3. Oktatásszervezési módok és oktatási módszerek
A témakör feldolgozása változatos és váltakozó oktatásszervezési módok és oktatási módszerek segítségével történik. Az M. Nádasi Mária által definiált oktatásszervezési módok, illetve munkaformák közül főként az egyéni és a csoportmunka, illetve egy bevezető modul erejéig a frontális munka kerül előtérbe (M. Nádasi, 2003.). Az egyéni munka során a diákok társaik közreműködése nélkül, tehát önmaguk szereznek új ismereteket a rájuk szabott, kiosztott és vállalt feladatok jóvoltából. A csoportmunka az együttműködési képesség fejlesztésén túl a tanulók egyidejű és párhuzamos társas foglalkoztatására alkalmas. A frontális munka az oktatási gyakorlat, illetve a tömegoktatás közkedvelt munkaformája, mely a pedagógus tanítására, nem pedig a diákok tanulási folyamatára helyezi a hangsúlyt.
Az oktatási módszerek közül a megbeszélés, az elbeszélés, a szemléltetés és a kooperatív oktatási módszer alkalmazása fordul elő a leggyakrabban, de természetesen az egyéni és csoportszükségletekhez igazodva a módszer-apparátus változtatható. A megbeszélés dialogikus szóbeli közlési módszer, mely folyamatos visszacsatoló impulzusokat közvetít a pedagógus és a diákok számára a tanulási-tanítási folyamat résztvevőiről, így a tanulás előre megtervezett menete, üteme és tartalma ennek megfelelően módosítható. Az elbeszélés monologikus szóbeli bemutatás, mely meghatározott tudásbázisra támaszkodva nélkülözhetetlen információkat közvetít. A szemléltetés az érzékszervek mozgósításán, a tárgyi észlelésen keresztül kívánja illusztratívabbá, ezáltal pedig érthetőbbé tenni a tanulási folyamat aktuális szakaszát. A kooperatív oktatási módszer az egyes tanulói kiscsoportok közös tevékenységére építve az együttműködési képesség harmonikus fejlesztésének, és a szociális készségek hatékony integrálásának feltétele. A tizenkét modul leírása e négy oktatási módszeren felül további javaslatokat is tesz a kitűzött célok könnyebb eléréséhez. Alkalmazásuk mindenféleképpen ajánlott.