III. A tartalom változása és szerepe a fejlesztésben
A tantervi tartalom fogalma
- Az oktatás tartalma az oktatás céljainak megvalósítása, a tudás elsajátítása érdekében kiválasztott, elrendezett ismeretek, információk, művelődési javak, tárgyak, alkalmazások és azok feldolgozásának rendszere.˝
(Ballér Endre)
- Kialakításában szerepet játszanak:
- kereszttantervi célok
- készségek, képességek fejlesztése
A kereszttantervi célok
Az oktatás tartalma összetettebb,a kereszttantervi céloknak megfelelő.
- Hon- és népismeret
- Európa és a nagyvilág
- Környezet
- Kommunikáció
- Testi és lelki egészség,
- Tanulás
- Pályaorientáció
A NAT későbbi verziói: a demokrácia és a felnőtt lét szerepei területekkel egészítették ki a listát.
A felsoroláson túl mindegyik terület fogalmi meghatározása, alapvető célkitűzései, a fejlesztés kritériumai és a különböző képzési szintek követelményei (bevezetés, szabályozás, attitűdök, tanulói választási lehetőségek is megfogalmazódnak.
- kereszttantervi terület
- definíció
- észletes leírás
- terület, téma fejlesztési céljai
- fejlesztés kritériumai
- képzési szintek követelményei