3. Képek a tantermi eseményekről.
Képek a tantermi eseményekről. Az előző foglalkozásonkiadott házi feladat megbeszélése.
A kompetenciák kialakítása, fejlesztése az iskolai keretekközt leggyakrabban a tanórán történik. Fontos tehát, hogy ahallgatók a tanóra fontos elemének tekintsék a tanulók egyéniadottságaihoz alkalmazkodó kompetenciafejlesztő feladatokbeillesztését a tervezésük során.
A mellékelt képeket (20 db) a hallgatók korábbanmegtekinthették a megadott weboldalon. A képek valóságoskörnyezetben (tanterem, múzeum, iskolai folyosó) készültek,történelem órákon és a történelem tantárgyhoz kapcsolódótanórán kívüli foglalkozásokon (iskolai és múzeumiprojektnap). A feladat célja, hogy a hallgatók képek alapjánpróbáljanak következtetni a tanulási folyamatra. Nem mellékeseredménye a feladatnak, hogy a hallgatókat az irányító kérdéseksegítségével hozzájuttatjuk egy olyan képelemzési és–értelmezési eljáráshoz, amelyet saját gyakorlatuk során isalkalmazhatnak.
Instrukciók a képek értelmezéséhez:Válaszoljanak írásban az alábbi kérdésekre:
Egy tetszőlegesen kiválasztott képre vonatkozóan:
- Mi látható a képen?
- Milyen tanórai történésre következtet a kép alapján?
- Milyen tanulási folyamatra következtet a kép alapján?
Az összes képre vonatkozóan:
- Milyen tudás alakulhatott ki a képeken látható tevékenységek során?
- Milyen kompetenciákat mozgósítottak a látható tanulói tevékenységek?
- Mely kompetenciák fejlesztésére történtek erőfeszítések.
Rövid időre új csoportok alakulnak, az alapján, mely képetválasztották. Csoporton belül megbeszélik a válaszaikat. Afoglalkozásvezető monitorozza a csoportok beszélgetését, majdfelkér valakit a nyilvános összefoglalóra, amelyet a szóbanforgó képek kivetítése illusztrál.