Az agrár mérnöktanár mester képzés általános szakmódszertana

Szerző:

Dr. Martinkó József, egyetemi docens

Kaposvári Egyetem

2010




Tartalom

1. Az e-learninges tankönyv használata
Hol és mikor ésszerű az e-learning használata?
Hasznosíthatók-e kölcsönösen a vállalati és felsőoktatási tapasztalatok?
Melyik az „igazi” e-learning tananyag?
E-learning;- „tanulás interakcióval” és „tanulás együttműködéssel” szint
„Tanulás információkon keresztül” szint
2. A szakmódszertan fogalma
A szakmódszertan helye a neveléstudomány rendszerében
A módszer fogalma és funkciója a szakmódszertanban
Felhasznált irodalom
Ellenörző kérdések
3. A tanulás-tanítás módszerei
Mi a módszer?
Módszerek és stratégiák
A tanulási (tanítási) stratégiák
4. Az agrármérnök tanár képzés – állattenyésztés szakirány – specialitása a módszertanban
A nyúltenyésztés szakközép iskolai tanterve és utasításának alapvető összefüggései (Gelecsér Zsolt dolgozata alapján)
A nyúltenyésztés tanításának célja, feladatai
A nyúltenyésztés tanítása során alkalmazott követelmény szintek
Általános és részletes tantervi utasítások
A nyúltenyésztés sajátosságai és tantárgyi kapcsolatai
Az oktatási folyamat általános törvényszerűségeinek érvényesülése a nyúltenyésztés tantárgy tanításában
5. A monologikus módszerek
Az előadás
Az előadás szerkezete
Az előadás felépítését meghatározó tényezők
Mit tegyen a hallgató?
Mit tegyen az előadó?
A jó előadás formai követelményei
A magyarázat, az elbeszélés
A személtetés
Ellenörző kérdések
6. Dialogikus módszerek
A vita
A vitáról általában
A vita vezetése
Kiscsoportos vitatechnikák
Nagycsoportos vitatechnikák
Összegzés
Felhasznált irodalom
Kérdezési technikák
A kérdezés
Kérdezés folyamata
A jó kérdezés jellemzői
Kerüljük az alábbi kérdezési eljárásokat
Befejezés
Felhasznált irodalom
Ellenörző kérdések
7. Kooperatív módszerek
Csoportmunka
Csoport és plénum
A csoportmunka menete
A csoportmunka hátrányai
A tréning
A tréning szabályai
A tréningcsoport tagjai
Tréner
Játék/gyakorlat
Szerepjáték
A szimuláció
Jégtörő
66-os módszer
Felhasznált irodalom
Ellenörző kérdések
8. Az állattenyésztés (nyúltenyésztés) tantárgy tanításakor alkalmazható oktatástechnikai eszközök
9. Az állattenyésztés (nyúltenyésztés) tantárgy tanításának tervezése, felkészülés a tanítási órára
A nyúltenyésztés tantárgy tanításának tárgyi és személyi feltételei
A nyúltenyésztés tantárgy tanításának szervezeti formái
Bevezető óra
Kombinált óra
Alkalmazói óra
Összefoglaló és értékelő óra
10. A növénytermelés (az őszi búza termesztése) tantárgy tanításának tervezése, felkészülés a tanítási órára
Irodalom és forrás jegyzék

Mellékletek

A. 1. Melléklet
B. 2. Melléklet
C. 3. Melléklet