I. Bevezetés

A Holokauszt című projektterv elkészültének célja, hogy a tanulók olyan információkra tegyenek szert, melyeket a tantárgyi kereteken belül nem feltétlenül ismernek meg a Holokauszt témájával kapcsolatban. Fontos, hogy a tanulók mélyebb, pontosabb ismeretket is elsajátítsanak a történtekről, hiszen Magyarország történelméhez is hozzátartozik ez a sajnálatos tény és nagyban befolyásolta országunk egykori alakulását.

A projekt a 14-15 éves korosztály számára készült, akik már elég idősek ahhoz, hogy a történteket megértsék, gondolataikat, érzéseiket kifejezzék.
A projektterv olyan feladatokat, munkaformákat alkalmaz, melyek a többszörös intelligenciák fejlődését segítik elő, minden intelligenciára külön hangsúlyt fektetve.

A tervezett foglalkozások úgy épülnek fel, hogy megfeleljenek Benjamin Bloom 1956-ban létrehozott taxonómiájának, melyben a kognitív gondolkodás hat szintjét határozta meg. E szintek segítik elő a diákok kognitív készségeinek fejlesztését.

A kognitív gondolkodás hat szintje a következő4 :
  1. Ismeretátadás: tények, kifejezések, műveletek, információk felidézése
  2. Megértés: információk megmagyarázása, értelmezése, saját szavakkal való megfogalmazása
  3. Alkalmazás: egy már korábban megszerzett tudást, képességet más szituációban is képes alkalmazni
  4. Analízis: az egész részekre való bontásának képessége
  5. Szintézis: az alkotóelemek egy összefüggő egésszé való felépítése
  6. Értékelés: az egyén képes megítélni egy információ hasznosságát

A projekt felépítésének célja, hogy a rendszer mind a hat szintje érintve legyen.
Az intelligenciák fejlesztése egy projektnap keretein belül megvalósítható, ehhez tartalmaz a projektterv felhasználható foglalkozási lehetőségeket, melyek az adott intelligencia középpontba helyezését megtartva, szabadon alakíthatók, az adott tanulási környezethez, körülményekhez igazíthatók.

Projektterv címe Holokauszt
Javasolt időkeret Projektnap (kb. 600 perc)
A projektterv célja A Holokauszt témakörét feldolgozó projekt célja, hogy a tanulók ismereteket szerezzenek e megtörtént eseményről, és megértsék, mit jelenthetett a második világháború idején, és mit jelent ma ez az elnevezés, milyen következményekkel járt e történés. Fontos, hogy mindezt élményszerűen, tapasztalatokat gyűjtve tegyék. A projektterv a gyakorlati feladatmegoldásra helyezi a hangsúlyt, hogy a tanulók alkotó résztvevői legyenek a munkafolyamatnak. A projektterv további célja, hogy a tanulókat a feladatok által önálló gondolkodásra, a már megszerzett tapasztalatok előhívására sarkallja.
Ajánlott korosztály
14-15 évesek
Javasolt technikák Fürtábra (Jelentésháló)
Jellemtérkép
Háromlépéses interjú
Kerekasztal-körforgó
Pókhálóábra
T-táblázat
Értékelés Értékelőlap kitöltése a megadott szempontok szerint

Az egyes intelligenciák az alábbi módon épülnek fel:
Bloom-taxonómia Tanári tevékenység Tanulói tevékenység Munkaforma, módszerek, technikák Eszközök
Ismeret        
Szövegértés        
Alkalmazás        
Analízis        
Szintézis        
Értékelés        

Minden intelligencia a fent látható táblázattal kezdődik, mely tartalmazza a tanári-, valamint a tanulói tevékenységeket, a munkaformákat, módszereket és technikákat, és a szükséges eszközöket, mindegyiket a Bloom-taxonómia szintjeihez kapcsolva.

A táblázatot követően minden intelligenciához kapcsolódnak mellékletek, melyek a feladatok megoldásához szükséges segédanyagokat, valamint egy lehetséges variációt tartalmaznak, szintén a Bloom-taxonómia szintjeihez kapcsolva.


4 Vö.: Nicholson-Nelson, Kristen: A többszörös intelligencia. Szabad Iskolákért Alapítvány, Budapest, 2007. 43.