Irodalomjegyzék / Hivatkozások
A
1. Andorka Rudolf (1997): Bevezetés a szociológiába. Osiris Kiadó,
Budapest. 352. o.
2. Arató Ferenc -
Varga Aranka (2006): Együtt-tanulók
kézikönyve - Bevezetés a kooperatív tanulásszervezés rejtelmeibe (első kiadás
PTE BTK, Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs.,
második kiadás (2008.) Educatio Társ. Szolg. Kht.,Bp.
3.
Arató Ferenc: Kooperatív paradigma, Dekonstruktív fordulat a pedagógiában. PTE BTK NTI Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék,
Megtekintés: 2010. 10. 25., nevtud.btk.pte.hu/files/tiny_mce/Kepzesek/Kooperatív%20paradigma.ppt, http://nevtud.btk.pte.hu/menu/83/80)
4. Aronson, E. et al. (1978): The
Jigsaw Classroom. Sage Publications, Beverly Hills, California.
B
5. Bagdy Emőke (1999): Mentálhigiéné Elmélet, gyakorlat, képzés,
kutatás. Animula, Budapest, 36. o.
6. Bagdy Emőke-Telkes József
(1988): Személyiségfejlesztő módszerek az
iskolában. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest,
37. o.
7. Bakos Ferenc (1967, 1979): Idegen
szavak és kifejezések szótára. Budapest, Akadémiai Kiadó, 392. o., 459. o.
8. Bábosik István (1982): Személyiségformálás közvetett hatásokkal.
Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 146. o.
9. Bábosik István (2000): Az iskolai nevelési hatékonyságának mutatói.
Új Pedagógiai Szemle, 4. sz. 3-4. o.
10. Bábosik István - Nádasi Mária
(1975): A közvetett ráhatás a
csoportmunkában. Pedagógiai Közlemények, Budapest, 16. o.
11. Bales, Robert Freed (1970) Personality and
interpersonal behavior . Bales, Robert
Freed (1970) Személyiség-és interperszonális
viselkedés. New York, Holt, Rinehart, and Winston. New
York, Holt, Rinehart, és Winston.
12. Bales,
Robert Freed (1950) Interakciós folyamatelemzés: A módszer a tanulmány a
kis csoportok. Cambridge, Mass. : Addison-Wesley. Cambridge,
Massachusetts: Addison-Wesley.
13. Bárdossy Ildikó (1999): A
produktív tanulás főbb összetevői és feltételei, in Kooperatív pedagógiai stratégiák az
iskolában III., Pécs, JPTE Tanárképző Intézete, 20-21. o.
14. Bárdossy Ildikó - Dudás
Margit.- Pethőné Nagy Csilla - Priskinné Rizner Erika (2002): A kritikai gondolkodás
fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetősége a tanárképzésben. Pécs-Budapest,
Pécsi Tudományegyetem, 343-373. o.
15. Bárdossy
Ildikó - Dudás Margit - Pethőné Nagy Csilla - Priskinné Rizner Terézia (2003) Kooperatív
pedagógiai stratégiák az iskolában IV., Pécsi Tudományegyetem, BTK
Tanárképző Intézet, Pécs.
16. Bárdossy
Ildikó (2010.): Általános kiindulópontok a pedagógusképzési programok
(curriculumok) fejlesztéséhez. PTE
BTK NTI Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék, Pécs.
17. Báthory Zoltán (1992): Tanulók, iskolák, különbségek. Egy
differenciális tanításelmélet vázlata. Budapest, Tankönyvkiadó,
27-28. o.
18. Benda József (1986): Kiscsoportos tanulásszervezés modellkísérlet. Budapest, Országos Pedagógiai Intézet, 10-34.
19. Benda József (1993): Lépések egy humanisztikus iskola felé. Budapest, Új Pedagógiai Szemle, 1993/ 9, 70-81. o.
20. Benda József (1994): A
humanisztikus kooperatív tanulás innovációs program hatásvizsgálata. Budapest,
17., 24., 67. o.
21. Benda József (2002): A kooperatív pedagógia szocializációs
sikerei és lehetőségei Magyarországon 1.,2.,
Budapest, Új pedagógiai szemle, 52.
szept. 21-33.; 6-37. o.
22. Benda József (2007): Örömmel tanulni, Agykontrol Kiadó,
Budapest.
23. Benda József (1986): Kiscsoportos tanulásszervezés
modellkísérlet. Budapest, Országos Pedagógiai Intézet, Pécs.
24. Brocher, Tobias (1975): Csoportdinamika és felnőttoktatás. Tankönyvkiadó,
Budapest
25. Buda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés
szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest,
26. Buda Béla (1998): Empátia - a beleélés lélektana. Ego
schol Bt, Budapest. 45. 230. o.
27. Buzás László (1980): A csoportmunka. Budapest, Tankönyvkiadó
78., 164. o.
C
28. Cole, M - Cole, S. R. (2003):
Fejlődéslélektan. Osiris, Budapest.
29. Cusinet R (1945.): A csoportosan végzett szabad munka módszere.
OPKM. (Cousinet, R.: Une methode de travail libre pargraupes)
Paris. 85. o.
30. Csepeli György (1997): Szociálpszichológia.
Osiris Kiadó, Budapest. 148-149., 350. o.
31. Csirmaz Mátyás: (2003.) Alternativitás vagy az oktatási rendszer
hiányosságai? Új Pedagógiai Szemle 2003. október,
Budapest.
32. Csirmaz Mátyás (1995): Az
értékelés problémái I. II. Kapcsolat, III. évf. Budapest,2/6.,
33. Csirmaz Mátyás (1996): Gondolatok az értékelés kapcsán.
Fejlesztő Pedagógia, Budapest. 1. 9-16. o.
34. Csirmaz Mátyás (1998.,1999.):
Humanisztikus kooperatív tanulás 1-6
évfolyamos munkaterve 1.,2. rész, Humanisztikus
iskolaprogram kiadványa Budapest.
D
35. Dancsó Tünde
(2005): A szociális kompetencia
megjelenése a Nemzeti alaptanterv kiemelt fejlesztési feladataiban. Új Pedagógiai Szemle, 4. sz.
Budapest.
36. Debreceni Tibor (1994): Drámapedagógiai órák alsóban, felsőben és
főiskolán. Magyar Drámapedagógiai Társaság, Kecskeméti
Tanítóképző Főiskola. Kecskemét.
37. Demeter Katalin (1993): Fejlesztő értékelés, Tanító 2. sz. 10.
Budapest.
E
38. Eliot Aronson (1994): A társas lény. Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest.
F
39. Falus Iván (1998): Didaktika. Budapest, Nemzeti
Tankönyvkiadó, 278. o.
40. Fábián Zoltán (1996): A csoportfoglalkozások pedagógiai értékei.
Budapest, Pedagógiai Szemle 1996/6.
41. Forgács József (1994): A társas érintkezés pszichológiája.
Gondolat, Budapest
G
42. G. L. Huber (1987):
Kooperatív tanulás I. Elméleti kihívás a pedagógiai pszichológia számára 1987/4., 340-362.
o. Fordításban megjelent: Budapest, Kapcsolat III. évfolyam. 1. szám, 3-7. o.
43. Gabnai Katalin (1987): Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak,
felnőtteknek. Tankönyvkiadó, Budapest.
44. Garai Zsolt (1999): Az oktatási mező játékosai. Iskolakultúra,
11. IX. évf. Budapest. 88. o
45. G. Donáth Blanka (1980): Személyiségformáló kiscsoport munka az
iskolában. Akadémiai Kiadó, Budapest. 20. o.
H
46. Harsányi István, Gádorné Donáth Blanka (1966):
Az értékelés és önértékelés kérdései a neveléslélektan
szemszögéből. Pedagógiai Szemle,
Budapest,6., 520-529. o.
47. Horváth Attila (1994): Kooperatív technikák. Hatékonyság a
nevelésben. ALTERN füzetek 7. OKI Iskolafejlesztési Központ,
Budapest. 17., 84. o.
48. Hortobágyi Katalin (1995): A tanulási folyamat differenciálódásának
elvei a gyakorlatban. OKI
Budapest.
49.
Hortobágyi Katalin (1991):
Projektkézikönyv, ALTERN Módszerek1, OKI. Budapest 50.
50. Huber, G. L.: Elméleti és gyakorlati kihívás a pedagógiai pszichológia számára
in: Zeitschrift für
Entwicklungspspsychologie und Padagodische Psychologie. 1987/4. (Fordítás: Budapest, Kapcsolat 1, 1996.
5-6.)
J
51. Johnson, D.,
Johnson, R. (1999). Learning together and alone: cooperative, competitive, and
individualistic learning . Boston: Allyn
and Bacon. Johnson, D., Johnson, R.
(1999). Tanulás együtt és egyedül:
kooperatív, versenyképes, és individualista tanulás. Boston: Allyn és Bacon.
52. Johnson, D.,
Johnson, R.& Holubec, E. (1998). Cooperation in the classroom .
Boston: Allyn and
Bacon. Johnson, D., Johnson, R. &
Holubec, E. (1998). Együttműködés az osztályteremben. Boston: Allyn és Bacon.
53. Jankovich Krisztina, Módosította:Bernáth
Gábor, Nemes Éva): Csoportidentitás Megtekintés:2011.1.1.http://ktnye.akti.hu/index.php/Csoportidentit%C3%A1s"
K
54. Kelemen László (1970): A
pedagógiai pszichológia alapkérdései.Tankönyvkiadó, Budapest,
55. Kozéki Béla (1980): A
motiválás és motiváció összefüggéseinek pedagógiai pszichológiai vizsgálata.
Akadémiai Kiadó, Budapest.
56. Kozéki Béla (1987): Moralitás,
jellemfejlesztés. Tankönyvkiadó, Budapest. 19. o.
57. Kozma Tamás (1999): Bevezetés a nevelésszociológiába.
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 72.
58. Kozma Tamás (1997): A
nevelésszociológia alapjai. Budapest, Tankönyvkiadó, 105-107.
59. Kristóf Péter (1999): A Palánta Iskola pedagógiatörténeti
gyökerei. Süss fel nap. Soros Alapítvány, 683.
L
60. Laszlavik Éva (1982): A
csoportszervezés eljárásai és lehetőségei. Tankönyvkiadó, Budapest. 27. o.
61. Lénárd Sándor - Rapos Nóra (2009): Fejlesztő értékelés.
Oktatás-módszertani Kiskönyvtár X. ELTE PPK
Neveléstudományi Intézet, Gondolat Kiadó, Budapest.
62. Juhász, Szőke, O. Nagy (1980): Magyar értelmező szótár. Akadémiai Kiadó. Budapest 264., 568. o.
M
63. Meleg Csilla (2000): Egész-ség, Egy szervezetfejlesztési program körvonalai. Új Pedagógiai
Szemle 2000/12. Budapest. 34 - 42. o.
64. Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes (1970): Gyermeklélektan. Gondolat Kiadó, Budapest.
65. Mérei Ferenc (1989): Társ és csoport. Akadémiai Kiadó, Budapest.
9-32. o.
66. Mérei Ferenc (1971, 1996): Közösségek rejtett hálózata. Osiris
Kiadó, Budapest.
67. Montessori Mária (1930): Módszerem
kézikönyve. Budapest, Kisdednevelés. 2-3. o.
68. M. Nádasi Mária (1986): Egységesség
és differenciáltság a tanítási órán. Tankönyvkiadó, Budapest. 33., 73. o.
N
69. Nagy József (2005): A hagyományos pedagógiai kultúra csődje. Iskolakultúra 6-7. sz
70. Nagy Mária (2004): Új
kompetenciaelvárások és új képzési gyakorlatok a tanári szakmában. Új Pedagógiai
Szemle, Budapest. 4-5. o.
71. Nagy József (2000): XXI.
század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest. 183., 191., 227., o.
72. Nagy József (1996): Nevelési
kézikönyv. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged.
73. Nagy József (1993): Értékelési
kritériumok és módszerek. Pedagógiai Diagnosztika, 2.Bp
O
74. Orbán Józsefné (1994): A
tanulók személyközi kapcsolatainak elemzése és a fejlesztés egy
lehetséges útja. HKT Alkotó Pedagógiai Műhely. Pécs.
75. Orbán Józsefné (1995): Kooperatív kiscsoportos tanulásszervezés
tapasztalatai egy pécsi iskolában,
Budapesti Nevelő 2. 41-54., Módszertani Közlemények 35. évf. 3. Szeged, 94-104. o.
76. Orbán Józsefné (1998): Humanisztikus
Kooperatív Tanulásszervezés, Baranya Megyei Pedagógiai Intézet, Pécs, 7., 29-34. o.
77. Orbán Józsfné (1998): Kiscsoportos
tanulásszervezés. Foglalkozástervezetek gyűjteménye. HKT
Alkotó Pedagógiai Műhely. Pécs.
78. Orbán Józsefné (1999): Az együttműködő tanulásban rejlő fejlesztési
lehetőségek, In: Kooperatív
pedagógiai stratégiák az iskolában III.. Szerk.: Vastagh Zoltán JPTE TI Pedagógia tanszék, Pécs. 71-84. o.
79. Orbán
Józsfné (2001): Egy kooperatív pedagógia
(HKT) elméleti alapjai és a jelenlegi tapasztalatok. HKT
Alkotó Pedagógiai Műhely. Pécs.
80. Orbán Józsefné (1999): Humanisztikus
kooperatív tanulás. Foglalkozástervezetek gyűjteménye. Pécs,
Janus Pannonius Tudományegyetem, 2. Sz. Gyakorló Ált. Isk. Pécs.
81. Orbán Józsefné (2000): Tanítók
és tanárok felkészítése a kooperatív tanulásra, tanulásszervezésre,
Pedagógusképzés 2000/ 1-2. Budapest. 100-110. o.
82. Orbán Józsefné (2000): Az
együttműködésre alapozott tanulás és nevelés jelentősége, In: 83. Orbán Józsefné (2007): A
kooperatív tanulás szerepe a proszocialitásra nevelésben In: Professziók - etikák - relációk.
Szerk.. Bertók Rózsa, Barcsi Tamás, Bécsi Zsófia, Lénárt Imre, ETHOSZ könyvkiadó, Pécs.
98-104. o.
84. Orbán Józsefné (2007): Kooperatív
tanulás tanulásszervezés személyiségfejlesztő tréningen szerzett
hallgatói élmények, tapasztalatok és kétségek. Pedagógusképzés 2007/3. Budapest. 77-89. o.
85. Orbán Józsefné (2009): A kooperatív tanulás: szervezés és
alkalmazás. Orbán & Orbán Bt. Pécs.
86. Óhody Andrea (2005): Az
eredményes tanítási óra jellemzői, Kooperatív
tanulási formák a gyakorlatban. Új Pedagógiai Szemle 2005/12.
Budapest. 100 -108. o.
87. (Óhidy Andrea: (2009): Az eredményes
tanítási óra jellemzői (http://www.ofi.hu/tudastar/ohidy-andrea)
P
88. Pataki Ferenc, Hunyadi
György (1972): A csoportkohézió. Akadémiai Kiadó, Budapest.
89. Nagy Sándor (1976):
Pedagógiai Lexikon I. Akadémiai Kiadó, Budapest. 262. o.
90. Nagy Sándor (1977): Pedagógiai Lexikon. Akadémiai Kiadó, Budapest, 154. o.
91. Pethőné Nagy Csilla (1999): Kooperatív tanulási módszerek az
irodalomtanításban. in: Vastagh Zoltán szerk. (1999)
Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában III. JPTE Tanárképző Intézet, Pécs. 91-106. o.
92. Pethőné Nagy Csilla
(2005): Módszertani kézikönyv. Befogadás
központú és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás a gimnáziumok és szakközépiskolák
9-14. évfolyamában. Korona Kiadó,
Budapest. 258-261.
o.
93. Pukánszky Béla - Németh
András (1996): Neveléstörténet. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest, 326., 355.,
390., 487. 526., 53-536.,
R
94. Paul Roeders és Gefferth
Éva (1997): A hatékony tanulás titka. Calibra Kiadó, Budapest. 41-67. o.
95. Roeders,
Paul (1999): Csoportos projektek. in:
Vastahg Zoltán: Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában III., JPTE
Tanárképző Intézete, Pécs. 55-63. o.
96. Rudas János (1997): Delfi
örökösei, Gondolat-Kairosz Kiadó.
Budapest.
S
97. Slavin, R. E. (1986): Using Student Team Learning, The Jons Hopkins
University, Baltimore, Maryland, 1986 alapján
fordítás: Csoportos tanulás a
gyakorlatban Kapcsolat. (1996) Budapest. 1-6. o.
98. Sherif, Muzafer - Carolyn, W.: Csoporton
belüli és csoportközi viszonyok: kísérleti kutatás. In: Előítéletek és csoportközi viszonyok. Csepeli
György (szerk.) Gondolat Kiadó, Budapest
99. Soros Alapítvány (1999): Süss fel nap! Alternatív óvodák, iskolák
Magyarországon. Budapest. 657-669.
100. Spencer Kagan (2001): Kooperatív
tanulás. Ökonet Kft., Budapest.
101. Spencer Kagan (1999): Kooperatív
Tanulás: Tizenhét érv mellette és ellene, és tíz tipp a Sikerhez Kagan Online Magazine, Tél, 2008-04-10-i . megtekintés, Fordította: Tóth Etelka http://www.kaganonline.com/KaganClub/FreeArticles.html
102. Székely Melinda (2003): Értékelés
az irodalomórán, in Beszélgető könyv
a megértő Irodalomoktatásról. Szerk.: Fóris Ferenczi Rita, T3 Kiadó,
Sepsiszentgyörgy.
T
103. TheoryDavid W. Johnson and
Roger T. Johnson (1998): Cooperative
Learning And Social Interdependence
Social Psychological Applications To Social Issues (Magyarra fordította: Csigi László)
In: Orbán Józsefné (2009.) A kooperatív
tanulás: szervezés és
alkalmazás - együttműködés a tanulásban. Orbán és Orbán Bt, Pécs. 220-224. o.
104. Tajfel, Henri (1997): Csoportközi viselkedés, társadalmi
összehasonlítás és társadalmi változás. In:
Szociálpszichológia. Lengyel Zsuzsanna (szerk.). Osiris Kiadó, Budapest.
V
105. Varga Aranka: Multikulturalizmus - inkluzív oktatási
rendszer 2010. 11. 09. megtekintés, www.tki.pte.hu/admin/documents/varga/interkulturalis_neveles.doc
106. Varga Zoltánné: A humanisztikus kooperatív tanulásszervezés (HKT) fejlesztő hatásának tapasztalatai. In: Vastagh Zoltán: Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában. III. Az együttműködés kiemelt szerepe a produktív
tanulásban.JPTE Tanárképző Intézete, Pécs, 85.
107. Vastagh Zoltán (1980): Mikrocsoportok az iskolai osztályokban. Akadémiai Kiadó. Bp. 108. Vastagh Zoltán: Fejlesztési feladatok a pedagógusképzés
átalakítását szolgáló kutatások tükrében. Magyar
Felsőoktatás, 1995/5-6, 32. o.
109. Vastagh Zoltán (1997): Értékátadási folyamatok és konfliktusok a
pedagógiában. Pécs, JPTE. TI. Pedagógiai Tanszék, 236. o.
110. Vastagh Zoltán (1999): Kooperatív pedagógiai stratégiák az
iskolában. III. Az együttműködés kiemelt
szerepe a produktív tanulásban. JPTE Tanárképző Intézete, Pécs.
111. Vastagh Zoltán (2000): Az
iskolai oktatás hatékonyságát növelő kooperatív kiscsoportos oktatás. PTE,
Iskolakultúra X. évfolyam, 2. Pécs.
112. Vastagh Zoltán jogutódja (2005): Közös élmények fonalán. Válogatott írások. Tanárképzők Szövetsége. Budapest. 173. o.
113. Vastagh Zoltán (1980): Mikrocsoportok az iskolai osztályokban. Akadémiai
Kiadó, Budapest
Z
114. Zsolnai Anikó - Józsa Krisztián (2002): A szociális készségek kritériumorientált fejlesztésének
lehetőségei. Iskolakultúra, április, 12. Budapest.
115. Zsolnai József, Zsolnai László (1987): Mi a baj a pedagógiával? Tankönyvkiadó, Budapest.