteihez
  5. Nincs kirekesztés, kizárás
  6. Az SNI gyermekek és az őket nevelő pedagógusok számára hozzáférhető a pedagógiai szakmai különtámogatás
  7. Partneri kapcsolat