5. Taneszközök

Tompa Klára értelmezésében „taneszköznek tekinthető minden olyan tárgy vagy elektronikus úton előhívható képi vagy hanginformáció, amely az oktatás (tanítás, tanulás) folyamatában felhasználható, az oktatás céljainak elérését segíti elő”. (Tompa, 1997. 83. o.) A tizenkét modul teljesítéséhez előirányzott (tan)eszközök a középfokú közoktatási intézmények általános felszerelési ellátottságához igazodnak.

Az ókori Egyiptom világa című oktatási programcsomag taneszközeinek csoportosítása a Tompa Klára által javasolt felosztási séma alapján készült (Tompa, 1997. 84. o.). Az egyes modulokban az aktív tanulói közreműködés érdekében mindenekelőtt a háromdimenziós munkaeszközök és a nyomtatott tanulói segédletek használata preferált. A szakköri foglalkozások megszervezésekor ezért fokozott figyelmet igényel a változatos taneszközkínálat, illetve a sokszorosíthatóság és hozzáférhetőség biztosítása. A nyomtatott tanári segédletek a pedagógus oktatásszervező munkáját támogatják, módszertani eszköztárát pedig gazdagítják. Az oktatástechnikai anyagok és eszközök intézményi jelenléte már kevésbé evidens. Az infrastrukturális berendezések beszerzését és üzemeltetését az iskola anyagi lehetőségei és korlátai határozzák meg. A modulokban feltüntetett oktatástechnikai eszközök természetesen az adott közintézmény felszereltségéhez igazíthatók. A hiányzó oktatástechnikai és nyomtatott taneszközök, illetve háromdimenziós munkaeszközök beszerzése háztartási és papírboltok, valamint az iskolai számítógépes rendszergazda és a helyi könyvtárak közreműködését, szülői, intézményi és fenntartói támogatások elnyerését igényli.


1. táblázat – Az ókori Egyiptom világa (Oktatási programcsomag) taneszközeinek tipizálása

 


Háromdimenziós



Nyomtatott


Oktatástechnikai


Munkaeszközök


  • asztalok

  • cellux

  • ceruza

  • csomagolópapír

  • ecset

  • egyszínű

(minta nélküli) vászontáskák, konyharuhák, pólók

  • filctollak (négy különböző színben)

  • folyékony ragasztó

  • gipszpor

  • kartonpapír

  • kréta

  • olló

  • ragasztópisztoly

  • ruhafesték

  • spatulák

  • székek

  • színes gyurma

  • tábla

  • tálak

  • tempera

  • üres papírlapok

  • vízfesték

  • vonalzó

  • 15 x 10 cm-es kártyák


Tanári segédletek


- a táblára felírt szövegek

- „Az ókori Egyiptom” falitérkép


Tanulói segédletek


  • hand-out (a csoport létszámának megfelelően)

  • képek, idézetek, fogalomkártyák és források kinyomtatott változata



Anyagok


Audiovizuális


- A múmiaA múmia visszatér és/vagy című filmek DVD változata




Eszközök


- hosszabbító

- Írásvetítő

- laptop vagy számítógép (Microsoft Office PowerPoint programmal)

- projektor

- UTP hálózati kábel (internet-kábel) vagy mobil internet