Irodalomjegyzék / Hivatkozások

Felhasznált irodalom


A

1. Andorka Rudolf (1997): Bevezetés a szociológiába. Osiris Kiadó, Budapest. 352. o.
2. Arató Ferenc - Varga Aranka (2006): Együtt-tanulók kézikönyve - Bevezetés a kooperatív tanulásszervezés rejtelmeibe (első kiadás PTE BTK, Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs., második kiadás (2008.) Educatio Társ. Szolg. Kht.,Bp.
3. Arató Ferenc: Kooperatív paradigma, Dekonstruktív fordulat a pedagógiában. PTE BTK NTI Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék, Megtekintés: 2010. 10. 25., nevtud.btk.pte.hu/files/tiny_mce/Kepzesek/Kooperatív%20paradigma.ppt, http://nevtud.btk.pte.hu/menu/83/80)
4. Aronson, E. et al. (1978): The Jigsaw Classroom. Sage Publications, Beverly Hills, California.

B

5. Bagdy Emőke (1999): Mentálhigiéné Elmélet, gyakorlat, képzés, kutatás. Animula, Budapest, 36. o.
6. Bagdy Emőke-Telkes József (1988): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 37. o.
7. Bakos Ferenc (1967, 1979): Idegen szavak és kifejezések szótára. Budapest, Akadémiai Kiadó, 392. o., 459. o.
8. Bábosik István (1982): Személyiségformálás közvetett hatásokkal. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 146. o.
9. Bábosik István (2000): Az iskolai nevelési hatékonyságának mutatói. Új Pedagógiai Szemle, 4. sz. 3-4. o.
10. Bábosik István - Nádasi Mária (1975): A közvetett ráhatás a csoportmunkában. Pedagógiai Közlemények, Budapest, 16. o.
11. Bales, Robert Freed (1970) Personality and interpersonal behavior . Bales, Robert Freed (1970) Személyiség-és interperszonális viselkedés. New York, Holt, Rinehart, and Winston. New York, Holt, Rinehart, és Winston.
12. Bales, Robert Freed (1950) Interakciós folyamatelemzés: A módszer a tanulmány a kis csoportok. Cambridge, Mass. : Addison-Wesley. Cambridge, Massachusetts: Addison-Wesley.
13. Bárdossy Ildikó (1999): A produktív tanulás főbb összetevői és feltételei, in Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában III., Pécs, JPTE Tanárképző Intézete, 20-21. o.
14. Bárdossy Ildikó - Dudás Margit.- Pethőné Nagy Csilla - Priskinné Rizner Erika (2002): A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetősége a tanárképzésben. Pécs-Budapest, Pécsi Tudományegyetem, 343-373. o.
15. Bárdossy Ildikó - Dudás Margit - Pethőné Nagy Csilla - Priskinné Rizner Terézia (2003) Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában IV., Pécsi Tudományegyetem, BTK Tanárképző Intézet, Pécs.
16. Bárdossy Ildikó (2010.): Általános kiindulópontok a pedagógusképzési programok (curriculumok) fejlesztéséhez. PTE BTK NTI Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék, Pécs.
17. Báthory Zoltán (1992): Tanulók, iskolák, különbségek. Egy differenciális tanításelmélet vázlata. Budapest, Tankönyvkiadó, 27-28. o.
18. Benda József (1986): Kiscsoportos tanulásszervezés modellkísérlet. Budapest, Országos Pedagógiai Intézet, 10-34.
19. Benda József (1993): Lépések egy humanisztikus iskola felé. Budapest, Új Pedagógiai Szemle, 1993/ 9, 70-81. o.
20. Benda József (1994): A humanisztikus kooperatív tanulás innovációs program hatásvizsgálata. Budapest, 17., 24., 67. o.
21. Benda József (2002): A kooperatív pedagógia szocializációs sikerei és lehetőségei Magyarországon 1.,2., Budapest, Új pedagógiai szemle, 52. szept. 21-33.; 6-37. o.
22. Benda József (2007): Örömmel tanulni, Agykontrol Kiadó, Budapest.
23. Benda József (1986): Kiscsoportos tanulásszervezés modellkísérlet. Budapest, Országos Pedagógiai Intézet, Pécs.
24. Brocher, Tobias (1975): Csoportdinamika és felnőttoktatás. Tankönyvkiadó, Budapest
25. Buda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest,
26. Buda Béla (1998): Empátia - a beleélés lélektana. Ego schol Bt, Budapest. 45. 230. o.
27. Buzás László (1980): A csoportmunka. Budapest, Tankönyvkiadó 78., 164. o.

C

28. Cole, M - Cole, S. R. (2003): Fejlődéslélektan. Osiris, Budapest.
29. Cusinet R (1945.): A csoportosan végzett szabad munka módszere. OPKM. (Cousinet, R.: Une methode de travail libre pargraupes) Paris. 85. o.
30. Csepeli György (1997): Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest. 148-149., 350. o.
31. Csirmaz Mátyás: (2003.) Alternativitás vagy az oktatási rendszer hiányosságai? Új Pedagógiai Szemle 2003. október, Budapest.
32. Csirmaz Mátyás (1995): Az értékelés problémái I. II. Kapcsolat, III. évf. Budapest,2/6.,
33. Csirmaz Mátyás (1996): Gondolatok az értékelés kapcsán. Fejlesztő Pedagógia, Budapest. 1. 9-16. o.
34. Csirmaz Mátyás (1998.,1999.): Humanisztikus kooperatív tanulás 1-6 évfolyamos munkaterve 1.,2. rész, Humanisztikus iskolaprogram kiadványa Budapest.

D

35. Dancsó Tünde (2005): A szociális kompetencia megjelenése a Nemzeti alaptanterv kiemelt fejlesztési feladataiban. Új Pedagógiai Szemle, 4. sz. Budapest.
36. Debreceni Tibor (1994): Drámapedagógiai órák alsóban, felsőben és főiskolán. Magyar Drámapedagógiai Társaság, Kecskeméti Tanítóképző Főiskola. Kecskemét.
37. Demeter Katalin (1993): Fejlesztő értékelés, Tanító 2. sz. 10. Budapest.

E

38. Eliot Aronson (1994): A társas lény. Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest.

F

39. Falus Iván (1998): Didaktika. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 278. o.
40. Fábián Zoltán (1996): A csoportfoglalkozások pedagógiai értékei. Budapest, Pedagógiai Szemle 1996/6.
41. Forgács József (1994): A társas érintkezés pszichológiája. Gondolat, Budapest

G

42. G. L. Huber (1987): Kooperatív tanulás I. Elméleti kihívás a pedagógiai pszichológia számára 1987/4., 340-362. o. Fordításban megjelent: Budapest, Kapcsolat III. évfolyam. 1. szám, 3-7. o.
43. Gabnai Katalin (1987): Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek. Tankönyvkiadó, Budapest.
44. Garai Zsolt (1999): Az oktatási mező játékosai. Iskolakultúra, 11. IX. évf. Budapest. 88. o
45. G. Donáth Blanka (1980): Személyiségformáló kiscsoport munka az iskolában. Akadémiai Kiadó, Budapest. 20. o.

H

46. Harsányi István, Gádorné Donáth Blanka (1966): Az értékelés és önértékelés kérdései a neveléslélektan szemszögéből. Pedagógiai Szemle, Budapest,6., 520-529. o.
47. Horváth Attila (1994): Kooperatív technikák. Hatékonyság a nevelésben. ALTERN füzetek 7. OKI Iskolafejlesztési Központ, Budapest. 17., 84. o.
48. Hortobágyi Katalin (1995): A tanulási folyamat differenciálódásának elvei a gyakorlatban. OKI Budapest.
49. Hortobágyi Katalin (1991): Projektkézikönyv, ALTERN Módszerek1, OKI. Budapest 50.
50. Huber, G. L.: Elméleti és gyakorlati kihívás a pedagógiai pszichológia számára in: Zeitschrift für Entwicklungspspsychologie und Padagodische Psychologie. 1987/4. (Fordítás: Budapest, Kapcsolat 1, 1996. 5-6.)

J

51. Johnson, D., Johnson, R. (1999). Learning together and alone: cooperative, competitive, and individualistic learning . Boston: Allyn and Bacon. Johnson, D., Johnson, R. (1999). Tanulás együtt és egyedül: kooperatív, versenyképes, és individualista tanulás. Boston: Allyn és Bacon.
52. Johnson, D., Johnson, R.& Holubec, E. (1998). Cooperation in the classroom . Boston: Allyn and Bacon. Johnson, D., Johnson, R. & Holubec, E. (1998). Együttműködés az osztályteremben. Boston: Allyn és Bacon.
53. Jankovich Krisztina, Módosította:Bernáth Gábor, Nemes Éva): Csoportidentitás Megtekintés:2011.1.1.http://ktnye.akti.hu/index.php/Csoportidentit%C3%A1s"

K

54. Kelemen László (1970): A pedagógiai pszichológia alapkérdései.Tankönyvkiadó, Budapest,
55. Kozéki Béla (1980): A motiválás és motiváció összefüggéseinek pedagógiai pszichológiai vizsgálata. Akadémiai Kiadó, Budapest.
56. Kozéki Béla (1987): Moralitás, jellemfejlesztés. Tankönyvkiadó, Budapest. 19. o.
57. Kozma Tamás (1999): Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 72.
58. Kozma Tamás (1997): A nevelésszociológia alapjai. Budapest, Tankönyvkiadó, 105-107.
59. Kristóf Péter (1999): A Palánta Iskola pedagógiatörténeti gyökerei. Süss fel nap. Soros Alapítvány, 683.

L

60. Laszlavik Éva (1982): A csoportszervezés eljárásai és lehetőségei. Tankönyvkiadó, Budapest. 27. o.
61. Lénárd Sándor - Rapos Nóra (2009): Fejlesztő értékelés. Oktatás-módszertani Kiskönyvtár X. ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Gondolat Kiadó, Budapest.
62. Juhász, Szőke, O. Nagy (1980): Magyar értelmező szótár. Akadémiai Kiadó. Budapest 264., 568. o.

M

63. Meleg Csilla (2000): Egész-ség, Egy szervezetfejlesztési program körvonalai. Új Pedagógiai Szemle 2000/12. Budapest. 34 - 42. o.
64. Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes (1970): Gyermeklélektan. Gondolat Kiadó, Budapest.
65. Mérei Ferenc (1989): Társ és csoport. Akadémiai Kiadó, Budapest. 9-32. o.
66. Mérei Ferenc (1971, 1996): Közösségek rejtett hálózata. Osiris Kiadó, Budapest.
67. Montessori Mária (1930): Módszerem kézikönyve. Budapest, Kisdednevelés. 2-3. o.
68. M. Nádasi Mária (1986): Egységesség és differenciáltság a tanítási órán. Tankönyvkiadó, Budapest. 33., 73. o.

N

69. Nagy József (2005): A hagyományos pedagógiai kultúra csődje. Iskolakultúra 6-7. sz
70. Nagy Mária (2004): Új kompetenciaelvárások és új képzési gyakorlatok a tanári szakmában. Új Pedagógiai Szemle, Budapest. 4-5. o.
71. Nagy József (2000): XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest. 183., 191., 227., o.
72. Nagy József (1996): Nevelési kézikönyv. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged.
73. Nagy József (1993): Értékelési kritériumok és módszerek. Pedagógiai Diagnosztika, 2.Bp

O

74. Orbán Józsefné (1994): A tanulók személyközi kapcsolatainak elemzése és a fejlesztés egy lehetséges útja. HKT Alkotó Pedagógiai Műhely. Pécs.
75. Orbán Józsefné (1995): Kooperatív kiscsoportos tanulásszervezés tapasztalatai egy pécsi iskolában, Budapesti Nevelő 2. 41-54., Módszertani Közlemények 35. évf. 3. Szeged, 94-104. o.
76. Orbán Józsefné (1998): Humanisztikus Kooperatív Tanulásszervezés, Baranya Megyei Pedagógiai Intézet, Pécs, 7., 29-34. o.
77. Orbán Józsfné (1998): Kiscsoportos tanulásszervezés. Foglalkozástervezetek gyűjteménye. HKT Alkotó Pedagógiai Műhely. Pécs.
78. Orbán Józsefné (1999): Az együttműködő tanulásban rejlő fejlesztési lehetőségek, In: Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában III.. Szerk.: Vastagh Zoltán JPTE TI Pedagógia tanszék, Pécs. 71-84. o.
79. Orbán Józsfné (2001): Egy kooperatív pedagógia (HKT) elméleti alapjai és a jelenlegi tapasztalatok. HKT Alkotó Pedagógiai Műhely. Pécs.
80. Orbán Józsefné (1999): Humanisztikus kooperatív tanulás. Foglalkozástervezetek gyűjteménye. Pécs, Janus Pannonius Tudományegyetem, 2. Sz. Gyakorló Ált. Isk. Pécs.
81. Orbán Józsefné (2000): Tanítók és tanárok felkészítése a kooperatív tanulásra, tanulásszervezésre, Pedagógusképzés 2000/ 1-2. Budapest. 100-110. o.
82. Orbán Józsefné (2000): Az együttműködésre alapozott tanulás és nevelés jelentősége, In: 83. Orbán Józsefné (2007): A kooperatív tanulás szerepe a proszocialitásra nevelésben In: Professziók - etikák - relációk. Szerk.. Bertók Rózsa, Barcsi Tamás, Bécsi Zsófia, Lénárt Imre, ETHOSZ könyvkiadó, Pécs. 98-104. o.
84. Orbán Józsefné (2007): Kooperatív tanulás tanulásszervezés személyiségfejlesztő tréningen szerzett hallgatói élmények, tapasztalatok és kétségek. Pedagógusképzés 2007/3. Budapest. 77-89. o.
85. Orbán Józsefné (2009): A kooperatív tanulás: szervezés és alkalmazás. Orbán & Orbán Bt. Pécs.
86. Óhody Andrea (2005): Az eredményes tanítási óra jellemzői, Kooperatív tanulási formák a gyakorlatban. Új Pedagógiai Szemle 2005/12. Budapest. 100 -108. o.
87. (Óhidy Andrea: (2009): Az eredményes tanítási óra jellemzői (http://www.ofi.hu/tudastar/ohidy-andrea)

P

88. Pataki Ferenc, Hunyadi György (1972): A csoportkohézió. Akadémiai Kiadó, Budapest.
89. Nagy Sándor (1976): Pedagógiai Lexikon I. Akadémiai Kiadó, Budapest. 262. o.
90. Nagy Sándor (1977): Pedagógiai Lexikon. Akadémiai Kiadó, Budapest, 154. o.
91. Pethőné Nagy Csilla (1999): Kooperatív tanulási módszerek az irodalomtanításban. in: Vastagh Zoltán szerk. (1999) Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában III. JPTE Tanárképző Intézet, Pécs. 91-106. o.
92. Pethőné Nagy Csilla (2005): Módszertani kézikönyv. Befogadás központú és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás a gimnáziumok és szakközépiskolák 9-14. évfolyamában. Korona Kiadó, Budapest. 258-261. o.
93. Pukánszky Béla - Németh András (1996): Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 326., 355., 390., 487. 526., 53-536.,

R

94. Paul Roeders és Gefferth Éva (1997): A hatékony tanulás titka. Calibra Kiadó, Budapest. 41-67. o.
95. Roeders, Paul (1999): Csoportos projektek. in: Vastahg Zoltán: Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában III., JPTE Tanárképző Intézete, Pécs. 55-63. o.
96. Rudas János (1997): Delfi örökösei, Gondolat-Kairosz Kiadó. Budapest.

S

97. Slavin, R. E. (1986): Using Student Team Learning, The Jons Hopkins University, Baltimore, Maryland, 1986 alapján fordítás: Csoportos tanulás a gyakorlatban Kapcsolat. (1996) Budapest. 1-6. o.
98. Sherif, Muzafer - Carolyn, W.: Csoporton belüli és csoportközi viszonyok: kísérleti kutatás. In: Előítéletek és csoportközi viszonyok. Csepeli György (szerk.) Gondolat Kiadó, Budapest
99. Soros Alapítvány (1999): Süss fel nap! Alternatív óvodák, iskolák Magyarországon. Budapest. 657-669.
100. Spencer Kagan (2001): Kooperatív tanulás. Ökonet Kft., Budapest.
101. Spencer Kagan (1999): Kooperatív Tanulás: Tizenhét érv mellette és ellene, és tíz tipp a Sikerhez Kagan Online Magazine, Tél, 2008-04-10-i . megtekintés, Fordította: Tóth Etelka http://www.kaganonline.com/KaganClub/FreeArticles.html
102. Székely Melinda (2003): Értékelés az irodalomórán, in Beszélgető könyv a megértő Irodalomoktatásról. Szerk.: Fóris Ferenczi Rita, T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy.

T

103. TheoryDavid W. Johnson and Roger T. Johnson (1998): Cooperative Learning And Social Interdependence Social Psychological Applications To Social Issues (Magyarra fordította: Csigi László) In: Orbán Józsefné (2009.) A kooperatív
tanulás: szervezés és alkalmazás - együttműködés a tanulásban.
Orbán és Orbán Bt, Pécs. 220-224. o.
104. Tajfel, Henri (1997): Csoportközi viselkedés, társadalmi összehasonlítás és társadalmi változás. In: Szociálpszichológia. Lengyel Zsuzsanna (szerk.). Osiris Kiadó, Budapest.

V

105. Varga Aranka: Multikulturalizmus - inkluzív oktatási rendszer 2010. 11. 09. megtekintés, www.tki.pte.hu/admin/documents/varga/interkulturalis_neveles.doc
106. Varga Zoltánné: A humanisztikus kooperatív tanulásszervezés (HKT) fejlesztő hatásának tapasztalatai. In: Vastagh Zoltán: Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában. III. Az együttműködés kiemelt szerepe a produktív
tanulásban.
JPTE Tanárképző Intézete, Pécs, 85.
107. Vastagh Zoltán (1980): Mikrocsoportok az iskolai osztályokban. Akadémiai Kiadó. Bp. 108. Vastagh Zoltán: Fejlesztési feladatok a pedagógusképzés átalakítását szolgáló kutatások tükrében. Magyar Felsőoktatás, 1995/5-6, 32. o.
109. Vastagh Zoltán (1997): Értékátadási folyamatok és konfliktusok a pedagógiában. Pécs, JPTE. TI. Pedagógiai Tanszék, 236. o.
110. Vastagh Zoltán (1999): Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában. III. Az együttműködés kiemelt szerepe a produktív tanulásban. JPTE Tanárképző Intézete, Pécs.
111. Vastagh Zoltán (2000): Az iskolai oktatás hatékonyságát növelő kooperatív kiscsoportos oktatás. PTE, Iskolakultúra X. évfolyam, 2. Pécs.
112. Vastagh Zoltán jogutódja (2005): Közös élmények fonalán. Válogatott írások. Tanárképzők Szövetsége. Budapest. 173. o.
113. Vastagh Zoltán (1980): Mikrocsoportok az iskolai osztályokban. Akadémiai Kiadó, Budapest

Z

114. Zsolnai Anikó - Józsa Krisztián (2002): A szociális készségek kritériumorientált fejlesztésének lehetőségei. Iskolakultúra, április, 12. Budapest.
115. Zsolnai József, Zsolnai László (1987): Mi a baj a pedagógiával? Tankönyvkiadó, Budapest.