KÉRDÉSEK, FELADATOK
KÉRDÉSEK, FELADATOK
I. Önellenőrző kérdések, feladatok:
1. Mi a neveléstörténet?
2. Mutassa be Hans Aebli svájci pszichológus interpretálásában a tanulásfelfogás változástörténetét!
3. Kéri Katalin munkája alapján mutassa be a neveléstörténet stúdium tudomány-rendszertani helyét!
4. Mi a diakrón és a szinkrón megközelítés közötti különbség?
5. Soroljon fel újszerű neveléstörténeti témákat és módszereket!
II. Olvassa el jelen tankönyv szerzőjének a Történelemtanítás on-line folyóirat 2010. májusi számában (elérhetőség: Link) közölt forrásismertetését („Különös sulyt helyezek.” (Domanovszky Sándor felterjesztése Klebelsberg Kunónak a magyar történeti tankönyvek szelleméről szerkesztendő memorandum tárgyában) majd válaszoljon az alábbi kérdésekre!
1. Mivel igazolja a szerző a levél eredetiség-kritérium szerinti forrásértékét?
2. Hogyan végzi el a szerző a visszaemlékezés hitelesség-vizsgálatát?
3. Mit bizonyít a levél széljegyén látható Klebelsberg monogram, valamint a kultusztárca vezetőjének azon megjegyzése, hogy „Különös sulyt helyezek.”
III. Nyomozzon! Az alábbi neveléstörténettel foglalkozó szakembereknek mi a kutatási területe? Írja be a névhez a megfelelő kutatási területet!
Kutatási területek:
Történeti-ikonográfia
Tartalomelemzés
Tankönyvkutatások
Gyermekkortörténeti-kutatások
Genderkutatások
Pukánszky Béla:
Pető Andrea:
F. Dárdai Ágnes:
Basics Beatrix:
Szabolcs Éva:IV. A történeti ikonográfia a neveléstörténet kedvelt, új vizsgálati területe. Az alábbiakban egy 1965-ös brit történelem tankönyvből egy pálcikafigura-rajzot emelünk ki a szövegkörnyezetéből és elemezzük.
1. Összhang van a kép és a szövegkörnyezet között
2. Mérete megfelelő
3. Elsődleges funkciója a dekoráció, csak másodlagosan segíti a tanulást
4. Segíti a tanulást (gondolkodásra késztet, motivál, összegez)
Egyéb: kérdések, feladatok nincsenek a karikatúrához rendelve, a tanáron múlik, hogy a
karikatúrával gondolkodásra készteti-e a tanulót. Pl. Magyarázza meg az egyes
pálcikaemberek testhelyzetét! Ez valamint saját tudása alapján következtessen
az egyes országok külpolitikai törekvéseire! Hiányzik a magyarázó szöveg is.
Mi a véleménye a mai korok tankönyvi rajzairól, gondolja végig?
a.)
Elsődleges funkciója, hogy segítse a tanulást.
| |
b.) A legfontosabb, hogy egy rajzos ábra gondolkodásra késztessen. | |
c.)
Nem fontos a szöveg és a rajz közötti tartalmi koherencia, lévén a rajz
önmagában is tanulási forrás.
| |
d.) A tankönyvi rajzoknak nincs önálló jelentéstartalma, az elsődleges cél a tankönyvi dekoráció. | |
e.) A
tanulást, a megértést nem szolgálja a tankönyvi rajz mérete.
| |
f.)
Fontos a tankönyvi rajz motivációs funkciója.
| |