3. Forrásgyűjtemények

Az ókori Egyiptom világa című oktatási programcsomag néhány moduljában idézetekkel (idézetkártyákkal) találkozhatunk, melyek adott altéma feldolgozását segítik elő. A szövegek egy része az elsődleges források közé tartozik. A Kéri Katalin szerkesztésében megjelent A tudás kapui című szöveggyűjtemény – az ókortól egészen a 19. század végéig – a főbb nevelési és oktatási elveket, illetve helyszíneket felvonultató, magyar nyelvre átültetett eredeti forrásokat közli (Kéri, 1995.). Az idézetek másik része azonban másodlagos forrásokra támaszkodik, szakirodalmi megállapításokat tükröz. Ide tartozik a történettudományi munkák sorában már említett Neveléstörténet című kötet is, mely – Kéri Katalin gyűjteményes művéhez hasonlóan – az eredeti kútfők segítségével illusztrálja megállapításait. A források sorában a történettudományi szakirodalmi háttér néhány további eleme is megmutatkozik. Kákosy László és Jan Assmann egyiptológusok markáns következtetései például a tanuló ifjúság tudáselsajátító tevékenységét az idézetek értelmezése és gondolati továbbfűzése révén is támogatja.

 

Az elsődleges és másodlagos forrásrészletek olvasása, értelmezése és alkotó felhasználása, illetve az olvasási készségek fejlesztése az élethosszig tartó tanulás építőköve. A források hiteles tartalmi és logikai összefüggéseinek kiemelése ösztönzőleg hat az értő olvasás és a kritikai gondolkodás előmozdítására.