UNESCO; oktatási inklúzió
UNESCO
Az inkluzív oktatás nem arról szól, hogy néhány sajátos nevelési igényű tanulót hogyan lehet integrálni a többségi oktatásba, hanem sokkal inkább szemléletmód, és arra keresi a választ, hogy hogyan lehet átalakítani az oktatási rendszereket és más tanulási környezeteket, hogy azok meg tudjanak felelni a tanulók sokféleségének.
A minőségi oktatás olyan oktatás, amely inkluzív, mivel célja minden tanuló teljes részvétele.
(Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All UNESCO, 2005).
Összehasonlítási dimenziók |
Integratív pedagógia | Inkluzív pedagógia |
A különbségek felfogása | Elsősorban egy társadalmi normához képest szociokulturális különbségekre összpontosít. | Minden egyén tanulási útját egyéninek és speciálisnak fogja fel. |
A különbségek kezelése | A különbségeket elismeri, és együttneveléssel csökkenteni kívánja egy egységes tanulási úthoz viszonyítva. | A különbségeket viszonylagosnak tartja és a pedagógiai eszköztárával kísérli meg mérsékelni egy egyéni tanulási úthoz viszonyítva. |
Cél | A társadalmi méltányosság növelése, esélyadás. | Az egyén tanulási útjának támogatása a lehetőségek szerint |
Eszköz | Minden közpolitikai, tanulás-szervezési és pedagógiai eszköz, amely a tanulók főáramához közelíti a normától erősen különbözőket. | Minden tanulásszervezési és pedagógiai eszköz, amely támogatja egy sikeres egyéni tanulási út kialakítását. |
Az oktatási inklúzió
A jó iskola! Mindenki iskolája!
- Megvalósul az egyén tanulási problémák feltárása
- Kölcsönös segítőkészség
- A pedagógusok felkészültek
- A célok és az elvárások alkalmazkodnak a gyermekek tanulási lehetőségeihez és szükségleteihez
- Nincs kirekesztés, kizárás
- Az SNI gyermekek és az őket nevelő pedagógusok számára hozzáférhető a pedagógiai szakmai különtámogatás
- Partneri kapcsolat