II. 2. A curriculum szóösszetételekben: a zárt, a nyitott, a core, a local curriculum, az extracurriculum jelentése
A zárt curriculum lehatároltan megtervezett, céltételezésében politikailag alátámasztott, s egyöntetű követelményeket ír elő, korlátozza a pedagógusok, a képző szakemberek tevékenységét, a helyi tényezőkhöz alkalmazás lehetőségeit, nem tervez be előre nem látható dolgokat, nem hagy szabadon felhasználható időkereteket sem.
A nyitott curriculum
nem lezárt, gyakorlatközeli, a helyi körülményekhez való alkalmazkodás,
alakítás lehetőségét megadja, ösztönzi, kiszélesíti a pedagógus kompetenciáját,
döntési szabadságát, felelősségi körét.
Friedrich Kron arra is felhívja a figyelmet, hogy míg
a zárt curriculum nem számol a szociális tanulással, addig a nyitott
curriculumhoz szervesen kapcsolódik annak kérdésköre. A nyitott curriculumok „felkínálják
a lehetőséget arra, hogy a szociális tanulást, illetve a reá irányuló célokat a
curriculumban rögzítsék. (…) A pedagógiai irányultságú anyagok a tanuló tanulási folyamatából indulnak ki,
és a curriculumokat megalapozó elveknek megfelelően összekötik a
szakmai-tamntárgyi tanulást a szociális tanulással. A tanároknak és tanulóknak
ezáltal megvan a lehetőségük arra, hogy ezeket az anyagokat szükségleteiknek,
érdeklődésüknek és elképzeléseiknek megfelelően megszervezhessék, azazhogy
értelmezhessék és továbbfejleszthessék azokat. Ezáltal a közös tanítási és
tanulási folyamatok meghatározó szubjektív tényezőivé válnak. A nyitott curriculum ennélfogva fokozottabb
tanulóközpontúságot jelent, és tágabb teret biztosít a felfedezve tanulásnak, a
projektmunkának és a szervezett formában történő tanítás és tanulás formáinak.
Általa a tanár szabadsága kitágul. A teljesítményértékelés a „végtermék”
kizárólagos értékeléséről áttevődik a folyamatok értékelésére és
reflektálására.”
Kron, F. W.: Pedagógia. Osiris Kiadó. Budapest. 1997. 471-472. o.
Példa: Hogyan értékelik, értelmezik munkájukat nyitott curriculummal
dolgozó pedagógusok:
„ A tanterv flexibilis jellege szinte szükségszerűen kívánja meg a
szorosabb együttműködést, hiszen mind az éves terv, mind a heti terv
elkészítése és megvalósítása ezt igényli.”
„ A közös tervezés, a diákokhoz jobban igazodó tanulásszervezés
többletmunkát jelent nekünk, tanároknak is. Mégis szívesebben megyek az
iskolába, mint korábban.”
„ A gyakorlati munka során olyan képességei is megmutatkoznak mind a
tanároknak, mind a gyerekeknek, amelyek eddig rejtve maradtak.”
Bárdossy Ildikó: Önfejlesztő iskolák az NSZK-ban. Embernevelés, 1990. 2-3. sz. 83-95. o.
A core curriculum jelentése magtanterv, törzstanterv, alaptanterv, kerettanterv (magcurriculum, törzscurriculum). A core curriculum azokat a – tervezésről értékelésig terjedő – tartalmakat rögzíti az oktatási, képzési folyamattervben, programban, amelyek az adott oktatásban, képzésben részesülők teljes körére nézve alapvető fontosságúak, közösek, számukra hozzáférhetőek. Úgy is mondhatjuk, hogy a core curriculum a tanterv „szívének” meghatározását jelenti (az angol core szó ugyanis a latin „szív” szóból származik). Újabban a core helyett, mellett a common (jelentése: közös) kifejezés is használatos.
Magyarországon a Nemzeti alaptanterv változatai jelenítik meg a core curriculum funkcióját.
Példa: A Magyar Kormány 130/1995. (X. 26.) Kormányrendeletében határozott a
Nemzeti alaptanterv kiadásáról, s e rendelet mellékleteként adta ki a Nemzeti
alaptantervet. A Nemzeti alaptanterv (Nat) a Magyar Köztársaságnak a
közoktatásról szóló – az 1993. évi LXXIX. Törvényben, valamint annak 1995.
évi módosításában meghatározott – alapdokumentuma.
A Nat első – 1995-ös – változata a magyarországi közoktatás tizenkét
(tizenhárom) iskolai évfolyamán belül a tankötelezettség tíz évfolyamára
állapította meg a nevelő- és oktatómunka minden hazai iskola számára előírt
közös követelményeit, tíz műveltségi területre is lebontva.
Ez a Nat a helyi tantervek (helyi curriculumok, azaz local curriculumok),
tankönyvek és más taneszközök, valamint az alapműveltségi vizsgakövetelmények
kidolgozásához nyújtott alapot. A középiskolák tankötelezettséget követő felső
évfolyamainak tartalmát elsősorban az érettségi vizsgakövetelményei hivatottak
szabályozni.
A Nemzeti alaptanterv és a helyi tanterv
közé a kerettanterv ékelődött be. Az 1993. évi közoktatási törvény 1999. évi
módosítása értelmében, a Nat-ra épülő, de iskolatípusonként és
tantárgyanként is lebontott, új tartalmi szabályozó dokumentumok, vagyis a kerettantervek
kerültek bevezetésre, megjelölve a helyi tantervekbe, a megfelelő évfolyamokba
beépítendő modulokat. (tánc-dráma, hagyományismeret, hon- és népismeret,
ember- és társadalomismeret, etika, mozgóképkultúra és médiaismeret, társadalom
és állampolgári ismeretek, pszichológia, jelenismeret, tánc és dráma,
mozgóképkultúra és médiaismeret modulokat.)
A kormány, 63/2000. rendeletében kimondta, hogy az iskolák
helyi tantervüket – a Nemzeti alaptantervet figyelembe véve – az oktatási
miniszter által kiadott kerettantervek alapján készítik el, melyek a
tankötelezettség 18 éves korra történő kiterjesztése nyomán 1-12 évfolyamra
határozzák meg a nevelés-oktatás célját, tantárgyait, tartalmát, közös
követelményeit, s a kötelezően illetve szabadon felhasználható órakereteket. A
kerettantervek a helyi tantervek (helyi curriculumok, local curriculumok),
tankönyvek és más taneszközök, valamint a vizsgakövetelmények kidolgozásához
nyújtanak további útmutatást.
Példa: A Nat következő, hivatalosan elfogadott változata 2003-ban jelent
meg. A Kormány 243/2003. (XII. 17.) Kormányrendelete a Nemzeti alaptanterv
kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 130/1995 (X. 26.)
Kormányrendelet módosításáról
A Nat 2003 alapvető funkciója a dokumentumban a következőképpen
fogalmazódik meg: „A magyar oktatásügyben a Nemzeti alaptanterv a
tartalmi-tantervi szabályozás legmagasabb szintű dokumentuma. Fő
funkciója a közoktatás nélkülözhetetlen elvi, szemléleti megalapozása úgy,
hogy egyben biztosítsa az iskolák tartalmi önállóságát. Meghatározza a
közoktatás országosan érvényes általános céljait, a közvetítendő műveltség fő
területeit, a közoktatás tartalmi szakaszolását és az egyes tartalmi
szakaszokban érvényesülő fejlesztési feladatokat. A NAT az iskolában
elsajátítandó műveltség alapjait foglalja össze, és ezzel biztosítja a
közoktatás egységességét és koherenciáját.
A tartalmi-tantervi szabályozás
második szintjén a NAT szellemiségét kifejező, de annál részletesebb
útmutatást nyújtó kerettantervek találhatók. A NAT-tal együtt ezek a
kerettantervek orientálják a tankönyvek íróit és szerkesztőit, a tanítási
segédletek és eszközök készítőit, az állami vizsgák követelményrendszereinek a
kidolgozóit, az országos mérési értékelési eszközöknek a kidolgozóit és
legfőképpen az iskolák pedagógustestületeit, akik a helyi tanterveket készítik,
illetve összeállítják.
A tartalmi-tantervi szabályozás
harmadik szintjét az iskolák helyi tantervei képezik. A helyi
tantervek iránti alapvető követelmény (egyben engedélyezésük kritériuma is),
hogy megfeleljenek a NAT előírásainak. Az iskolák pedagógustestületei háromféle
módon készíthetik el helyi tanterveiket: (a) az iskola átvesz egy kész
kerettantervet; (b) az iskola a tantervek, oktatási programok, programcsomagok
kínálata alapján állítja össze helyi tantervét; (c) saját helyi tantervet
készít, vagy ilyennel már rendelkezik. A kész tantervek átvétele vagy saját
tanterv kidolgozása esetén figyelembe kell venni az állami vizsgák
követelményeit is. Látható, hogy a legnagyobb mértékű alkalmazkodást a helyi
körülményekhez a harmadik variáns teszi lehetővé, de a másik kettő választása
esetén is rendelkezik az iskola önálló mozgástérrel. A háromszintű
tartalmi-tantervi szabályozási rendszer – külföldi és hazai tapasztalatok
alapján – kellőképpen biztosítja a közös műveltségi alapok érvényesülését,
elősegíti az iskolák alkalmazkodását helyi körülményeikhez, illetve lehetőséget
ad az önálló intézményi profil felmutatására.”
Példa: A Nat következő, hivatalosan elfogadott változata 2007-ben jelent
meg. A Kormány 202/2007. (VII. 31.) rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról,
bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Kormányrendelet
módosításáról.
A Nat 2007 alapvető funkciója a dokumentumban a következőképpen
fogalmazódik meg:
„A Nemzeti alaptanterv fő funkciója a közoktatás tartalmának elvi,
szemléleti megalapozása oly módon, hogy az iskolák önállóságát szem előtt
tartva meghatározza a közoktatás országosan érvényes általános céljait, a
közvetítendő műveltség fő területeit, a közoktatás tartalmi szakaszolását és az
egyes tartalmi szakaszokban megvalósítandó fejlesztési feladatokat. A Nat az
iskolában elsajátítandó műveltség alapjait határozza meg, megteremtve ezzel a
közoktatás egységét.
A Nemzeti alaptantervben megfogalmazott
elvek, célok, feladatok a helyi intézményi sajátosságokhoz, egyéni tanulási
utakhoz alkalmazkodó, több változatban is kimunkált dokumentumokban öltenek
testet. Az ezeket kidolgozó, illetve legitimáló intézmény, szervezet, felelős
azért, hogy a Nat szellemisége érvényesüljön bennük. A Nat normáit, illetve a
szakképzés esetén a szakmaterületek követelményeit közvetítő, de annál
részletesebb kerettantervek és oktatási programok – a Nat-tal együtt
– irányt mutatnak a tankönyvíróknak és szerkesztőknek, a tanítási segédletek,
eszközök készítőinek az állami vizsgakövetelmények, valamint az országos
mérési-értékelési eszközök kidolgozóinak és legfőképpen az iskolák pedagógustestületeinek,
akik a helyi tanterveket készítik, összeállítják. Az oktatási és kulturális
miniszter által kiadott kerettantervek, oktatási programok (pedagógiai
rendszerek) – ideértve a speciális iskola- és tanulásszervezési formákhoz,
eljárásokhoz készült kerettanterveket és oktatási programokat is – megfelelnek
az alábbi kritériumoknak:
- a dokumentumokban kifejeződő értékrendszer tükrözi a Nat-ban
meghatározott közös értékeket;
- a dokumentumok használata során érvényesülhetnek a tanulói, gyermeki
jogok és a tanulási esélyegyenlőség;
- a dokumentumokban azonosíthatók a Nat-ban kiemelt kompetenciák, a bennük
foglaltak alkalmasak azok fejlesztésére;
- azonosítható az általuk követett – koherens és indokolt – szaktudományi
és tantárgy-pedagógiai paradigma, illetve műveltségkép;
- segítik a differenciált tanulást, a sajátos nevelési igényű tanulói
csoportok fejlesztését;
- érvényesíthető útmutatásokkal kell szolgálniuk mind a kiemelt, mind az
egyes műveltségi területekhez rendelt fejlesztési feladatok teljesítéséhez;
- kellően nyitottak a továbbfejlesztésre, az adaptív felhasználásra.
A helyi tantervek iránti alapvető
követelmény (egyúttal jóváhagyásuk kritériuma is), hogy megfeleljenek a Nat
előírásainak. Az iskolák pedagógustestületei háromféle módon készíthetik el
helyi tanterveiket: (1) az iskola átvesz egy kész kerettantervet; (2) a
tantervek, oktatási programok (pedagógiai rendszerek) kínálata alapján maga
állítja össze helyi tantervét; (3) saját helyi tantervet készít. Mindegyik
esetben figyelembe kell venni az állami vizsgák követelményeit is.
A local curriculum jelentése helyi tanterv (helyi curriculum). A local curriculumok azokat a – tervezéstől értékelésig terjedő – tartalmakat rögzítik a helyi oktatási, képzési folyamattervekben, programokban, amelyek az adott intézmény, az adott képzési szakirány (core curriculumhoz, országos képzési, képesítési követelményekhez igazodó) helyi sajátosságait tartalmazzák:
- az intézmény, a képzés egészére
(az intézmény, a képzés tantervére);
- az egyes tantárgyi, képzési modulokra
(a tantárgy tantervére);
- az egyes pedagógusra, képző szakemberre, illetve oktatási, képzési csoportra
(a tanár tantervére);
- az egyes tanulóra, a képzésben résztvevő egyén programjára
(a tanuló tantervére, az ún. egyéni curriculumra)
vonatkoztatva.
Példa: A 90-es évek magyar közoktatásának tartalmi változásait feltérképező
és elemző tanulmánykötet egyik tanulmánya arra hívta fel a figyelmet, hogy az
iskoláknak több mint 20%-a explicitté tett, nagyobb részük viszont „rejtett”
helyi tantervvel rendelkezett már a Nat bevezetése előtt is.
„Az 1985-ös közoktatási törvény megjelenése után gombamód elszaporodtak az
iskolai kísérletek, tantervi kezdeményezések. Azok az igazgatók, alkotó
pedagógusok, akik legnehezebben viselték a merev bemeneti és
folyamatszabályozást (a központi tantervet és a szakfelügyeletet), az
iskoláknak biztosított szakmai autonómia lehetőségével élve, azonnal
hozzáláttak iskolájuk sajátos arculatának megformálásához. (…) a nyolcvanas
évek végére, sorra megjelentek a kísérleti iskolák, alternatív pedagógiai
műhelyek szakmai munkájának dokumentumai, műfajukat tekintve pedagógiai
programok, tanítási programok, tantervek, követelményrendszerek. A továbbiakban
ezek a fejlesztési produktumok mintaként szolgáltak – nemcsak a kísérletek
holdudvarába tartozó ún. követő iskoláknak, hanem az egyéni utakat választóknak
is – kvázi pedagógiai programjaik, helyi tanterveik elkészítéséhez. Mivel az
így készült helyi tantervi dokumentumoknak csak töredékét publikálták, ezek
kidolgozottságáról, szakszerűségéről, a műfaji követelményeknek való
megfeleléséről nincsenek ismereteink.”
V.ö.: Vágó Irén:Tartalmi változások
a közoktatásban. A „rejtett” helyi tantervektől a valóságos helyi tantervekig.
In.: Vágó Irén (szerk.): Tartalmi változások a közoktatásban a 90-es években.
Okker Kiadó. Budapest, 1999. 16-17. o.
Példa: Hogyan értékelték, értelmezték munkájukat olyan pedagógusok, akik
saját iskolájuk számára helyi tantervet (kísérleti tantervet) írtak.
„ A tanár-diák kapcsolat közvetlensége és az önállóság a két legfontosabb
momentum. Óriási lehetőséget nyújtott az is, hogy a programot mi magunk hoztuk
létre, és ez fejlesztett is mindenkit, aki benne volt.”
„Én a kollégák jóviszonyát tartom a legfontosabbnak. Egyívásúak voltunk,
értelmes, alkotó feladatot kaptunk. Számomra fontos volt az is, hogy nemcsak a
szakomat taníthattam, hanem – önképzéssel, mások segítségével – módom nyílt más
tárgyak megismerésére is. Igaz, az alkotás szabadságát sok küzdés, munka árán
lehetett kivívni, de megvan az eredmény is.”
„ Nekünk magunknak kellett kialakítani az egész tantárgyi rendszertől
kezdve a tantárgyak tartalmán át a módszerekig mindent, így amit csináltunk,
személyes ügyünkké vált.”
V.ö.: Varga Dávid: Miért jöttek,
miért maradtak? Amit csináltak, személyes ügyükké vált. Baranya Megyei
Pedagógiai Körkép. 1989. 1. sz.
A helyi tanterv kidolgozására vállalkozó iskolák tapasztalatainak
közzétételére is van példa.
Lásd az Alternatív Közgazdasági Gimnázium „krónikáját”! Takács Géza: Iskolapróza. Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium kalandja a szabadsággal. Ökonet Kft. Budapest, 2000.
A második
tanulási egység végére ért. Mielőtt egy újabb tanulási egység, s egyúttal egy
újabb fejezet tanulmányozását megkezdené, egy kis lazítás javasolható Önnek.
A tanulás folytatásához további erő gyűjthető – egy Ön által
kiválasztott – szakirodalom, digitális dokumentum áttekintésével.
Mielőtt az újabb tanulási
egységet elkezdené, érdemes átgondolnia azt, hogy:
-
az eddig olvasottak miben nyújtottak megerősítést
vagy új információt az Ön számára,
-
milyen kritikai észrevételei vannak,
-
milyen további gondolatok, kérdések merültek fel
Önben?
A reflexiók írásos rögzítéséhez felhasználhatók az alábbi szempontok
is:
1
A
különböző curriculum meghatározások közül, melyek voltak Ön számára a
leginformatívabbak? Miért?
2
Miként
foglalhatók össze az Ön számára a curriculum – egyes meghatározásokból
kibontható – lényegi összetevői? Miért éppen ezeket tartja „lényegieknek”?
3
A
curriculum miként orientálja, miként értéktételezi a tanulás és tanítás
tervezését, lefolytatásának, eredményességének értelmezését?
4
A
zárt, a nyitott, a core, a local curriculum, az extracurriculum jelentésének,
példáinak áttekintése után, melyiket emelné ki további értelmezés, kritikai
elemzés céljából? A hivatkozott – s Ön által tanulmányozott – szakirodalmi
források milyen további gondolatokat ébresztettek Önben?
|