KÉRDÉSEK, FELADATOK

KÉRDÉSEK, FELADATOK

I. Önellenőrző kérdések, feladatok:

1.      Mi a neveléstörténet?

2.      Mutassa be Hans Aebli svájci pszichológus interpretálásában a tanulásfelfogás változástörténetét!

3.      Kéri Katalin munkája alapján mutassa be a neveléstörténet stúdium tudomány-rendszertani helyét!

4.      Mi a diakrón és a szinkrón megközelítés közötti különbség?

5.      Soroljon fel újszerű neveléstörténeti témákat és módszereket!

II. Olvassa el jelen tankönyv szerzőjének a Történelemtanítás on-line folyóirat 2010. májusi számában (elérhetőség: Link) közölt forrásismertetését („Különös sulyt helyezek.” (Domanovszky Sándor felterjesztése Klebelsberg Kunónak a magyar történeti tankönyvek szelleméről szerkesztendő memorandum tárgyában) majd válaszoljon az alábbi kérdésekre!

1. Mivel igazolja a szerző a levél eredetiség-kritérium szerinti forrásértékét?

2. Hogyan végzi el a szerző a visszaemlékezés hitelesség-vizsgálatát?

3. Mit bizonyít a levél széljegyén látható Klebelsberg monogram, valamint a kultusztárca vezetőjének azon megjegyzése, hogy „Különös sulyt helyezek.”

4. A forrás tartalma mellett a forráselemzés során a levél írójával, Domanovszky Sándor művelődéstörténésszel kapcsolatban milyen szempontokat vizsgált meg a szerző?

III. Nyomozzon! Az alábbi neveléstörténettel foglalkozó szakembereknek mi a kutatási területe? Írja be a névhez a megfelelő kutatási területet!

Kutatási területek:

 

 

Történeti-ikonográfia

Tartalomelemzés

Tankönyvkutatások

Gyermekkortörténeti-kutatások

Genderkutatások

 

Pukánszky Béla:

Pető Andrea:

F. Dárdai Ágnes:

Basics Beatrix:

Szabolcs Éva:
  


IV. A történeti ikonográfia a neveléstörténet kedvelt, új vizsgálati területe. Az alábbiakban egy 1965-ös brit történelem tankönyvből egy pálcikafigura-rajzot emelünk ki a szövegkörnyezetéből és elemezzük.

1. Összhang van a kép és a szövegkörnyezet között
2. Mérete megfelelő
3. Elsődleges funkciója a dekoráció, csak másodlagosan segíti a tanulást
4. Segíti a tanulást (gondolkodásra késztet, motivál, összegez)

Egyéb: kérdések, feladatok nincsenek a karikatúrához rendelve, a tanáron múlik, hogy a karikatúrával gondolkodásra készteti-e a tanulót. Pl. Magyarázza meg az egyes pálcikaemberek testhelyzetét! Ez valamint saját tudása alapján következtessen az egyes országok külpolitikai törekvéseire! Hiányzik a magyarázó szöveg is.

 

Mi a véleménye a mai korok tankönyvi rajzairól, gondolja végig?

Feleletválasztós teszt (több jó válasz)
Milyen funkciót töltenek be egy modern történelem tankönyvben a rajzok, képek, rajzos ábrák? Jelölje be a helyes választ!
a.) Elsődleges funkciója, hogy segítse a tanulást.

b.) A legfontosabb, hogy egy rajzos ábra gondolkodásra késztessen.

c.) Nem fontos a szöveg és a rajz közötti tartalmi koherencia, lévén a rajz önmagában is tanulási forrás.

d.) A tankönyvi rajzoknak nincs önálló jelentéstartalma, az elsődleges cél a tankönyvi dekoráció.

e.) A tanulást, a megértést nem szolgálja a tankönyvi rajz mérete.
f.) Fontos a tankönyvi rajz motivációs funkciója.