I. A tantervek „ fejlődése”
2. ábra: A tantervek fejlődése
A hagyományos tartalom alapú tanterv (tananyag, tantárgyak, műveltségterületek), majd tanári-tanulói tevékenységek (a hangsúly a tanári tevékenységeken van), didaktikai kérdések, feladatlapok, témazáró dolgozatok struktúrájában ragadható meg.
3. ábra: Hagyományos tartalom alapú tanterv
4. ábra: Integrált tartalom alapú tanterv
A folyamat alapú fejlesztés középpontjába a fejlesztendő képességek, kompetenciák kerülnek. Ezek határozzák meg a tantervi tartalmat, a fogalmakat és témákat, valamint a tanári-tanulói tevékenységeket (a hangsúly a tanulói tevékenységeken van).
A folyamattervekben megjelenített tartalom akkor segíti elő a fejlesztést, ha tudatos, több szereplős a tervezés . Bruner szerint: „Az oktatás célja nem minél szélesebb ismeretek, hanem minél mélyebb ismeretek átadása.” A „szélesség” és „mélység” kihívása a tantervi tartalom kiválasztásában és elrendezésében napjaink egyik izgalmas tanterv-fejlesztési és pedagógiai területe.
5. ábra: Folyamat alapú tanterv