A gyermeknyelv vizsgálata

A gyermeknyelv vizsgálata számos tudományterület (pszichológia, szociolingvisztika,kommunikációkutatás, nyelvtudomány, orvostudomány, pedagógia stb.) számára kedvelt kutatási terület. Részben azért, mert a gyermek nyelvi fejlődése rendkívül izgalmas és lenyűgöző, részben azért, mert a gyermeknyelv valóban egyfajta „kulcs” az emberi nyelv természetének és kialakulásának a megértéséhez.

A gyermeknyelv vizsgálata szorosan összefonódik az anyanyelv elsajátítás folyamatának tanulmányozásával. A folyamat bonyolult és sokoldalúan motivált. Nem válaszható el a gyermek általános fejlődésétől valamint nem függetleníthető a társadalmi közegtől. A gyermek a nyelvet kommunikatív viselkedés keretében tanulja meg.

A gyermeknyelvben többféle vonatkozásban kereshetünk rendszerszerűséget. Vizsgálhatjuk (Kas 2004):

  • az egy adott időszakra jellemző nyelvállapot belső összefüggéseit pl. jelentésviszonyok, ragozási csoportok (paradigmák) feltérképezése, mondattani kölcsönös behelyettesíthetőség stb.
  • Az egymás után következő fejlődési állapotok közti összefüggéseket pl. milyen változások történnek, és mik maradnak változatlanul a gyermek nyelvi mintájában egy fejlődési szakaszból a következőbe való áttéréskor vagy bizonyos idő elteltével.
  • egy adott gyermeki nyelvállapot és a környezet által beszélt felnőtti nyelv, mint célnyelv közti összefüggéseket

1. ábra. A gyermeknyelvi kutatás néhány jellemző illeszkedése és célja a mai társadalomtudományokban (Pléh, 2006,119)

 

Kutatási irány

Jellegzetes motivációk és célok

 

Nyelvészeti indítás

A grammatika mentalista és innátista felfogásának igazolása. Ez számos alternatív modellt is elindít.

Pszichológiai indítás

A kognitív pszichológia mentális modelláló felfogásának kiterjesztése a nyelvre. A fejlődés-érés-tanulás értelmezési terepe.

Klinikai indítás

A sajátos grammatikai fejlődési zavarok értelmezése

 

 

Pedagógiai indítás

A nyelv másodlagos, metanyelvi használatainak, valamint az olvasás és írás tanításnak a segítése, a zavarok korrigálása. A nyelv mint szocializációs eszköz és keret. Az iskolai nyelvoktatás.

 

Szociológiai indítás

A kétnyelvűség pszichológiai beágyazása. A társalgási kompetencia fejlődési értelmezése. Sajátos nyelvi szociális hátrányok elemzése.