I. A tantervek „ fejlődése”

Hagyományos tanterv-ből, integrált tanterv, abból folyamat alapú tanterv
2. ábra: A tantervek fejlődése

iDevice ikon Hagyományos tanterv

A hagyományos tartalom alapú tanterv (tananyag, tantárgyak, műveltségterületek), majd tanári-tanulói tevékenységek (a hangsúly a tanári tevékenységeken van), didaktikai kérdések, feladatlapok, témazáró dolgozatok struktúrájában ragadható meg.


3. ábra: Hagyományos tartalom alapú tanterv


iDevice ikon Integrált tanterv
A tartalom alapú integrált tanterv kereszttantervi területekből indul ki, azokat bontja tovább témákra. Ez határozza meg a tanári-tanulói tevékenységeket (a hangsúly a tanulói tevékenységeken van).

4. ábra: Integrált tartalom alapú tanterv

iDevice ikon Folyamat alapú tanterv

A folyamat alapú fejlesztés középpontjába a fejlesztendő képességek, kompetenciák kerülnek. Ezek határozzák meg a tantervi tartalmat, a fogalmakat és témákat, valamint a tanári-tanulói tevékenységeket (a hangsúly a tanulói tevékenységeken van).

A folyamattervekben megjelenített tartalom akkor segíti elő a fejlesztést, ha tudatos, több szereplős a tervezés . Bruner szerint: „Az oktatás célja nem minél szélesebb ismeretek, hanem minél mélyebb ismeretek átadása.” A „szélesség” és „mélység” kihívása a tantervi tartalom kiválasztásában és elrendezésében napjaink egyik izgalmas tanterv-fejlesztési és pedagógiai területe.


5. ábra: Folyamat alapú tanterv