A tanulási-tanítási folyamat résztvevőinek dominanciája alapján megkülönböztetünk tanárközpontú, a kooperáción alapuló és a tanulóközpontú stratégiákat.
A tanárközpontú stratégiák közül az előadást és a prezentációt, a kooperáción alapuló stratégiák közül a kiscsoportos tanulás különféle formáit, a moderációs módszert, a projektmódszert, a tréningeket és a szimulációs játékokat érdemes kiemelni.
A tanulóközpontú stratégiák közül – az élethosszig tartó tanulás szempontjából legjelentősebb – az önirányított tanulás szerepe meghatározó a távoktatás, illetve az e-learning szempontjából.
A kiválasztott stratégiák és módszerek tárgyalását az indokolja, hogy a felnőttkori tanulás korszerű módszereit emlegetve, a „modern” felnőttképzések, továbbképzések és az egyéni tanulás jellemzőit és megvalósulását vizsgálva az említett eljárásokkal nagy gyakorisággal találkozunk.