|
a tanári dominancia jelenléte, a hallgatói szereplés mellett
| |
|
a hallgatói dominancia, tanári irányítással
| |
|
a tanulók legalább annyit beszélnek mint a tanár
| |
|
az egyenrangú vita
|
|
semleges
| |
|
előre kialakított
| |
|
sajátos, egyéni
| |
|
mindig a gyengébbet támogató
|
|
egyéni vita
| |
|
kiscsoportos vita
| |
|
nagyobb csoportban alkalmazható vitatechnikák
| |
|
egyéb, a vitatechnika köréhez tartozó módszerek
|
|
ha a csoportban van probléma
| |
|
ha egymást ismerik a résztvevők, és konkrét problémát kell megoldani
| |
|
ha nincs együttműködés a csoportban, azt akarjuk kideríteni, hogy miért
| |
|
ha nem akarnak vitatkozni és egy problémával motiváljuk őket
|
|
amikor egy meghatározott szempont alapján kell válogatást végezni
| |
|
amikor csoportnak a vitavezető szempontját kell kitalálni
| |
|
amikor a döntési alternatívák között kell választani
| |
|
amikor a feleletválasztós teszt kitöltést gyakoroljuk
|
|
a szövegolvasás gyakorlata és értése között
| |
|
szövegek osztályozása és értékelése között
| |
|
a monológikus és dialogikus módszerek között
| |
|
a vitatechnika és a szituációs játék között
|
|
ha a résztvevők száma igen nagy
| |
|
ha a résztvevők sokan vannak és ismeretlenek
| |
|
ha a résztvevők létszáma kb. 40 – 60 fő
| |
|
a résztvevők létszámát nem tudjuk meghatározni
|
|
az országgyűlés módszere alkalmazása a csoportmódszerben
| |
|
a szavazás, a többség véleménye dönt
| |
|
csak politikai témában alkalmazható módszer
| |
|
előadásközben a résztvevők kérdés feltevése, megjegyzései bekapcsolása
|
|
a résztvevők álláspontjának összegyűjtése, optimális megoldás kiválasztása
| |
|
mindenki saját ötletét árulja
| |
|
szabad ötletroham, a gondolkodás serkentése céljából
| |
|
minden ötletre lehet licitálni, amelyre a legtöbb licit esik az győz
|
|
ötlet piacot
| |
|
szabad véleménynyilvánítást
| |
|
ötletroham, kontroll nélküli ötlethalmaz, későbbi csoportosítás
| |
|
szabályoknak megfelelő, racionális ötletsor
|