8. Kulcskompetenciák – fejlesztési követelmények – tanulói tevékenységek

iDevice ikon 8. szövegmelléklet

Az otthoni munka lehetséges megoldása

Kulcskompetencia: Anyanyelvi kommunikáció

A fogalmak, gondolatok, érzések, tények és vélemények kifejezése és értelmezése szóban és írásban egyaránt (hallott és olvasott szöveg értése, szövegalkotás), helyes és kreatív nyelvhasználat.

Kulcskompetencia összetevői

Fejlesztési feladatok 5-6. évfolyam

Tanulói tevékenységek

(egyéni, páros és együttműködésen alapuló csoportmunkában szervezve)

Ismeretek

  • megfelelő szókincs

  • szóbeli kapcsolattartás fő típusai

  • nem irodalmi szövegek fő sajátosságai

  • a nyelv és a kommunikáció változásainak ismerete különféle helyzetekben

 

 

  • Történelmi személyiségek jellemzése.

  • Kérdés megfogalmazása egy-egy történelmi témáról.

  • A megismert történelmi fogalmak alkalmazása élőbeszédben.

  • Történelmi személyek vagy csoportok konkrét tetteinek megokolása.

  • Egyszerű írásos források szövegének megértése, értelmezése tanári segítséggel.

 

  • Jellemtérkép készítése

  • Vád- vagy védőbeszéd írása

  • Forrásértelmezés

  • Szövegértési feladatok ismeretterjesztő szöveggel

  • Beszámoló/fogalmazás írása

  • Levélírás - történelmi szituációban

  • Kiselőadás

  • Újságprojekt

 

Képességek

  • különféle kommunikációs helyzetekben, szóban és írásban kommunikálni tud

  • kommunikációját figyelemmel kíséri és a helyzetnek megfelelően alakítja

  • képes megkülönböztetni és felhasználni különféle típusú szövegeket

  • megkeresni, összegyűjteni és feldolgozni információkat,

  • képes különböző segédeszközöket használni

  • saját szóbeli és írásbeli érveit a helyzetnek megfelelő módon meggyőzően megfogalmazni és kifejezni

 

 

  • A látott építészeti, tárgyi emlékek reprodukálása emlékezetből.

  • Kérdés és válasz megfogalmazása egy-egy történelmi témáról.

  • Összefüggő élőbeszéd gyakorlása megadott történelmi témáról a megismert fogalmak felhasználásával.

  • Életképek összeállítása és megjelenítése adott témáról előzetes kutatómunka alapján, tanári segítséggel.

  • Kérdések megfogalmazása egyszerű korabeli írásos forrásokról, tanári segítséggel.

  • Történetek mesei és valóságos elemeinek megkülönböztetése tanári segítséggel

 

 

  • Fejtörő (Hol jártam, mit láttam?)

  • Totó, fejtörő készítése

  • Megbeszélés kiscsoportban

  • Csoportos szerepjáték

  • Vád- vagy védőbeszéd

  • Ismeretterjesztő szöveg, eredeti forrás, tankönyvi szöveg tartalmi ismertetése



 

Attitűdök

  • a kritikus és építő jellegű párbeszédre való törekvés

  • az esztétikai minőség tisztelete

  • mások megismerésének az igénye

  • társadalmilag felelős nyelvhasználat

 

 

  • Érvek gyűjtése, vélemény alátámasztására, cáfolására.

  • Adott korszakban, szituációban élt ellentétes történelmi személyiségek jellemzése.

  • Történelmi szituációk eljátszása, megjelenítése.

 

  • Bírósági tárgyalás

  • Jellemzés készítése - írásbeli házi feladat

  • Szerepjáték