Kombinált óra

A nyúltenyésztés oktatásában az órák többsége ebben a szervezeti formában valósul meg. Ez az óratípus tudja biztosítani a folyamatos előrehaladást a tananyagban, ugyanakkor biztosítja az új ismeretek alapjául szolgáló régi ismeretanyag folyamatos ellenőrzését, az ismeretek megszilárdítását és alkalmazását (Dr. Tompa Károly, Állattenyésztéstanítás módszertana).

A tantárgy tanítása során 9 témakörben 10 kombinált óra keretében dolgozhatjuk fel a tananyagot. Ezek a következők:

A kombinált óratípust a szaporodásbiológiai ismeretek témán keresztül mutatom be.

Az órát ellenőrzéssel kell kezdeni, esetleg, ha valaki vállalt kiselőadást, akkor annak meghallgatásával és értékelésével. Motiváció során utalhatunk azokra az ismeretekre, amiket a tanulóink az anatómiaóra keretében sajátítottak el:

Az új ismeretek leadása során nagy figyelmet kell fordítani arra, hogy a szaporodásbiológiai jellemzőket megértsék, hiszen később ezekre utalhatunk, amikor a különböző szaporítási módszerekről lesz szó. Fontos a biostimuláció (fény, flushing) jelentőségét hangsúlyoznunk, hisz az utóbbi években egyre nagyobb teret hódított magának. Az anatómiai sajátosságokat jól lehet szemléltetni különféle ábrákkal. Utalhatunk a mostanság folyó kísérletekre, amelyek az anyanyulak szoptatási szokásait vizsgálja. Érdekességként megemlíthetjük a Fibonacci-féle számsort is, amelyet egy, a középkorban élt matematikus alkotott meg, és a számok növekedését a nyulak szaporaságával modellezte.

A megerősítés során olyan kérdésekkel késztethetjük gondolkodásra a tanulókat, amelyekkel más, már korábban tanult állatfajokhoz hasonlíttatjuk a nyulat.

A házi feladat mellett lehet kiselőadást vállalni, pl.: az embrió-transzplantáció lehetőségeiről, a passzív immunitás jelentőségéről, stb. Itt az Internet, és a különféle hazai és külföldi szaklapok nagy segítséget tudnak nyújtani.