4. Kihívások a neveléstörténeti kutatásokban

4. Kihívások a neveléstörténeti kutatásokban

A neveléstörténet kialakulásának kezdeti (XIX. századi) szakaszát oktatáspolitikai, iskolatörténeti, a tanító-és tanárképzéssel kapcsolatos témák jellemezték. Ez a témaválasztás a 20. századra kibővült. Mára a problémaelemzéssel és történettel kapcsolatos témaválasztás, a problématörténeti hatásvizsgálatok élik reneszánszukat. Míg a neveléstörténeti kutatások első szakaszában a forrás tartalmi vizsgálata került a kutatások fókuszába, addig mára a forrás tartalma mellett a szerző személyiségének, indíttatásainak bemutatása legalább annyira fontos, mint maga a forrás tartalma. Sőt mára a forrás mindenhatóságával szemben a személyes emlékezet, az oral history is kedvelt kutatási forrásnak tekinthető.

A teljesség igénye nélkül készítsünk listát a neveléstörténészek számára kedvelt újszerű témákról és módszerekről:

Oral history

Történeti ikonográfia

Kvantitatív elemzések, statisztikai és demográfiai módszerek

Tartalomelemzés

Tankönyvkutatások

Gyermekkortörténeti kutatások

Genderkutatások