Kulcskompetencia:
Anyanyelvi kommunikáció
A
fogalmak, gondolatok, érzések, tények és vélemények
kifejezése
és értelmezése
szóban és írásban egyaránt (hallott és olvasott szöveg
értése, szövegalkotás), helyes és kreatív nyelvhasználat.
|
Kulcskompetencia összetevői
|
Fejlesztési feladatok 5-6. évfolyam
|
Tanulói tevékenységek
(egyéni, páros és együttműködésen alapuló
csoportmunkában szervezve)
|
Ismeretek
-
megfelelő szókincs
-
szóbeli kapcsolattartás fő típusai
-
nem irodalmi szövegek fő sajátosságai
-
a nyelv és a kommunikáció változásainak ismerete
különféle helyzetekben
|
-
Történelmi személyiségek jellemzése.
-
Kérdés megfogalmazása egy-egy történelmi témáról.
-
A megismert történelmi fogalmak alkalmazása
élőbeszédben.
-
Történelmi személyek vagy csoportok konkrét tetteinek
megokolása.
-
Egyszerű írásos források szövegének megértése,
értelmezése tanári segítséggel.
|
-
Jellemtérkép készítése
-
Vád- vagy védőbeszéd
írása
-
Forrásértelmezés
-
Szövegértési feladatok ismeretterjesztő szöveggel
-
Beszámoló/fogalmazás
írása
-
Levélírás -
történelmi szituációban
-
Kiselőadás
-
Újságprojekt
|
Képességek
-
különféle kommunikációs helyzetekben, szóban és
írásban kommunikálni tud
-
kommunikációját figyelemmel kíséri és a helyzetnek
megfelelően alakítja
-
képes megkülönböztetni és felhasználni különféle
típusú szövegeket
-
megkeresni, összegyűjteni és feldolgozni információkat,
-
képes különböző segédeszközöket használni
-
saját szóbeli és írásbeli érveit a helyzetnek
megfelelő módon meggyőzően megfogalmazni és kifejezni
|
-
A látott építészeti, tárgyi emlékek reprodukálása
emlékezetből.
-
Kérdés és válasz megfogalmazása egy-egy történelmi
témáról.
-
Összefüggő élőbeszéd gyakorlása megadott történelmi
témáról a megismert fogalmak felhasználásával.
-
Életképek összeállítása és megjelenítése adott
témáról előzetes kutatómunka alapján, tanári segítséggel.
-
Kérdések megfogalmazása egyszerű korabeli írásos
forrásokról, tanári segítséggel.
-
Történetek mesei és valóságos elemeinek
megkülönböztetése tanári segítséggel
|
-
Fejtörő (Hol jártam, mit láttam?)
-
Totó, fejtörő készítése
-
Megbeszélés kiscsoportban
-
Csoportos szerepjáték
-
Vád- vagy védőbeszéd
-
Ismeretterjesztő szöveg, eredeti forrás, tankönyvi
szöveg tartalmi ismertetése
|
Attitűdök
-
a kritikus és építő jellegű párbeszédre való
törekvés
-
az esztétikai minőség tisztelete
-
mások megismerésének az igénye
-
társadalmilag felelős nyelvhasználat
|
-
Érvek gyűjtése, vélemény alátámasztására,
cáfolására.
-
Adott korszakban, szituációban élt ellentétes
történelmi személyiségek jellemzése.
-
Történelmi szituációk eljátszása, megjelenítése.
|
|