Bevezetés
Az említett kompetenciák közül az
együttműködési készség fejlesztése bármely területhez kapcsolható és nem
elhanyagolható. A kutatások kimutatták, hogy az eredményesség egyik
alapfeltétele a munkahelyeken az, hogy az ott dolgozók nagymértékben képesek a
funkcionális együttműködésre. Mindezek kapcsán felvetődik a kérdés, hogy a
hatékony együttműködési készség fejlesztéséhez,
miként lehet hozzá igazítani a tanárszerepet, hogyan tudja a pedagógus a tudás
és az ismeretek közvetítése mellett együttműködésre is tanítani tanulóit.
Rendelkezik-e az ehhez szükséges módszertani eszköztárral? Képes-e lehetővé
tenni azt, hogy a tanulók társas érintkezésben személyes tapasztalatokat
szerezzenek olyan magatartásformák, képességek, szociális készségek
gyakorlásában, amelyek az együttműködést és az önálló tanulást segítik? Tehát
ebben a folyamatban a „mit"
tanítsunk" mellett, a „hogyan tanítsunk" is fontossá válik. Központi szerepe
van a saját élményű átélésre alapozott, megtapasztalásra épülő tanulásnak, mely
a kiscsoportokra épülő társas kapcsolatokat erőforrásként használja fel. „A gyerekek személyközi kapcsolataira
támaszkodva építhetjük ki azokat a kooperatív egységeket (csoportokat), amelyekben
mindenki biztonságban érezheti magát, és osztozhat a feladatmegoldás közös
felelősségében." (Vastagh, 1999.
38. o. )
Az említett kompetenciák kialakítását már az alsó évfolyamokban el kell kezdeni,
és tovább lehet fejleszteni a felsőbb osztályokban, az iskolai oktatás minden
területének igénybevételével. Ehhez a fejlesztő tevékenységhez a legjobb
terepet adja az együttműködő tanulás (kooperatív tanulás) és ennek keretében
alkalmazott, megfelelő feladatokhoz kapcsolódó kooperatív módszerek, technikák. Az eddigi
megfigyelések a kooperatív tanulás hatékonyságára utalnak
és hangsúlyozzák szerepét a tanulók szocializációjában is. „A csoport adta többlet - az együttesség hatása - a viselkedésnek, a
személyiség alakulásának, fejlődésének egyik lehetséges mozgatója." (Mérei, 1989. 29. 32. o. ) Motiváló szerepe elismert tényező és alkalmazásával olyan kognitív és humán
értékek alakíthatók ki, amelyek a tanulókat segítik abban, hogy későbbi
életükben, harmóniában éljenek környezetükkel, de ugyanakkor képesek legyenek a hatékony,
minőségi munkára, önértékelésre. Szembetűnők az eredmények nemcsak a
szocializáció szempontjából, hanem az iskolához és a tanuláshoz való viszony,
valamint a felzárkóztatás szempontjából is. A kooperatív tanulás folyamatában a
tanár szervező munkája következtében az individuális tanulás, a szociális
nevelés és a pszichikai megerősítés együtt van jelen. A tanulók
együttműködéssel jutnak el az ismeretek megszerzéséhez, megértéséhez,
alkalmazásához és közben az interakció kapcsán az
egymásra hatás következtében személyiségük állandóan alakul, változik.
Kialakulnak az együttműködéshez, társas kapcsolatokhoz szükséges képességek,
készségek. A tanulók megtanulják a feladatokat, problémákat közösen megoldani,
és konfliktusokat kezelni. Fejlődik kreativitásuk, aktivitásuk, önállóságuk,
kommunikációs készségük, megtanulnak együttműködni, egymást segíteni, egymás
véleményét és elképzelését, eredményeit tisztelni. Jobban megismerik önmagukat,
társaikat, reálisan tudják értékelni önmaguk és társaik munkáját, toleránsabbak
és empatikusabbak lesznek egymás iránt. Vagyis ebben a szociális, kommunikációs
kölcsönhatásban jobban kialakul a társadalmi normáknak megfelelő szociális
viselkedés, közben a tanulók alkalmazható tudásra tesznek szert. A kooperatív
tanulási formák alkalmazásának manapság egyre növekvő igénye az intézményes
tanulásban a hagyományos pedagógia hiányosságaira vezethető vissza. Nagy József
szerint ez a mai oktatás csődje, amiből a kiutat egy kompetencia alapú,
kritériumorientált pedagógia bevezetése jelentheti. Ennek egyik legfontosabb
tényezője az egyéni és csoportos, a cselekvő tanulás rendszeres művelése,
valamint a kooperatív tanulási formák alkalmazása az iskolákban.(Nagy,
2000.)
„Ez mindenekelőtt,
azáltal valósulhat meg, ha a pedagógus rendszeresen él a segítő
együttműködéssel (például együtt cselekvés, közös feladatmegoldás formájában).
Továbbá az iskola, a pedagógus úgy szervezi a tanórai, iskolai és az iskola
által működtetett iskolán kívüli tevékenységeket, hogy a tanulóknak elegendő
alkalmuk legyen a segítő együttműködést gyakorolni." (Nagy, 2000. 238. o.) Spencer Kagan szerint a tökéletes
egyensúlyt kell megteremteni a kooperatív, a kompetitív és individuális
tanulásszervezés között. Ha ezt megfelelően kombináljuk, akkor készíthetjük fel
legjobban a gyerekeket az életre. (Kagan, 2001. 2:1- 2:11) A
vizsgálatok eredményei jelzik, hogy a kísérleti osztályok gyerekcsoportjai
egymás, a pedagógusok és a szülők számára jobb partnerekké váltak,
személyiségük kiegyensúlyozottabb, akarati-indulati és érzelemviláguk, a
tanulás-, a tudás- és a szociális értékek iránti nyitottságuk valóban
növekszik. „Bebizonyosodni látszik az,
hogy az intenzív személyes kapcsolatokra épített tanulási folyamat szinte
kikényszeríti a pozitív gondolkodás, attitűd és magatartás kialakulását." (Benda , 1994. 67.o.) A
szocializációs funkció felvállalása egy jól működtetett technológiával a
tanulás javulását is eredményezheti. A jó közérzettel, önszervező aktivitással
végzett tanulás, amelynek céljaival a gyerekek azonosulni tudnak - jelentős
teljesítménynövelő erő.
Az utóbbi években
egyre több kritika éri a hagyományos oktatási módszereket, amiért azok csak kis mértékben teszik lehetővé a szociális készségek és
képességek fejlesztését, s kevésbé motiválják a
tanulókat. A probléma nemcsak a közoktatás, hanem a felsőoktatás módszertani megújulásának
szükségességére is felhívja a figyelmet. Mivel a közoktatás és felsőoktatás kölcsönösen hatnak egymásra, ezért a
pedagógusképzésben történő változások, átalakítások, befolyásolják az általános
és középiskolai oktatást, nevelést, s az iskola
új elvárásai megadhatják a felsőoktatás fejlesztésének irányait. Napjainkban új pedagógiai kultúra van kialakulóban, új módszerek
honosodtak meg a magyar iskolarendszerben, amelyek döntő többsége a motiválás, differenciálás és
aktivizálás lehetőségeit gazdagítják, s amelyekhez gyakran kapcsolódik, kapcsolódhat a párokra, kiscsoportokra épülő
tanulás (pl. projektek, portfoliók, kooperatív tanulási formák). A gyakorló tanárok egy része és a tanárjelöltek is egyre
inkább érzik, hogy
szükséges felkészülniük ezekre az új módszerekre,
hiszen csak akkor tudják alkalmazni tanítványaik fejlesztésére, ha megtanulták,
átélték, megtapasztalták ezeket, ha rendelkeznek az alkalmazásukhoz szükséges szakmai kompetenciával, személyiségközpontú
módszertani kultúrával és ennek megfelelő attitűddel. Ez az elvárás a pedagógusképzés átgondolásához vezet. Vastagh
Zoltán iránymutató gondolatai is ezt sugalmazzák: „A
pedagógusképzés teljes rendszerében minőségi változáshoz, jól kirajzolódó
szakmai többlethez vezethet a kooperatív, kiscsoportos tanulás megismertetése,
és metodikájának fokozatos elsajátíttatása. Már a pedagógusképző intézményekben
(különböző elméleti, metodikai előtanulmányok után) lehetőséget kell adni a
fiataloknak arra, hogy megismerjék az önirányító kiscsoportos oktatás eddigi
eredményeit, majd arra is, hogy betekintsenek a kooperatív tanulás műhelyébe,
az arra vállalkozók pedig mielőbb részt vehessenek sajátélményű felkészítő
tanfolyamokon." (Vastagh, 1999. 46. o.).
A Pécsi Tudományegyetem BTK Neveléstudományi Intézetében
Vastagh
Zoltán szellemében indult el és működnek máig a kooperatív tanulás -
tanulásszervezés tréningek. Ezek a tréningek igen sokszínű fejlesztési célokat
tűznek ki. Fontos alapelvük, hogy az elméletet és a gyakorlatot integráltan jelenítik meg. A hallgatók az elméleti ismeretek nagy részét átélés és megfigyelés
alapján sajátítják el. Cél, hogy ismereteket szerezzenek az együttműködő
tanulásról, tanulásszervezésről, módszerekről, eszközökről, a feltételek
biztosításáról, értékelésről, interakciók jellemzőiről, a csoportképzés
technikáiról, csoportfolyamatokról, az együttműködést és személyiségfejlődést
segítő gyakorlatokról, játékokról és a szabályozás eszközeiről. Ismerjék meg
azt, hogy a különböző típusú szerveződési modellekben hogyan lehet alkalmazni a
kooperatív tanulás módszereit. Cél,
olyan kompetenciák kialakítása, amelyek lehetővé teszik a későbbi alkalmazást.
Az egyetemről kikerülő hallgatók tanításuk során legyenek képesek olyan
tanulási környezetet, pedagógiai helyzeteket, szituációkat teremteni, amelyek
az ismeretek átadása mellett elősegítik a tanulók érzelmi, szociális és
erkölcsi fejlődését is. Ahol az együttműködő párokra és kiscsoportokra építve „párhuzamos (nem egy szálon futó) interakció" folyik, ahol a kölcsönös
egymásra hatás (interdependencia) megsokszorozódik, érvényesül az „egyéni felelősség", az „építő egymásrautaltság" és az „egyenlő arányú részvétel" elve. (Kagan, 2001, 4:9 o. ) Tudják a hallgatók azt, hogy az együttműködő kiscsoportok
szakszerű kezelésével hatékonyabb személyiségfejlesztést lehet elérni, mert ezáltal olyan pszichés klíma alakul ki, amely
a fejlődés szempontjából öngerjesztő hatást gyakorol. Képesek legyenek a
személyes, kognitív, szociális képességek komplex fejlesztésére. Képesek legyenek
a segítő, tanácsadó, moderátor, koordinátor szerepre. Képesek legyenek segíteni
a „proszociális" értékrend, szokások, viselkedés kialakulását majd a saját
tanulóikban. Személyes mintaadással és szakmai többlet hozzáadásával képesek
legyenek az önzetlen, erkölcsös, segítő, együttműködő, toleráns, empatikus
személyiségek formálására. (Nagy, 2000, 182-200 o.). A hallgatói tapasztalatok. (Orbán, 2000/ 1-2. 100- 110. o.)
Személy szerint
1991-ben ismerkedtem meg a kooperatív tanulással a Humanisztikus Kooperatív
Tanulás (HKT) alternatív program
keretében, amely egy „másként nevelés" körvonalait világította meg
számomra. A hároméves képzésben való részvétel nagy változást eredményezett a
pedagógiai munkámban. A megszokottól eltérő, szemléletében is másfajta tanulásszervezési
formát kezdtem el alkalmazni és feldolgozni, amely végigkísérte pedagógiai
munkámat. Így kerültem kapcsolatba a HKT program eszmei szerzőjével Benda
Józseffel (http://hktprogram.hu/page10.phpv összhangban van,),
majd a Pécsi Tudományegyetem 2. számú Gyakorló Iskola pedagógusaként olyan
szerencsés helyzetbe kerültem, hogy sikerült együtt dolgozni Vastagh Zoltánnal a
Pécsi Tudományegyetem Pedagógia Tanszékének akkori vezetőjével, akitől nemcsak
szakmai segítséget kaptam, hanem bátorított, biztatott a munka folytatására.
Ezt a segédanyagot több mint húsz éves tapasztalataimra, kutatómunkára, és
elméleti gyűjtőmunkára építettem. Pályám során különös figyelmet fordítottam a
kooperatív tanulással foglalkozó szakirodalom tanulmányozására. Kerestem azokat
az elméleti alapelveket, amelyekre épül a kooperatív tanulás filozófiája,
pszichológiája, pedagógiája, szocializációs alapjai, majd a megfigyeléseket
kapcsolatba hoztam a gyakorlati munkámmal. Így közeledett egymáshoz az elmélet
és gyakorlat, egyre tudatosabbá téve a
mindennapi pedagógiai tevékenységeimet. Örvendetes, hogy az utóbbi években már
természetes a személyközpontú megközelítésről, a kompetenciafejlesztő
oktatásról, a társas kapcsolatok, az együttműködés fontosságáról, és a kooperatív tanulásról beszélni.
Sajnos azonban ez gyakran megreked elméleti szinten, és lényegesen kevesebb szó
esik a „hogyanról" a megvalósítás módszereiről. A kooperatív
tanulás folyamatában a tanárnak a tudás forrásából sokkal inkább a tanulási
helyzet menedzserévé, tanulásszervezőjévé kell válnia. A kooperáció kialakítása
komoly előkészületeket, a tanár részéről rendkívül átgondolt munkát és
alapvetően újszerű magatartást igényel. Megvalósításához elengedhetetlen, hogy
minden pedagógus olyan szakmai tudással, módszertani felkészültséggel
rendelkezzen, hogy ezt könnyedén meg tudja valósítani. A magyar pedagógiai
szakirodalomban kevés olyan pedagógiai kiadvány, átfogó mű jelent meg, amely a
pedagógusoknak konkrét segítséget nyújt a kooperatív tanulás megszervezéséhez.
Ezért úgy gondoltam, hogy a saját összegyűjtött anyagaimat nem hagyom elveszni,
közre adom, és valamennyire próbálom pótolni ezt a hiányt. A segédanyagban, az elmélet és a gyakorlat, akár
kézikönyvként is használható. Az elméleti anyagokhoz konkrét gyakorlati példák,
ötletek kapcsolódnak, amelyek összegyűjtésében segítségemre voltak a hallgatóim
dolgozataiból kigyűjtött ötletek. A
dolgozatokat a hallgatók a Pécsi Tudományegyetem Bölcsésztudományi Kar,
Neveléstudományi Intézetben, Személyiség-és képességfejlesztő tantárgy keretében
működő Kooperatív tanulás és tanulásszervezés kurzus keretében írták , amelyet több éven keresztül vezettem. A
dolgozatok témája: kooperatív módszerek alkalmazása a saját szakjuknak
megfelelő tantárgyban. A segédanyagban közölt dolgozatrészletek tükrözik
elképzeléseiket, vagy esetleg már a gyakorló tanításaik során szerzett
tapasztalataikat.