Nyelvelsajátítási elméletek
A nyelvelsajátítás az ember lélektanának egyik legrejtélyesebb jelensége. Két fő forrásaként a biológiai örökséget és a környezet szerepét tartjuk számon. A gyermeknyelvi kutatások arra keresik a választ, hogy miként jut a gyermek a nyelvi rendszer birtokába: teremti, utánozza vagy rekonstruálja a nyelvet.(Lengyel 1981) Magyarázatként több elmélet is született az ókortól napjainkig. Az alábbiakban csak a legelterjedtebbekre utalunk.
Tanuláselméletek, empirista (behaviorista, konstruktivista) magyarázatok szerint a gyermek tudata tabula rasa „üres lap”, ezért csupán a tapasztalás által, vagyis a környezet, a nevelés, a tanulás és az utánzás révén sajátíthatja el a különböző készségeket, köztük a nyelvet is. Bár nem tagadják, hogy a fejlődésnek vannak biológiai feltételei, a fejlődés során tapasztalható változások okait a külső környezetben jelölik meg és ennek jutalmazó, büntető, formáló szerepét hangsúlyozzák. A képviselői szerint pl. Skinner, Elkonyin, Miller, Dollard, Staats stb. a nyelv a tapasztalás eredményeként épül ki agyermek fejében. Nincs nyelvspecifikus agyi modul. A produktivitás korlátozott, és csak nagy mennyiségű tapasztalat leszűrése után lesz képes a gyermek az általánosításokra az elemenkénti tanulást követően. A tanuláselmélet képviselői a kezdeti behaviorista nézeteken túllépve ma már a konstruktivista elképzeléseket részesítik előnyben. A tabula rasa ideájával szemben a kompetens csecsemő jellemzőit hangsúlyozzák és számolnak a fejlődő idegrendszer jelentőségével is.
A nativista (innáta) magyarázatok. A nyelvelsajátítás folyamatában az öröklött, biológiai adottságokat hangsúlyozzák. Nem utasítják el teljesen a tapasztalat és a tanulás szerepét, de úgy vélik, hogy atapasztalatnak csak annyi a szerepe, hogy tartalommal megtöltse, illetve felélessze és aktivizálja atudás velünk született kereteit és formáit. Ennek eredménye lesz a különböző mentális képességek kibontakoztatása, így az anyanyelv elsajátítása is. A nativisták szerint az emberi tudás – legalábbis alapjaiban – velünk született, mai szóhasználattal genetikailag kódolt. Noam Chomsky (1957) generatív elmélete szerint a természetes nyelvek – felszíni különbségeik ellenére – mögöttes szerkezeti azonosságokat mutatnak. Közös magként magukba foglalnak egy univerzális nyelvtant, tehát egyetemes nyelvtani kategóriák (UG Univerzális Grammatika) léteznek és a nyelvek csak bizonyos paraméterekben különböznek. Minden gyermek egy „nyelvelsajátító készülékkel” (LAD LanguageAquisition Device) születik, mely arra van beprogramozva, hogy felismerje az univerzális nyelvtani szabályokat és a nyelvi paramétereket beállítsa. Ez a nyelvi modul nem függ egyéb kognitív vagy perceptuális folyamatoktól. A nativista modellek – melyet többek között Chomsky, Lenneberg, Mehler, Christope stb. is követett– a tanulásban az önfejlődésre, a szenzitív periódusra és a szelekciós folyamatokra helyezik a hangsúlyt.
Az interakcionalista elméletek a nativista és a tanuláselméleti magyarázatok között képeznek hidat. Az öröklés és a környezet szerepét egyaránt fontosnak tartják a nyelvelsajátítás folyamatában.
b) A kulturális szempontú interakcionalista magyarázatok a nyelvelsajátítást a kulturális tanulás egy fajtájának tekintik. A gyermekre, mint egy már meglévő nyelvhasználó csoport tagjáratekintenek. Hangsúlyozzák a nyelvtanulás szociális kontextusát, különösen azon társas tevékenységek szerepét, melyben a felnőtt és a gyermek együtt vagy egymásnak csinálnak valamit.pl. kukucs játék, fürdetési és elalvás előtti szertartások stb. Képviselőik pl. Vigotszkij, Bruner, Harkness, Nelson, Tomasselo stb. kommunikációt jelölik meg a nyelvi fejlődés motorjaként. Bruner (1983) meglátása szerint a társas tevékenységek egy„nyelvelsajátítást elősegítő rendszert" (LASS Language acquisition Support System) alkotnak, amely környezeti kiegészítése a nativisták által hangsúlyozott veleszületett, biológiai nyelvelsajátító készüléknek.
Az alábbi összefoglaló ábra a gyermeknyelv értelmezésének és vizsgálatának változásait demonstrálja.
2. ábra. Változások a gyermeknyelv iránti érdeklődés alakulásában (Pléh 2006, 753)
Szakasz |
Gyermek szerepe |
Környezet szerepe |
klasszikus felfogás |
aktív munka, született nyelvalkotás |
csekély formáló erő |
behaviorizmus |
passzív |
szokásrendező |
Chomsky |
aktív biológiai építkezés |
jelentéktelen |
kognitív elméletek |
aktív, megismerés alapú |
kategóriák alapját adja |
szociális elméletek |
társas világban építkező |
tanító környezet |