I. Bevezetés
A projekt a 14-15 éves korosztály számára készült, akik már elég idősek ahhoz, hogy a történteket megértsék, gondolataikat, érzéseiket kifejezzék.
A projektterv olyan feladatokat, munkaformákat alkalmaz, melyek a többszörös intelligenciák fejlődését segítik elő, minden intelligenciára külön hangsúlyt fektetve.
A tervezett foglalkozások úgy épülnek fel, hogy megfeleljenek Benjamin Bloom 1956-ban létrehozott taxonómiájának, melyben a kognitív gondolkodás hat szintjét határozta meg. E szintek segítik elő a diákok kognitív készségeinek fejlesztését.
- Ismeretátadás: tények, kifejezések, műveletek, információk felidézése
- Megértés: információk megmagyarázása, értelmezése, saját szavakkal való megfogalmazása
- Alkalmazás: egy már korábban megszerzett tudást, képességet más szituációban is képes alkalmazni
- Analízis: az egész részekre való bontásának képessége
- Szintézis: az alkotóelemek egy összefüggő egésszé való felépítése
- Értékelés: az egyén képes megítélni egy információ hasznosságát
A projekt felépítésének célja, hogy a rendszer mind a hat szintje érintve legyen.
Az intelligenciák fejlesztése egy projektnap keretein belül megvalósítható, ehhez tartalmaz a projektterv felhasználható foglalkozási lehetőségeket, melyek az adott intelligencia középpontba helyezését megtartva, szabadon alakíthatók, az adott tanulási környezethez, körülményekhez igazíthatók.
Projektterv címe | Holokauszt |
Javasolt időkeret | Projektnap (kb. 600 perc) |
A projektterv célja | A Holokauszt témakörét feldolgozó projekt célja, hogy a tanulók ismereteket szerezzenek e megtörtént eseményről, és megértsék, mit jelenthetett a második világháború idején, és mit jelent ma ez az elnevezés, milyen következményekkel járt e történés. Fontos, hogy mindezt élményszerűen, tapasztalatokat gyűjtve tegyék. A projektterv a gyakorlati feladatmegoldásra helyezi a hangsúlyt, hogy a tanulók alkotó résztvevői legyenek a munkafolyamatnak. A projektterv további célja, hogy a tanulókat a feladatok által önálló gondolkodásra, a már megszerzett tapasztalatok előhívására sarkallja. |
Ajánlott korosztály |
14-15 évesek |
Javasolt technikák | Fürtábra (Jelentésháló) Jellemtérkép Háromlépéses interjú Kerekasztal-körforgó Pókhálóábra T-táblázat |
Értékelés | Értékelőlap kitöltése a megadott szempontok szerint |
Az egyes intelligenciák az alábbi módon épülnek fel:
Bloom-taxonómia | Tanári tevékenység | Tanulói tevékenység | Munkaforma, módszerek, technikák | Eszközök |
Ismeret | ||||
Szövegértés | ||||
Alkalmazás | ||||
Analízis | ||||
Szintézis | ||||
Értékelés |
Minden intelligencia a fent látható táblázattal kezdődik, mely tartalmazza a tanári-, valamint a tanulói tevékenységeket, a munkaformákat, módszereket és technikákat, és a szükséges eszközöket, mindegyiket a Bloom-taxonómia szintjeihez kapcsolva.
A táblázatot követően minden intelligenciához kapcsolódnak mellékletek, melyek a feladatok megoldásához szükséges segédanyagokat, valamint egy lehetséges variációt tartalmaznak, szintén a Bloom-taxonómia szintjeihez kapcsolva.
4 Vö.: Nicholson-Nelson, Kristen: A többszörös intelligencia. Szabad Iskolákért Alapítvány, Budapest, 2007. 43.