3. A diakrón és szinkrón megközelítésű kutatások

3. A diakrón és szinkrón megközelítésű kutatások

A neveléstörténet megkülönböztet diakronikus és szinkronikus vizsgálódásokat. Diakronikus megközelítés egy adott pedagógiai probléma kronologikus, történeti vizsgálódását, a szinkronisztikus megközelítés egy neveléssel kapcsolatos probléma szisztematikus, pedagógiai elemzését jelenti. A diakrón vizsgálódás számba veszi a neveléstörténet nagyobb periódusait, kultúrtörténeti egységeit.

A szinkronisztikus megközelítés összehasonlító neveléstörténeti kutatások folytatását jelenti. Ebben az esetben azt vizsgálja a neveléstörténet, hogy például a gyermekről alkotott kép milyen volt a 18. századi Franciaországban, Angliában, vagy az elmaradottabb Oroszországban. A szinkrón megközelítés problématörténeti csomópontok kijelölését is megköveteli. Ha például egy adott iskola történetét egy meghatározott történelmi időpontban elemezzük, az adott korban az iskolai dokumentumok összességét, a naplókat, a korabeli jegyzőkönyveket, évkönyvet, a gyereklétszám alakulását stb. is áttekintjük, azok hatásösszefüggéseit is vizsgáljuk.