2. Ismeretek felidézése a kompetenciáról

iDevice ikon Időtartam: 15 perc
A hallgatók előzetes ismereteinek felidézése a kompetenciáról, a kompetenciafejlesztésről.
(Pókhálóábra készítése és vándorlás a teremben.)

A ráhangolódás következő szakaszában a hallgatók előzetes tudását szeretnénk felszínre hozni. Ehhez a pókhálóábra készítés technikáját érdemes választani, hisz ez a grafikus szervező kiválóan alkalmas arra, hogy asszociációs hálót rajzoljunk, amely eddigi ismereteket mutat be, anélkül, hogy a fogalmak közt különösebb logikai vagy hierarchikus kapcsolatok felidézésével vagy teremtésével kellene foglalatoskodni. Történhet egyénileg és kiscsoportban is.

Kérjük meg a hallgatókat, hogy készítsenek most közösen egy pókhálóábrát, középpontban a „kompetencia” kifejezéssel. Azért, hogy az egyes csoporttagok munkája követhető legyen, használjanak eltérő színű tollakat. A munka első részében (2 perc) mindenki önállóan dolgozzék, ne kapcsolódjon másik színnel írt fogalomhoz. 2 perc után a foglalkozásvezető jelez, ezután a csoporttagok felirataihoz kapcsolódjanak, gazdagítsák saját ötleteikkel.

Az elkészült pókhálóábrákat a teremben történő vándorlás során ismerik meg a csoportok. A három megy – egy marad néven is ismert technikáról van szó. Vagyis a csoport egyik tagja a helyén marad, a többiek - a vándorlók – az óramutató járásával megegyező irányban a legközelebbi asztalnál foglalnak helyet. A helyükön maradók ismertetik az asszociációs hálójukat társaikkal. A vándorlók a következő asztalnál is meghallgatják a társukat. Visszaérve eredeti asztalukhoz összefoglalják tapasztalataikat az otthon maradtaknak. Törekedjenek a hasonlóságok és a különbségek kiemelésére.