III. A tartalom változása és szerepe a fejlesztésben

iDevice ikon A tantervi tartalom fogalma
  • Az oktatás tartalma az oktatás céljainak megvalósítása, a tudás elsajátítása érdekében kiválasztott, elrendezett ismeretek, információk, művelődési javak, tárgyak, alkalmazások és azok feldolgozásának rendszere.˝
    (Ballér Endre)
  • Kialakításában szerepet játszanak:
    • kereszttantervi célok
    • készségek, képességek fejlesztése

iDevice ikon A kereszttantervi célok

Az oktatás tartalma összetettebb,a kereszttantervi céloknak megfelelő.

A Magyar Nemzeti Alaptanterv (NAT) 1995. évi változata hét kereszttantervi területe:
  1. Hon- és népismeret
  2. Európa és a nagyvilág
  3. Környezet
  4. Kommunikáció
  5. Testi és lelki egészség,
  6. Tanulás
  7. Pályaorientáció

A NAT későbbi verziói: a demokrácia és a felnőtt lét szerepei területekkel egészítették ki a listát.

A felsoroláson túl mindegyik terület fogalmi meghatározása, alapvető célkitűzései, a fejlesztés kritériumai és a különböző képzési szintek követelményei (bevezetés, szabályozás, attitűdök, tanulói választási lehetőségek is megfogalmazódnak.

  • kereszttantervi terület
  • definíció
  • észletes leírás
  • terület, téma fejlesztési céljai
  • fejlesztés kritériumai
  • képzési szintek követelményei