2. fejezet - A szakmódszertan fogalma

Tartalom

A szakmódszertan helye a neveléstudomány rendszerében
A módszer fogalma és funkciója a szakmódszertanban
Felhasznált irodalom
Ellenörző kérdések

Más megfogalmazás szerint a szakmódszertant nevezik: szakdidaktikának, tantárgy pedagógiának, szakmetodikának is (bár van finom eltérés az elnevezések tartalma között, de nem követ el szerintem, durva hibát az, aki felcseréli ezeket. Magyarországon a szakmódszertan és a tantárgy pedagógia nevek terjedtek el.

A definíció az alábbiak szerint hangzik: ,,Valamely tantárgy tanításának- tanulásának és a kapcsolatos nevelési feladatok ellátásának módszereivel foglakozó pedagógiai tudományág”

A pedagógia valamint a tantárgy alapját képező tudomány (matematika, fizika, irodalom, nyelvtudomány stb.) vagy művészet (ének, zene, rajz) közötti határterület. A szakmódszertan a pedagógusképzés súlyponti egyben specifikus része, a pedagógus munkáját alapvetően meghatározza a szakmódszertani felkészültsége és kulturáltsága.

A szakmódszertan értelmezése nagyon sokrétű:

A német pedagógiai irodalom a szakmódszertan fogalmát (szakdidaktikáról beszél) az általánosból deduktív úton a didaktikából vezeti le, amelyet feloszt szakterületi didaktikára (tantárgycsoportos, vagy műveltségi terület módszertana) , és tovább bont szakmódszertanra a konkrét tantárgy vagy didaktikai feladat (ismeretközlés, ismétlés, gyakorlás, ellenőrzés – értékelés stb.) módszertanára.

Magyarországon a tantárgy-pedagógia elnevezés az ismertebb (a felsőoktatásban használjuk mindkettőt) azzal a megjegyzéssel, hogy oktatunk általános szakmódszertant (ezt esetenként pedagógus mesterségnek hívják) is (főleg a neveléstudományi tanszékek), a konkrét tantárgy módszertanát (pl. a kémia tanítás módszertana stb.) a tantárgy szaktanszéke oktatja, vagy külön vagy a tantárgy tanításába beágyazva.

A szakmódszertan helye a neveléstudomány rendszerében

A klasszikus besorolás szerint a neveléstudomány feloszlik: a neveléstörténet, neveléselmélet, didaktika, összehasonlító pedagógia és szakmódszertan (tantárgy pedagógiák) ágazatokra. Ezt a besorolást az idő már jelentősen meghaladta. Sokkal finomabb besorolást tesz lehetővé Zrinszky László által összefoglalt rendszer, mely szerint a szakmódszertan: egyfelől határtudomány (szubdiszciplina) a szaktudomány és a pedagógia határán helyezkedik el, másfelől az empirikus illetve praktikus felosztás szerint praktikus diszciplina. Kétségtelenül hogy a deskriptív (leíró) és experimentális (cselekvő, élmény stb.) pedagógiák közül az utóbbihoz tartozik. A neveléstudomány tudomány rendszertani beillesztésének problémája igaz a szakmódszertanra is, a viták a különböző pedagógiai iskolák (nézetek) között és a pedagógia tudományjellegét is tagadók között zajlik. Ennek a vitának szélsőséges megnyilvánulása az, hogy mivel a pedagógia nem tudomány hanem gyakorlat, ezért ezt száműzni kell a tanárképzésből (a tanszékkel és oktatókkal együtt) csak a tantárgy pedagógiára (szakmódszertanra) van szükség amit az adott szaktárgyi oktatónak kell tanítani a képzés folyamatában.

Hogy a szakmódszertan szerteágazó értelmezését - a definíció megfogalmazásán túl - kezelni tudjuk szerintem el kell indulni a ,,kályhától” a pedagógiai módszerfogalomtól.