12 - 22. szabály
12-es szabály: Az iskolában előfordulhat, hogy valamely diáktársuk munkáját kell kiértékelniük. Mikor mások dolgozatára nem a megfelelő osztályzatot adják, legyen az alacsonyabb, vagy akár magasabb a megérdemeltnél, semmiképp sem fair módon jártak el, amit saját dolgozatuk osztályzásában is büntethetsz. Tudatosítsd velük, hogy mások dolgozatpapírjára csak „X" jeleket írhatnak, valamint a helytelen válaszok számát.
13-as szabály: Ha az osztály feladata hangos felolvasás, mindvégig figyelemmel kell kísérnie az olvasmányt. Bármikor őt szólítják, készen kell lennie, hogy azonnal a megfelelő helyről tudja hangosan folytatni a felolvasást.
14-es szabály: Az iskolában írásban feltett kérdésekre teljes mondattal kell válaszolni. Ha pl. a „Mi Oroszország fővárosa?" kérdést kapja, akkor helyesen így kell válaszolnia: „Oroszország fővárosa Moszkva.". Társalgás során is hasonlóan fontos teljes mondatokat használnunk, a másik személy felé irányuló tisztelet kifejezése érdekében. Ha pl. valaki megkérdezi: „Hogy vagy?", a diák válasza nem lehet egy egyszerű „Jól.". Ehelyett a helyes válasz ilyesmi: „Köszönöm, jól vagyok, és veled mi újság?"
15-ös szabály: A tanév során előfordul, hogy a diák valamiféle jutalomban részesül akár nálad, vagy más tanároknál, mert jól viselkedett, vagy szép előadást tartott, de bármi más dicséretre méltó dolog miatt is. Meg kell értetned azonban a diákokkal, hogy sosem várhatnak el, vagy kérhetnek egy ilyen elismerést. Faragatlan dolog elvárni, hogy jó magaviseletünkért jutalmat kapjunk. A megfelelő osztálylégkörhöz elengedhetetlen, hogy a diákok jó magaviselettel bírjanak az iskolában, de otthon is, mert önmaguk megjobbítása a cselekedetek célja, nem pedig egy elvárt megjutalmazás.
16-os szabály: A gyereknek meg kell értenie, hogy a házi feladatokat kivétel nélkül minden nap, minden tárgyban be kell adnia.
17-es szabály: Amikor az óra alatt az osztálynak két tárgy között kell váltani, az átmenetnek fürgén, nyugodtan és csendben kell végbemennie. A diáknak bármikor képesnek kell lennie a lehető leghamarabb másik könyvre váltani, a hozzá tartozó összes házi feladattal, vagy egyéb szükséges kiegészítő eszközzel együtt. Az átállási idő megfelelőnek mondható, ha tíz másodpercen belüli, de törekedni kell a hét másodperc elérésére.
18-as szabály: A diáknak minden erőfeszítést meg kell tennie annak érdekében, hogy a lehető legösszeszedettebb legyen.
19-es szabály: A diákoknak meg kell érteniük, hogy házi feladat kijelölésekor nincs helye sóhajtozásnak, vagy bármi panasznak.
20-as szabály: A diákoknak helyettesítő tanár esetén ugyanazokhoz a szabályokhoz kell ragaszkodniuk, mint rendes tanáruk esetén. (Ezt a szabályt egy gyereknek nehéz, de fontos betartani.)
21-es szabály: A diákoknak fenn kell tartaniuk az osztálytermi rendet. Fegyelmezettnek, hatékonynak, feladatra késznek kell lenniük. Tisztában kell lenniük a helyes osztálytermi magatartással:
Engedély nélkül nem hagyhatod el a padot. Kivétel: rosszullét esetén azonnal távozni kell.
Nem szólalhatsz meg, kivéve az alábbi eseteket:
Jelentkeztél, és a tanár felszólított.
Tanárod kérdést intézett hozzád, amire felelned kell.
Óraközti, vagy étkezési szünetben.
A tanárodtól kaptál erre eltérő utasítást (pl. csoportos foglalkozás).
22-es szabály: Különböző tanárok eltérő illemtani irányelveket követelhetnek az osztálytermi étel-ital rendszabályozását illetően. Bátorítsd a gyereket, érdeklődjön illendően a tanár ezzel kapcsolatos elvárásairól. Ha már ismeri az étel-ital irányelveket, meg is tud majd felelni azoknak.